Forside  :: Om Geiger  :: Anmeldelser  :: Artikler  :: Podcast  :: Kalender  :: Links  :: Relevans  :: Geiger Records

ARTIKLER
» Alle artikler
» Gæsteanmeldere
» Kronikker
» Årets albums

GÆSTEANMELDER
Læs hvad forskellige gæsteanmeldere har anbefalet her på Geiger.dk. Læs bl.a. anbefalinger fra:
» Gæsteanmelder: Lars Kivig / Acorn Falling

Klik her for at sende et link til denne artikel til en ven. Printervenlig version Klik her for at se en liste over tilgængelige RSS-feeds for artiklerne.
 
CopenhagenImprov
Festival for improvisationsmusik leverer uforudsigelige toner
28. okt 2010 [Artikel] Tag med på en spændende musikalsk rejse med ukendt destination, hvor improviserede toner i konstant forandring udstikker retningen spontant.

Har du nysgerrige og åbne ører, så åbner Huset i Magstræde dørene for publikum og præsenterer CopenhagenImprov 2010 i weekenden den 30.-31. oktober med et alsidigt og bredt festivalprogram inden for improviseret musik.

For andet år i træk har initiativtager og arrangør Jakob Thorkild stablet et varieret musikprogram på benene, der over to aftener vil fylde spillestedet Planeten i Huset i Magstræde med spændende og udfordrende toner, der bryder med de faste rammer. Hvis du er åben overfor det nye, det kreative og eksperimenterende, så finder du det på årets festival, hvor der er rig mulighed for at suge mange forskelligartede bud på improviserede klange til sig – og hvilke tanker der ligger bag skabelsen af disse.

Denne usædvanlige lytteoplevelse lader sig ikke definere eller begrænse af enkelte genre, men favner bredt og tilbyder varierede optrædener, med i alt otte koncerter der forsøger at give et godt blik ind i hvad der rører sig på scenen i ind- og udland lige nu. Du kan se det fulde program og spilletidspunkter HER

Bagmanden, idémanden og arrangøren Jakob Thorkild har udover sidste års festival en række projekter på cv’et, heriblandt en længere diskografi og medvirken i mange forskellige konstellationer, har han skrevet en bog (med en ny på vej), samt lavet lyd- og videoinstallationer. Den improviserede musik har fyldt meget i denne produktion af værker, men hvad er det, der gør denne form for musik særligt interessant og værd at udøve og ikke mindst møde op til en hel festival med improvisationsmusik som fokus. Og hvad er det egentlig, man som festivaldeltager ved Copenhagenimprov 2010 går ind til?

Fra udøvende musiker til festivalarrangør

Festivalens arrangør Jakob Thorkild fortæller om begrebet improvisationsmusik og hvorfor han har taget initiativ til festivalen:

”Primært på grund af min egen interesse for improviseret musik. Jeg spiller selv improviseret musik i mange forskellige konstellationer, og eftersom jeg ikke rigtig synes, at der ellers var steder nok, hvor man som udøvende musiker eller interesseret publikum alene kunne dyrke denne form for musik synes jeg at det kunne være sjovt at lave. Derudover synes jeg, at der er utrolig mange meget gode og interessante musikere, der dyrker denne form for musik, så derfor ville jeg gerne lave et forum for denne musik. Jeg synes også at der er en bestemt musikalsk kraft i, at musikken er improviseret – både øjebliksfornemmelsen, flygtighedsfornemmelsen og fornemmelsen af de musikalske kræfter, der skal til for at opretholde klangen er til stede i musikken. Specielt når den opleves live.”

Jakob Thorkild har en lang musikbaggrund som udøvende musiker. Han har bl.a. spillet i Marie Key Band, men de seneste år har han udelukkende spillet improviseret musik i bands som BodaBoda Duo, Bright Morning Prayers, Deers of Darkness etc. Jakob Thorkild arbejder pt. på en trilogi af 7”- vinyler. Den sidste 7” i sættet udkommer i starten af 2011. Han er uddannet Cand. Mag. i Musikvidenskab fra Københavns Universitet og arbejder for tiden på en bog om moderne improvisationsmusik, som efter planen skal udkomme i 2011. Bogen er ikke en lærebog eller en akademisk afhandling, men en essaysamling skrevet over de seneste fire år samt en interviewrække med bl.a. trommeslager P.O. Jørgens, trommeslager Raymond Strid, forsker Torben Sangild.

De musikalske rammer sprænges

På spørgsmålet om, hvad der egentlig forstås ved improvisationsmusik, fortæller Jakob Thorkild:

”Det er på den ene side meget enkelt og på den anden side ret komplekst. På den ene side – den enkle – er improvisationsmusik en musik, der er funderet på det improviserede og ikke på det indstuderede. Men den mere komplekse historie er en decideret genrehistorie. Den moderne improvisationsmusik er en udviklingshistorie, der rækker tilbage til 1960'erne, hvor profiler som Derek Bailey og Evan Parker startede med at spille helt frit. Dette skal forstås i den sammenhæng, at jazzmusikken arbejdede sig hen ad mod det friere udtryk - også det vi kalder freejazz. Den musik, som blandt andre Bailey og Parker stod for, var nok i sin grundstamme mere fri end freejazzen. Dertil kom, at den amerikanske freejazz som oftest indeholdt en swing-fornemmelse - en rytmisk feeling, der ikke var tilstede i den engelske improvisationsmusik. Det er miljøet omkring Bailey og Parker, der insisterer på improvisationsmusikken som reflekteret genre, og det er en genre, der i ret høj grad definerer sig selv som en negation, altså ud fra hvad denne musik ikke er og ikke indeholder. Man kan hurtigt liste op, hvad denne musik som oftest ikke indeholder - metrisk tidsfornemmelse, toneart, melodisk tematik, opdelt hierarki mellem de medvirkende musikere. Dette er den stramme udgave af improvisation som reflekteret genre. Men man bør selvfølgelig holde sig for øje, at når det at improvisere udgør kernen i en musikform, ja, så åbner man vel også for idéer, der ikke umiddelbart forholder sig til genrens oprindelige tanke som, den er defineret af fx Bailey og Parker.”

I sin egen musik interesserer Jakob Thorkild sig for forholdet mellem improvisation og støj samt den særlige improvisationsenergi, han tidligere har været inde på. Han spiller primært i mindre konstellationer som solo, duo, trio og kvartet.

Nu er han altså klar med den anden udgave af CopenhagenImprov festival, hvor han selv har stået for al logistikken og planlægningen i samarbejde og med hjælp fra hans kollega, bassisten Adam Melbye, der ifølge Jakob Thorkild også har været en uvurderlig hjælp ved promovering og selve afviklingen.

En festival i fortsat udvikling

Om hvorledes han oprindeligt fik ideen til festivalen, fortæller han:

”Idéen opstod, fordi jeg gerne ville lave en event med meget improvisationsmusik. Dertil kommer, at jeg ville lave en event, hvor man som musiker og interesseret kunne høre udenlandske musikere side om side med danske musikere. Der er somme tider en tendens til at opdele udenlandske og danske musikere, og det ville jeg gerne udenom.”

For Jakob Thorkild var der derefter ikke langt fra idé til handling. Men, som han forklarer, så tager det noget tid at skabe rammerne omkring sådan noget – blandt andet at skaffe fondsmidler etc.

Denne anden udgave af festivalen bygger videre på arrangørens erfaringer fra sidste år og videreudvikler programmet på en række punkter. Jakob Thorkild fortæller ”Jeg fik meget positiv respons fra sidste års festival. Et særligt punkt, som mange kommenterede, var, at programmet bestod af bands og ikke af til-lejligheden-sammensatte konstellationer. Jeg har stræbt efter det samme i år. Der var også kritiske røster, som gik i diskussion med, hvorvidt man ikke bare skulle lave en festival med god musik generelt og ikke sætte et krav op om det improviserede. Men min grundlæggende idé var det improviserede, hvorfor dette er et tema for festivalen.”

Peter  BrötzmannNår man stiller sidste års program overfor dette års program er der en bestemt tanke, der adskiller de to programmer, og det er definitionen på improvisationsmusikken.

Sidste års program, som Jakob Thorkild udtrykker stor tilfredshed med, var ifølge ham:

”Primært sammensat af en slags genreimprovisation. Den ret fast definerede musik - som den fx kunne ses med tidligere nævnte Bailey og Parker. Der var også musik, som pegede i andre retninger, men den genredefinerede improvisationsmusik var den, der var hyppigst repræsenteret. I år har jeg lavet et program, der tænker genren bredere. Altså som en festival, der præsenterer musik for, hvilken det improviserede er, det essentielle men hvor selve klangen af de forskellige optrædende er meget varieret og bred. Så man kan sige, at programmet i år er klangligt set bredere end sidste år.”

Rejs frit over musikkens grænser

”De optrædende på årets CopenhagenImprov2010 er blevet udvalgt af Jakob Thorkild ud fra, at de alle besidder noget særegent og dybt originalt.

Alle på programmet gør noget helt særligt ved begrebet improvisationsmusik, og de definerer nærmest hver især en personlig fortolkning af begrebet improvisation - med alt fra verdens måske største navn indenfor improvisationsmusik jazzsaxofonisten Peter Brötzmann & Chicago Tentet, det danske electro-metalband Deers of Darkness, den baskisk/tyske laptop-kunstner Mattin, improviseret rock fra københavnske Mette Mareridt over til det mere avantgardistiske hos Laura Toxværd / Mikkel Engel Gemzøe Duo.

Idéer og inspiration til sammensætningen af programmet sker ifølge Jakob Thorkild ved at prøve at følge med i, hvad der sker på andre festivaler rundt omkring i verden og lignende events, samt ifølge ham selv ved ”hele tiden at læse om, hvad der sker og hele tiden udvide min pladesamling. Men disse inspirationskilder fungerer kun som inspirationskilder. Jeg er jo ikke interesseret i at lave en festival magen til en i London, New York, Chicago eller Köln. Jeg er interesseret i at lave en festival i København og bruge de kæmpe store ressourcer, der er i det danske miljø for improviseret musik.”

Når musikken på den måde leger med genre og deres grænser, hvor det hele kan flyde lidt ud eller svæve i mange retninger, kan det måske være vanskeligt at opstille et egentligt succeskriterium for festivalen, men Jakob Thorkild kommer selv med følgende bud:

”Succeskriteriet er en weekend med gode koncerter, god stemning og selvfølgelig masser af interesseret publikum. Derudover håber jeg, at festivalen kan fungere som et trin i en musikkens udviklingshistorie. Altså at alle (eller nogle) føler, at de har rykket sig musikalsk set fra det udgangspunkt, de gik ind til koncerterne med.”

Så hvis du ikke ønsker at gå glip af disse helt enestående musikalske øjeblikke der opstår spontant på scenen, øjeblikke, der aldrig har eksisteret, eller vil eksistere i denne form igen, så kan billetter til den unikke oplevelse købes i døren for 60 kr lørdag og søndag via Billetlugen (link) for 110 kr.

Af Ken D. Thomsen, 28. okt 2010


Yderligere information

www.jakobthorkild.dk/production 
www.husetmagstraede.dk  

Kommentarer (0)

Nedenfor kan du læse kommentarer til artiklen. For at poste kommentarer skal du have en profil, som du kan registrere gratis her.

Der er endnu ikke skrevet nogle kommentarer.      
Skriv kommentar


Husk
» Registrer profil
» Glemt kodeord

© 2000-2014 Geiger
Indhold må ikke gengives uden skriftlig tilladelse. Citater kun med kilde. Meninger tilkendegivet af Geiger.dk's brugere stemmer ikke nødvendigvis overens med redaktionens.

Til toppen