Forside  :: Om Geiger  :: Anmeldelser  :: Artikler  :: Podcast  :: Kalender  :: Links  :: Relevans  :: Geiger Records

ARTIKLER
» Alle artikler
» Gæsteanmeldere
» Kronikker
» Årets albums

GÆSTEANMELDER
Læs hvad forskellige gæsteanmeldere har anbefalet her på Geiger.dk. Læs bl.a. anbefalinger fra:
» Jesper Brodersen

Klik her for at sende et link til denne artikel til en ven. Printervenlig version Klik her for at se en liste over tilgængelige RSS-feeds for artiklerne.
 
Drowning
Drone og doom hos Drowning
– portræt af et aarhusiansk netlabel
9. nov 2011 [Artikel] Det lille netlabel Drowning udgiver musik, der ellers ikke ville se dagens lys, inden for drone- og doom-genrerne. Selskabet drives af musikeren og arrangøren Danny Kreutzfeldt, som Geiger har fået en snak med om filosofien bag det at udgive gratis musik på nettet.

Vi lever i en tid, hvor stort set alt musik, der nogensinde er udgivet, er tilgængeligt 24 timer i døgnet hvor som helst på kloden. Det er muligt at høre ny musik som aldrig før – også musik, der måske ellers ikke ville have haft en chance for at nå ud til andet end en meget snæver kreds.

Bagsiden ved dette er, at den musikalske sø er blevet endnu større og dybere end tidligere. Samtidig er der så mange, der kæmper om opmærksomheden, at meget god musik nu drukner i mængden.

Der findes dog heldigvis folk, som svømmer mod strømmen, eller i det mindste forsøger at bygge en platform for musikalske strømninger og genre, der ellers ville have problemer med at blive opdaget på det tiltagende uoverskuelige internet. En af disse er det århusianske netlabel Drowning, drevet af Danny Kreutzfeldt, som Geiger har fået en snak med om filosofien bag sit netbaserede pladeselskab.

Rammen og udgangspunktet for Drowning er baseret udelukkende på Danny Kreutzfeldts egen indsats. Han er ene mand om projektet, og han forklarer, at det er et absolut hobby-baseret foretagende, og tiden, han ofrer på det, er periodisk bestemt, alt efter hvor meget tid han har til det.

Soviet Subliminal Seduction

Danny Kreutzfeldt har en musikalsk fortid som blandt andet formand for koncertforeningen Noisejihad fra 2005 til 2008, grundlægger af pladeselskabet 8K Mob (2005 – 2008) og elektronisk musik producer / lydkunstner med en alen lang diskografi på samvittigheden. Nu kun sporadisk musikalsk aktivitet i solo-projektet Periskop, der ikke udgives på Drowning.

”Til gengæld adskiller min personlige musiksmag sig efterhånden væsentligt fra den musik, jeg tidligere har været så skide aktiv omkring, og jeg har derfor længe set netlabels som et stort set uudnyttet potentiale for mange andre snævre scener”, forklarer Danny Kreutzfeldt.


Ukompliceret musikdistribution

Drowning har base i Aarhus, og selskabet udgiver sin musik som gratis download uden fortjeneste. Kreutzfeldt forklarer om udgivelserne:

”Indtil videre har der kun været udgivelser bestående af mp3’ere og digitale covers. Da jeg selv står for webdesign og hosting, er der ikke nogen som helst økonomi forbundet med det endnu”.

Musikken kan hentes kvit og frit fra Drownings hjemmeside, uden at man skal signe up til andet og mere eller skulle binde sig til kringlede regler og skjulte dagsordner. Med andre ord er det musikken for musikkens skyld. Den musikalske profil hos Drowning er indtil videre med primært fokus på drone og doom:

”Drone og Doom en inklusiv betegnelse, der primært dækker drone doom metal, men som bestemt også har øre for de mange stilarter, der på forskellig vis benytter sig af dronens meditative lydstrøm eller doomens langsomme dystre stød. Musikken er lavet ca 50/50 af danske og udenlandske acts og bands.”

Drowning har været aktiv som netlabel siden 2009, da hjemmesiden den 13. november blev tilgængeligt for offentligheden med to danske drone doom-udgivelser klar til download. Danny Kreutzfeldt var dog allerede før opstarten af Drowning en aktør på de internationale scener for elektronisk og eksperimentel musik. Derigennem havde han i en årrække forbindelse til en del af de utallige netlabels, der stadig florerer. At drive et netlabel var derfor ikke noget nyt eller specielt, for ham, men ”bare en relativt ukompliceret måde at distribuere musik på.”

SOL - Emil Brahe

Kreutzfeldt forklarer om tankerne bag grundlæggelsen af selskabet:

”I sommeren/efteråret 2009 modtog jeg mere eller mindre tilfældigt nogle gedigne demoer fra musikalske bekendtskaber, der alle var gået fra et syntetisk eller støjende lydbillede mod et tungere guitarbaseret udtryk.

Idéen om at starte et drone & doom netlabel kom derfor som en naturlig forlængelse af lysten til for det første at udgive noget musik, jeg oprigtigt synes er godt - til forskel fra mit tidligere cdr-label 8K Mob, hvis eksistens jeg stadig ikke mener kan forsvares som andet end en selvmodsigende praktisering af musisk nihilisme.

For det andet lave en fælles platform for lyd, der pga scenens lave antal etablerede labels og ditto forbrugslystne lyttere i langt de fleste tilfælde vil være henlagt en eksistens som opgivet demo, billig cdr eller brudstykker af en Myspace-playliste.

For det tredje eksperimentere med netlabel-formatet på en scene, det slet ikke har fået fat på endnu, og derigennem opleve en form for begejstring og skuffelser i takt med projektet lykkes og mislykkes.”

Med fokus på drone og doom-genren er Drowning det hidtil eneste af sin slags i Danmark, men ifølge Kreutzfeldt gør den genremæssige afgrænsning, at selskabet også er lidt af et særsyn i forhold til, hvad der ellers sker i den globale landsby.

Kvalitet kontra kvantitet

Men denne globale musikalske landsby har efterhånden vokset sig stor og komplet uoverskuelig, især hvad musikudgivelser angår. Ikke nok med at de fysiske udgivelser også kommer i digital form, men de rene digitale udgivelser begynder også at oversvømme et musikmarked, der nu ikke længere afgrænses af fysiske rammer. Så hvorfor starte endnu et netlabel?

”Det er et spørgsmål, man skylder sin omverden at overveje nøje. Der findes virkelig meget musik allerede, og folk har så forbandet travlt med at proppe det ind i andre folks hoveder. Skræmmebilledet på et netlabel er en elendig electronica-producer, der ikke kan få nogle tilnærmelsesvist kvalitetsbevidste labels til at udgive hans bras, og som derfor grundlægger det tyvetusinde electronica-netlabel for at kunne sige til sine sjældne te-dates, at han har udgivet en plade. I forhold til dette bilder jeg mig ind, Drowning opfylder et reelt behov hos internettets doom-hungrende masser. Samtidig forsøger jeg også kun at promovere udgivelserne på steder og måder, som giver mig en god formodning om, de vil blive modtaget med taknemmelighed.”

Genu Varum

Kreutzfeldt forklarer endvidere:

”Derudover synes jeg helt klart også, at man kan argumentere for, at alle labels burde være netlabels. At gøre sine udgivelser tilgængelige for gratis download er det mindste, man kan gøre, hvis man vil forsøge at få folk til at købe dem i et fysisk format. Personligt skal jeg da i hvert fald være ret stiv for at købe en plade uden først at have indledt et vist forhold til den.”

Men hvilke fordele er der for kunstnerne ved at være tilknyttet selskabet frem for på egen hånd at prøve lykken på nettet? Hvad er det, Drowning kan tilbyde af fordele for kunstnerne, som de ikke kan opnå selv, og hvordan kan et netlabel eliminere noget af faren for at forsvinde i mængden?

”Idéen om det sociale internet som musikdistributionens fremtid er et tveægget sværd. På den ene side er der bestemt et enormt potentiale i at kunne nå så mange mennesker. På den anden side er det svært at blive opdaget i mængden, og i de fleste tilfælde kommer opmærksomheden kun kortvarigt efter man har arbejdet på at få sine links spredt. Vil man prøve lykken selv, skal man jo så forberede sig på, at man skal være væsentligt bedre til social networking end til at lave musik.”


”I modsætning til dette er et velfungerende netlabel en mere autoritær kilde, hvor lyttere/besøgende er mere tilbøjelige til at checke flere af udgivelserne, selvom de kun kom efter den ene, de er blevet linket hen til. I kraft af sin tilstræbte troværdighed skulle Drowning derfor gerne fungere for bandsene, ved at selskabets nyeste udgivelser stadig er med til at skabe opmærksomhed til de tidligere”, forklarer Kreutzfeldt og uddyber:

”For at selskabet overhovedet giver mening, skal jeg derfor sørge for der præsenteres et kvalitetsniveau, som er væsentligt højere end den tvivlsomme mangfoldighed man bliver stillet overfor, hvis man prøver at søge sig frem på de fleste sociale musik netværk. I den henseende tilstræber jeg, at Drowning er et sted, hvor kun god drone og doom gøres tilgængeligt til evig tid – eller næste servernedbrud.”

Aktuelle udgivelser og fremadrettet fokus

Ikke nok med at Drownings primært beskæftiger sig med en relativt smal og ukendt genre, i hvert tilfælde i forhold til hvad der dominerer af musikalske toner på store dele af internettet, så er nogle af de bands, selskabet udgiver, også fra afkroge af verden man ikke nødvendigvis forbinder med drone og doom metal. Danny Kreutzfeldt giver et eksempel med en af pladeselskabets nyeste udgivelser, den sjette:

”Sjette udgivelse er en split med to navne, der begge kender hinanden fra Jakarta. Det harske sludge/shoegazer-band Depriver og drone doom-projektet Pest Lives. Adythia fra Depriver fandt Drowning gennem Google. Det har ikke været nødvendigt at gøre særlig meget for at opstøve potentielle udgivelser, for folk er flittige til at maile Drowning.”

Danny Kreutzfeldt har dog flere ambitioner for Drowning, der blandt andet involverer både fysiske udgivelser på vinyl, og live showcases med pladeselskabets kunstnere. Han giver her et bud på nogle mål og ideer for fremtid, angående udvidelse og videreudvikling af forretningen:

”Efterhånden som der kommer momentum, vil jeg bringe flere elementer i spil: For det første skal Drowning også begynde at udgive vinyl. Det er her planen, at vinyludgivelser skal ske parallelt med musikken også bliver gjort tilgængelig gennem den sædvanlige gratis digitale distribution. Det vil sige, at musikken stadig vil være ude som gratis mp3 for alle, selvom den også er ude på vinyl. Denne model er stærkt inspireret af det Aalborg-baserede label Urlyd. Jeg har indgået et nært samarbejde med det århusianske doom metal-band SOL om at udgive en masse materiale, og det er her begge parters forhåbning, der på et tidspunkt kommer noget tung vinyl ud af samarbejdet. Det er Emil Brahe fra bl.a. Singvogel, som står bag, men med forskellige instrumentalister fra den aarhusianske undergrund.”

Wyrm

Inden længe lander efter planen den nyeste udgivelse fra Drowning. Det drejer sig om den første oficielle udgivelse af texanske Wyrm der bærer titlen Paramount. Bag Wyrm står Bryan Fergusson, som tidligere har slået sine i folder i blandt andet Bring Me The Head Of Orion. Udgivelsen beskrives som ”en særegen form for langsom atmosfærisk black metal med opløftende, men bastunge riffs”.

”For det andet er det helt klart også planen at lave en eller flere showcases med nogle af de danske drone og/eller doom-bands og -projekter, der er i spil omkring Drowning for tiden. De tæller foruden SOL; Moongazing Hare, Soviet Subliminal Seduction (soloprojekt for en af guitarheltene i Double Space), Genu Varum (drone-ekvilibrist fra DIEM), Dead Black Arms (Claus Haxholm) samt semi-hedengangne Wäldchengarten. For det tredje skal der også oprettes en online plakatshop, hvor de til tider episke covers og andet relateret artwork kan købes til ophæng i karlekammeret.”

Hvis du ligesom Danny Kreutzfeldt brænder for drone og doom, så har du altså rig mulighed for at undersøge og lytte til spændende og anderledes bud på genren fra både nær og fjern. Du har også direkte mulighed for at sørge for, at denne form for musik når et bredere publikum, og har en chance for at skille sig ud fra mængden af musik på nettet, ved at hente de gratis downloads fra Drownings hjemmeside. Jo mere opmærksomhed netlabels, og prisværdige initiativer, som Drowning får, jo større mulighed har de for at udvide forretningen og udbrede kendskabet til endnu flere kunstnere, på flere platforme og medier.

Man kan vel aldrig lytte til for meget forskellig musik, og der er uanede mængder, der lider druknedøden ude på internettet i fuldstændig stilhed. Heldigvis forsøger Drowning at agere redningskrans for dele af den musik.

BESØG DROWNING HER: www.drowning.cc

Af Ken D. Thomsen, 9. nov 2011


Kommentarer (0)

Nedenfor kan du læse kommentarer til artiklen. For at poste kommentarer skal du have en profil, som du kan registrere gratis her.

Der er endnu ikke skrevet nogle kommentarer.      
Skriv kommentar


Husk
» Registrer profil
» Glemt kodeord

© 2000-2014 Geiger
Indhold må ikke gengives uden skriftlig tilladelse. Citater kun med kilde. Meninger tilkendegivet af Geiger.dk's brugere stemmer ikke nødvendigvis overens med redaktionens.

Til toppen