Forside  :: Om Geiger  :: Anmeldelser  :: Artikler  :: Podcast  :: Kalender  :: Links  :: Relevans  :: Geiger Records

ARTIKLER
» Alle artikler
» Gæsteanmeldere
» Kronikker
» Årets albums

GÆSTEANMELDER
Læs hvad forskellige gæsteanmeldere har anbefalet her på Geiger.dk. Læs bl.a. anbefalinger fra:
» Efterklang

Klik her for at sende et link til denne artikel til en ven. Printervenlig version Klik her for at se en liste over tilgængelige RSS-feeds for artiklerne.
 
Alternate Records
Cool or what!
Et portræt af Alternate Records
1. dec 2001 [Artikel] Selv om det lille københavnske pladeselskab Alternate Records er et forholdsvist nyt fænomen, er det én af den danske undergrundsscenes hastigst stigende ledestjerner lige nu. På mindre end tre år har det effektivt markeret sig som et både farverigt og kvalitetsmæssigt konsistent projekt, der i lige mål dyrker flertydigheden, absurditeten og den progressive impuls.

Det startede i det små i maj 1998, hvor det eklektiske indierock-orkester Harry Limes debut-ep, Hey Stupid, placerede selskabet på landkortet. Siden da er der løbet meget vand i åen, og Alternate, hvis navn passende betyder ”afveksling”, fremstår nu som det rummelige hjem bag så forskellige grupper som elektro-goth projektet Column, surforkestret El Ray, folkduoen Neon og de patologisk grænsebrydende Cockroach Houdini.

Den hidtil bedste eksponering af selskabet kom sidste år, hvor Columns bastante elektroniske debutsingle, ”The Sakura Building”, blev brugt som tilbagevendende tema- og underlægningsmusik på TV-Danmark 2's dokumentarserie Sex på Japansk - en række på 12 programmer, der siden er blevet afsat til TV-stationer over hele Europa. Alternate nyder dog, for tiden, en stigende grad af opmærksomhed. Columns seneste single, ”Piece of Glass”, var således Ugens Uundgåelige på P3 i juli, og Harry Limes nys udkomne singleudspil, ”Fuzzy”, kan meget vel opnå samme grad af opmærksomhed, selv om ingen af disse numre i gængs forstand kan siges at være overlagt radiovenlige. Og da selskabet er begyndt at lægge numre med samtlige sine grupper ud på det internationalt velrenommerede betalings-website Vitaminic, skulle det næsten være mærkeligt, om heller ikke en vis interesse fra udlandet så småt meldte sig. En opmærksomhed Alternate fik en forsmag på i februar, hvor Harry Lime, Column og R.O.C. optrådte på 1st Festival of Modern European Culture i Letlands hovedstad, Riga.

Manden bag selskabet er engelskfødte Marc Alexander. Geiger satte ham stævne for at kaste lys over én af dansk undergrunds mere spændende og afvekslende udgivelseskanaler.

Anonymitet og absurditet

Alexander er selv udøvende musiker i ét af tidens mere markante alternative danske orkestre - et faktum, han bevidst vælger at underspille. Faktisk fremstår han på selskabets hjemmeside, www.alternate.dk, først og fremmest som en gådefuld sproglig tilstedeværelse: Noget, der skyldes den omstændighed, at han ikke ønsker at fremhæve sit eget orkester frem for de navne, han brænder for at udgive. Da der bliver spurgt til hans personlige baggrund, glider han da også let og elegant af - er mere interesseret i at fortælle selskabets historie end sin egen.

- Min egen baggrund er mørklagt. Når alt kommer til alt, er de eneste strengt relevante detaljer, at jeg startede Alternate Records for 2 1/2 år siden i selskab med en partner, der ret tidligt sprang fra projektet. Derefter har jeg bestyret selskabet på egen hånd og produceret mange af de bands, det har udgivet. Vi har været i modvind siden starten, og det er kun langsomt gået fremad. Men når man tænker på, at Alternate er et lille selskab, der eksisterer på et stramt budget, får vi faktisk ret meget opmærksomhed lige nu. Noget, jeg først og fremmest tilskriver gruppernes kvalitet.

At Alexander således personligt har valgt at placere sig på bagsædet, er dog ikke ensbetydende med, at selskabet som helhed virker gennemsigtigt. Tværtimod: Går man hjemmesiden igennem, stråler en skæv og absurd humor én i møde fra alle sider. Således byder siden på en fast ”vejrudsigt”, ligesom man, hvis man slår op under kategorien ”A word from the boss”, bliver stirret direkte ind i øjnene af Alexanders sorte kat, Harry. Også de enkelte gruppers underordnede hjemmesider demonstrerer en lignende surrealistisk tilgang til tingene. Således mødes man, hvis man slår op på action-surf gruppen S.P.E.C.T.R.E.'s hjemmeside, af en regulær spionroman i punktform, der foregår både til lands, til vands og i rummet - og introduktionsteksten på Harry Limes hjemmeside, The Harry Lime Zoo, er et både underholdende og, hvis man læser mellem linierne, diskret informativt cut-up. Men er alt dette en del af en bevidst strategi fra selskabets side?

- Fin pointe, siger Alexander: Jeg har bevidst prøvet at skabe et pladeselskab med personlighed. Da jeg i sin tid blev interesseret i musik, var mine favoritselskaber 4AD, Creation og Factory. Selskaber, der alle havde en helt speciel stil og gav mig det indtryk, at de virkelig var interesserede i det, de udsendte. Det betød, at jeg købte de fleste af de udgivelser, de sendte på gaden - og jeg blev meget sjældent skuffet. Tricket er at skabe en genkendelig stil, der er personligt ærlig - ikke fortænkt og kunstig. En forskel, man virkelig kan føle. Det kræver dog også, at selskabet som helhed er en blanding af de forskellige gruppers mentalitet og mine egne gode eller dårlige indfald.

Et andet sted, hvor denne vekselvirkning kan komme til udtryk, er i Alexanders selvejede studie, Alternate Studio, hvor grupperne, som tidligere nævnt, typisk indspiller deres materiale med ham selv i producerstolen. Noget, der har resulteret i en bestemt sound, der går igen hos alle selskabets navne - om end man ikke kan sige, at der dermed bliver trukket nogen bestemt stil ned over hovedet på nogen. Alternate-lyden hviler snarere på nogle mere overordnede æstetiske kriterier: En dyb og detaljeret - men også enkel og klar - produktion med masser af fylde i både top og bund. Ifølge Alexander selv var det dog slet ikke planen, at studiet skulle have været andet end hans eget private arbejdsredskab - men han har også svært ved at skjule sin begejstring for, at det alligevel gik anderledes.

- Det startede faktisk ret tilfældigt. Jeg begyndte udelukkende min karriere som producer for at kunne skabe den sound på min egen musik, jeg ønskede. Mange producere er ligesom frisører: Du fortæller dem, hvordan du ønsker, din frisure skal se ud - og så laver de dét, de selv har lyst til at se eller afprøve. Jeg startede med en 4-spors båndoptager, hvorefter alting bare ekspanderede - og lige pludselig stod jeg dér, hvor jeg står nu. Med et dejligt lille studie, der har specialiseret sig i en unik blanding af lo-fi og hi-fi - og hvor jeg kan producere plader for en masse forskellige bands, som jeg ofte får lov til at udgive. Hvis mit 16-årige alter ego kunne give sit besyv med, ville det sikkert sige: ”COOL OR WHAT!”

Alsidigheden som fyrtårn

En af de væsentligste ting, der kendetegner Alternate Records, er, som tidligere nævnt, den store stilmæssige rækkevidde i selskabets katalog. For Alexander er der intet selvmodsigende i på den ene side at huse et moderne folknavn som Neon eller et hæmningsløst surforkester som El Ray - og på den anden side lægge label til Columns elektroniske tusmørkemusik og Cockroach Houdinis ”alternative sci-fi on acid”:

- Hovedkriterierne for, hvad der udkommer på Alternate, er kvalitet, instinkt og originalitet - og så skal jeg først og fremmest kunne lide det, jeg hører. Selvfølgelig en dybt subjektiv måde at bedømme tingene på - men kører man et selskab, er én eller anden nødt til at tage de endelige beslutninger, og det er aldrig penge, der motiverer mine valg. Alle de plader, som Alternate har udsendt, kunne lige så godt have stået i min egen pladesamling. Jeg har en meget bred musiksmag, der selvfølgelig afspejler sig i selskabets udgivelser. Faktisk vil jeg sige det sådan: Er du original - eller en voldsomt god udøver af den stil, du har valgt at lægge dig op af - kan du komme til mig.
Faktisk har Alexander det i det hele taget svært med musikalske barrierer. I 1999, og igen sidste efterår, afviklede han således to arrangementer, A State of Alternate pt. 1 og A State of Alternate pt. 2, på Vega i København og Det Bruunske Pakhus i Fredericia. Her samlede han en række vidt forskellige danske orkestre for at overskride de både personlige og stilmæssige modsætninger, der lidt for tit har præget den alternative danske scene. Aftener, der i virkeligheden foregreb det Toneart-initiativ, som senere er blomstret op, men alligevel ikke, set fra hans side, var entydige succeser.

- Grundlæggende ønskede jeg at lave noget, der kunne skabe en smule enhed inden for undergrundsscenen. Danmark rummer en masse gode bands, men der eksisterer en udpræget konkurrence-mentalitet imellem dem. Mange af dem ønsker ikke at hjælpe hinanden fremad. Begge arrangementer fungerede da også godt udadtil - men indadtil viste dette problem sig dog lidt for tydeligt. Alligevel: Jeg kunne godt tænke mig at arrangere en tredje A State of Alternate-begivenhed under de rette omstændigheder. Jeg tror stadig på grundidéen, og at det kan lade sig gøre at føre den ud i livet. Jeg arbejder kraftigt på at finde de rette sponsorer og spillesteder - og skulle de rigtige personer sidde derude blandt læserne, er de meget velkomne til at kontakte mig, siger Alexander, der også har planer om eventuelt at dokumentere begivenheden på plade.

Lige nu har Alexander dog primært blikket rettet mod de kommende måneders pladeudgivelser. Oktober og november bød på nye udspil fra S.P.E.C.T.R.E., Neon, Harry Lime og den islandske garage-core kvartet Drep (debut-ep'en Doctor). I løbet af de kommende måneder vil også debutalbums fra Cockroach Houdini (Bamboo Gods and Iron Men), Column (Centipede) og El Ray se dagens lys. En imponerende profil for et så lille selskab. Og da Alexander afsluttende bliver spurgt om, hvad han synes er det største, Alternate har udrettet som selskab, svarer han da også med lige dele stolthed og ydmyghed i stemmen: - At overleve så længe som selskab uden det store budget - og alligevel udgive noget, jeg håber vil vise sig at være uundværlige plader. Faktisk vil jeg bringe en personlig tak til de bands, venner og tilhængere, der har støttet Alternate Records indtil nu. Selskabet eksisterer først og fremmest på grund af dem, og jeg håber at alle véd, at jeg er taknemmelig for det. Jeg tager hatten af for dem alle sammen.

Af Steffen B. Pedersen, 1. dec 2001


Yderligere information

Se Alternate Records' hjemmeside

Kommentarer (0)

Nedenfor kan du læse kommentarer til artiklen. For at poste kommentarer skal du have en profil, som du kan registrere gratis her.

Der er endnu ikke skrevet nogle kommentarer.      
Skriv kommentar


Husk
» Registrer profil
» Glemt kodeord

© 2000-2014 Geiger
Indhold må ikke gengives uden skriftlig tilladelse. Citater kun med kilde. Meninger tilkendegivet af Geiger.dk's brugere stemmer ikke nødvendigvis overens med redaktionens.

Til toppen