Forside  :: Om Geiger  :: Anmeldelser  :: Artikler  :: Podcast  :: Kalender  :: Links  :: Relevans  :: Geiger Records

ARTIKLER
» Alle artikler
» Gæsteanmeldere
» Kronikker
» Årets albums

GÆSTEANMELDER
Læs hvad forskellige gæsteanmeldere har anbefalet her på Geiger.dk. Læs bl.a. anbefalinger fra:
» Knút Háberg Eysturstein

Klik her for at sende et link til denne artikel til en ven. Printervenlig version Klik her for at se en liste over tilgængelige RSS-feeds for artiklerne.
 
Danny Kreutzfeldt
Gæsteanmelder: Danny Kreutzfeldt
2. sep 2007 [Gæsteanmelder] Danny Kreutzfeldt, der er gæsteanmelder i denne omgang, havde sin musikalske debut i Aalborg, hvor han var involveret i arrangørgrupperne Aabtek og Søvnig Mandag, men er pt. aktiv i Århus, hvor han - i selskab med navne som f.eks. Soviet Subliminal Seduction, Pol Mod Pol, Dennis Hansen og Ultimate Combat Noise - indgår i sammenslutningen Noisejihad.

Siden 2002, hvor han startede med at udgive i større skala, har han dog først og fremmest opbygget en enorm og meget varieret diskografi - spændende fra dub-inspireret ambient til harsh noise - under navne som Sectorchestra, Periskop, sgnl_fltr og Fallingapparatus. Navne, der er blevet udsendt på selskaber som bl.a. Thinner, Databloem, Mirakelmusik, Autoplate og hans eget 8K Mob, som også har udgivelser med bl.a. Wäldchengarten, Raven Chacon og kinesiske Torturing Nurse bag sig. Endelig har han også samarbejder med bl.a. Kilotons Mads Weitling (i duoen Rumforskning) og Noisejihad-kollegaen Lars Hansen (endnu kun live under navnet Leonid Kulik) på cv'et.

Geiger bad den hyperaktive bedroom scientist om at fortælle lidt om det, han havde stående hjemme på reolen. Og han gik, som det ses, meget målbevidst til opgaven.

***

Jeg vil ikke bruge lejligheden til at fortælle om alle de gamle skiver fra 90'ernes elektroniske undergrund, jeg synes I burde have lyttet til. Det ved jeg godt, I er ligeglade med. Ej heller finder jeg det i nogens interesse, at jeg ævler løs om hvilke numre, der for altid vil være associerede med sentimentale minder og sjove anekdoter. Næh tak - i stedet kommer her fire ret nye udgivelser, hvoraf I garanteret ikke har hørt dem alle, og som jeg synes fortjener et par ord med på vejen ud i glemslen.

Earth
Hex; Or Printing in the Infernal Method
(cd, Southern Lord, 2005)

 Selvom rocken dør d. 18. november 1993, da der bliver slukket for MTV's kameraer i Sony's studier i New York, fortsætter nogle musikere med at imponere ved hjælp af de stolte traditioner. Selv før dødsdagen spiller Earth dog til begravelsen med debut-albummet Extra-Capsular Extraction, som er et af de tidlige eksempler på den eksperimenterende metal, der i dag er kendt som doom-metal eller drone-rock. Efterhånden som årene går, indtræffer metaltrætheden hos Earth, og i 2005 genopfinder de både sig selv og en countryscene uden faderskikkelse på Hex; Or Printing in the Infernal Method.

Som publikum til deres fremragende koncerter i Danmark året efter kan bevidne, er der tale om doomens langsomme, forvrængede stød, der er fremført i instrumentale passager på bl.a. banjo, lapsteel-guitar, trombone og orgel. Dertil kommer optagelser af prærievinden og et fantastisk cover med masser af dystre billeder fra nybyggertiden. Earth spiller med en stor indlevelse og en patos, der bliver holdt i ave af en uhyggeligt veltrænet sans for pausen. Det hele er sløvt, beskidt og mørkt som bare fanden, og den indre desperado elsker Earth.

Er man forøvrigt hooked på Hex-lyden, kan man roligt benytte udgivelserne Live Hex fra 2006 og Hibernaculum fra i år som supplement.

Koxbox
U-Turn
(cd, Twisted, 2006)

 Sidste år udgav Danmarks mest betydningsfulde elektroniske musikere gennem tiderne deres første album i syv år under det respektindgydende navn, de er blevet så berømte med. Her er der tale om Frank'e og Ian Ion, der (sammen med Peter Candy) som Koxbox i 90'erne satte standarden for den eksplosivt voksende goa-trance med udgivelser på scenens største selskaber og turné efter turné verden rundt. Oven i det kom så The Great Unknown i 1999, der på alle måder undgik goaens klichéer, og som i dag regnes for én af de mest originale udgivelser på en ellers stagneret scene.

Forventningerne burde derfor være store til U-Turn, så at albummets komme med sikkerhed er gået de fleste af den danske musikpresses læsere forbi, er for mig at se et symptom på to enerverende problemer:

For det første pressens snævertsynethed, der gør Trentemøller til det eneste, som er værd at berette om fra rave-scenen - og ovenikøbet undskylder det ved at kalde staklens musik for posttechno. For det andet at Koxbox givetvis ikke længere vil kunne finde et publikum til uortodoks trance, og derfor er fuldstændigt tilfredse med at kunne sælge et par tusinde stk. uoriginalt opkog af velkendte tricks til de konverterede. U-Turn er godt håndværk, og er man trancer er her også ''rykketid'' nok for skillingen i f.eks. "Buffer Overdrive", "FM 17" og "Side Effects". Det burde dog ikke være ambitionsniveau nok for d'herrer Frank og Ian. Med til historien hører også, at Ian kun er krediteret for de tre sidste numre, og at en lang række goa-veteraner ellers har været forbi studiet og pille ved knapperne. På coveret står der Koxbox, men det må være en fejl.

Birchville Cat Motel
Our Love Will Destroy the World
(PseudoArcana, 2006)

 Cambell Kneale er efterhånden en erfaren herre på den ekstreme musikscene. Som hovedmand i den frygtindgydende doom-metal-konstellation Black Boned Angel såvel som drone-noise-mand i sit solo-projekt Birchville Cat Motel er han garant for langsomme, meditative forløb af høj kvalitet. Kneales diskografi er lang som et ondt år, og det kan være mit mangelfulde kendskab til denne, der gjorde Our Love Will Destroy the World i stand til fuldstændigt at tage røven på mig.

Her er der ikke tale om afmålte, nuancefyldte kompositioner, men om et sandt bombardement af frenetisk psychrock med alle pedaler i bund fra første anslag og utallige støjflader, der klasker mod hinanden, efterhånden som de op mod 16 minutter lange numre får lov til at udvikle sig hen mod en eller anden form for opløsning. Kedsomheden kunne på papiret let blive et problem, men Kneale kan det der med det meditative, som således indfinder sig på et helt andet niveau end det, jeg er vant til fra Birchville Cat Motel. Halvvejs gennem pladen kommer "Lay Thy Hatred Down" nænsomt og tørrer blodet af næsen, inden der varmes op til titelnummeret, der grangiveligt lyder som Earth og Koxbox, som er blevet tvunget til at jamme sammen foran himlens port.

Burial
Burial
(cd, Hyperdub, 2006)

 Med genrebetegnelsen dubstep og en rapper som gæstevokalist var alle odds imod, at dette var en plade, jeg nogensinde ville synes om. Fra første færd blev alle fordomme dog lykkeligvis skudt noget så eftertrykkeligt i sænk. Med kyndig hånd filtrerer debuterende, ganske ukendte Burial dubsteppens normalt tåbelige jungle/breakbeat-udvanding gennem et mørkt og følsomt lydunivers, der trækker på både dubtechno og industrial, men ender med at blive helt sit eget. De dansable manøvrer krydres oven i købet med de to små, sørgelige hymner - "Nightbus" og "Forgive" - samt passager af reallyde, der tilsammen skaber en atmosfære, hvis mage jeg ikke har oplevet siden FSOL's Dead Cities. Det er tankevækkende dansemusik for tungsindige storbybørn i alle aldre - men måske nok mest for dem, der går rundt og er i tvivl om, hvorvidt de nu fik ravet færdig.

Burial er blevet anmeldt under overskriften "London after the rave" i den hidtil mest velskrevne og dybsindige musikanmeldelse nogensinde. Find anmeldelsen på K-Punk's blog:

http://k-punk.abstractdynamics.org/archives/007666.html

Forøvrigt er der et eller andet, som siger mig, at Burial er den af de fire udgivelser, jeg har nævnt her, der får den længste vej mod glemslen. F.eks. har The Wire placeret albummet som nummer et på deres årsliste, og for en gangs skyld er jeg enig med den rædderlige sprøjte.

Af Danny Kreutzfeldt & Steffen B. Pedersen, 2. sep 2007


Yderligere information

www.kreutzfeldt.dustopper.dk   www.noisejihad.dk

Kommentarer (0)

Nedenfor kan du læse kommentarer til artiklen. For at poste kommentarer skal du have en profil, som du kan registrere gratis her.

Der er endnu ikke skrevet nogle kommentarer.      
Skriv kommentar


Husk
» Registrer profil
» Glemt kodeord

© 2000-2014 Geiger
Indhold må ikke gengives uden skriftlig tilladelse. Citater kun med kilde. Meninger tilkendegivet af Geiger.dk's brugere stemmer ikke nødvendigvis overens med redaktionens.

Til toppen