Forside  :: Om Geiger  :: Anmeldelser  :: Artikler  :: Podcast  :: Kalender  :: Links  :: Relevans  :: Geiger Records

ARTIKLER
» Alle artikler
» Gæsteanmeldere
» Kronikker
» Årets albums

GÆSTEANMELDER
Læs hvad forskellige gæsteanmeldere har anbefalet her på Geiger.dk. Læs bl.a. anbefalinger fra:
» Gæsteanmeldere: Double Space

Klik her for at sende et link til denne artikel til en ven. Printervenlig version Klik her for at se en liste over tilgængelige RSS-feeds for artiklerne.
 
Kloster interview
Musik fra lønkammeret
Interview med Kloster
18. apr 2008 [Artikel] Mikael R Andreasen er manden i KLOSTER. Og KLOSTER er stedet, hvor denne mand udfolder sine guitar-legerier og fremvrøvlede melodier. Men også stedet, hvor han gerne lukker venner ind – hele 16 faktisk på det nye album Do Not Be Afraid, som blev udgivet i januar 2008. ”Der er noget næsten ubehageligt intimt over Kloster på Coastal Research; som om vi får lov til at tage del i noget meget personligt”, skrev den norske anmelder Bjørn Hammershaug fra magasinet Groove, da det forrige album blev udgivet i 2006. Med det seneste album linder Mikael R Andreasen igen på klosterporten.

”Abide in me, I pray” synger Kloster – alias Mikael R Andreasen – med en rolig og forsigtig stemme på albummet Do Not Be Afraid. Flere af sangene på denne seneste udgivelse er som små bønner til Gud, der folder sig ud i gentagende mønstre. En måde at synge på, der kan sammenlignes med den praksis, munke fra Taize i Frankrig bruger i deres klostre. Og netop ordet ”kloster” bærer mange af de tanker, Mikael har, om enmandsprojektet.

Mikael begyndte at spille nogle få koncerter i ’98 og ’99 sammen med medlemmerne fra bandet Glorybox under navnet Teenage Fresh. Melodierne og ordene blev ved med at komme, så til sidst etablerede han Kloster.

-Det her ord ”kloster” dukkede op, og jeg syntes, det var et meget fint lydord samtidig med, at det rummede noget af den tanke, som jeg allerede der begyndte at have om, hvordan jeg godt kunne tænke mig at lave musik, fortæller Mikael og uddyber:

- Jeg tænker på Kloster som et sted, hvor nogle mennesker frivilligt trækker sig tilbage i stilhed eller meditation; et roligt sted, som er afskåret fra omverdenen. Det er selvfølgelig mit projekt og primært mine sange i udgangspunktet, men det er samtidig et meget åbent projekt, og jeg vil gerne inkludere mange mennesker, som hver især får stor frihed til at bidrage med, hvad de kan, uden at jeg dikterer, hvad de skal spille, siger Mikael.

Og i overensstemmelse med Klostertanken blev den første plade til. Mikael R Andreasens sange var centrum, men selve indspilningen af albummet var et åbent projekt, hvor venner kom forbi Mikaels hjem i København og indspillede i en afslappet atmosfære. Efter noget tid havde de stykket skitserne sammen til en plade, som kom i 2001 med det meget sigende navn Friendly Sessions as performed by Kloster.

- Do Not Be Afraid er stort set også indspillet herhjemme i min lejlighed ligesom med de andre to plader, jeg har lavet. På den første medvirkede seks af mine venner, men på denne her plade har der været hele 16 forskellige personer med. Folk har været forbi på skift fra maj til oktober for at indspille, men også for at drikke te og hygge sig, fortæller Mikael R Andreasen om optagelserne til Do Not Be Afraid, som udkom i januar.

Endnu et MySpace eventyr?

Do Not be AfraidOptagelserne af Do Not Be Afraid har involveret andre end venner og bekendte. Den amerikanske producer Kramer, som er kendt for sit arbejde med blandt andre Danielson Famile, Low, Yo La Tengo, Serena Maneesh og Pulp Fiction-soundtracket, opsøgte en dag Mikael efter at have hørt Kloster på MySpace.

- Jeg har kun lavet små udgivelser, så det var meget trippet at blive kontaktet af et så stort navn, hvis arbejde jeg altid godt har kunnet lide, fortæller Mikael begejstret. Kontakten til Kramer blev i første omgang dog ikke til så meget. Men Mikael R Andreasen fik en aftale med den kendte producer om, at han skulle mixe det næste album, der kom fra Kloster. Og det blev så Do Not Be Afraid.

- Jeg sendte mine optagelser over til ham, og en måned efter fik jeg et mix tilbage. Da jeg så kuverten fra USA, var jeg meget spændt. Jeg satte mig ind i min sofa i stuen, tændte nogle stearinlys og skænkede et stort glas whisky til mig selv. Da jeg kom til sang nummer fire eller fem, kylede jeg fjernbetjeningen ned i sofaen. Det var overhovedet ikke sådan, jeg ville have det skulle lyde, fortæller Mikael om samarbejdet med Kramer og uddyber sin historie.

- Det skal ikke lyde som om, Kramer lavede et dårligt mix, men det var fejlslagent i forhold til, hvordan jeg syntes, sangene skulle være. Jeg havde slet ikke tænkt tanken, at jeg kunne få et resultat, som jeg ikke brød mig om, for Kramer kunne selvfølgelig gøre det meget bedre, end jeg selv. Men jeg vidste meget hurtigt, at det ikke var sådan sangene skulle lyde, for jeg følte mig distanceret fra mine egne sange; følte, at der var kommet en afstand imellem mig og dem.

Kramer mix tur/retur

Selvom Mikael R Andreasen igen indrettede sin egen lejlighed til studie, hang ærgrelsen over at have været nødt til at sige nej til Kramer stadig over ham. Men fravalget af Kramer vendte til at blive et vigtigt valg.

- En søndag eftermiddag sad jeg sammen med en veninde ved en af søerne i København og fortalte om min skuffelse over at have brugt så mange penge på ingenting og have måttet sige nej til Kramer. Men hun sagde til mig, at jeg jo ikke havde brugt alle de mange tusinde kroner på ingenting, men at jeg havde brugt dem på at vælge mit eget mix. Det var det bedste, der blev sagt i den proces. Som udgangspunkt kunne jeg have valgt at mixe selv som med de to første plader. Men det har jeg altid gjort med den tilgang, at det var fint nok for et hygge-projekt som mit. Nu stod jeg med et alternativ, som var lavet af en kendt producer, men valgte alligevel mit eget mix, siger Mikael. Dette valg fik Mikael til at ændre sin holdning til sit eget projekt og vove at tænke lidt større om, hvad han formåede.

- Kramer tilbød at mastere albummet gratis, så hans navn kom på alligevel, afslutter Mikael MySpace-eventyret og griner.

Fra hjemmebrændt til norsk blåstempling

Coastal ResearchMed den foregående plade, Coastal Research, fik Mikael også uventede tilbud. Coastal Research, som var en håndlavet cd-r udgivelse i 200 eksemplarer, blev en udgivelse, der pludseligt gav genlyd i Norge.

- Coastal Research kom oprindeligt i 2004 på mit eget lille selskab, men i 2006 fik det norske selskab Between Clouds fat i en af de 200 håndlavede cd’er og ville gerne genudgive cd’en i et større oplag som en rigtig cd med lidt mere omfattende booklet, siger Mikael.

At komme i hus hos det nu hedengangne Between Clouds medførte bl.a. omtale, en fin anmeldelse i det norske musikmagasin Groove og et besøg hos Harald Are Lund, som er Norges svar på John Peel. Harald Are Lund har i over 20 år lavet et musikprogram, hvor han spiller skæv musik på Norges P3. Mikael mindes interviewet og taler varmt om radioværten:

- Efter indslaget fortalte han om, hvordan han hver uge får en kæmpe stak cd’er tilsendt. Men i den bunke havde min plade stukket ud. Han fortalte mig, at han ikke selv var troende eller religiøs kristen. Men musikken ramte et eller andet åndeligt i ham, som gik dybt ind, og som betagede ham, så han blev rolig af at høre pladen. Sangene havde åbenbart påvirket ham så meget, at han havde valgt at få fat i mit mobilnummer og invitere mig til programmet. Der sad jeg og blev tavs og beæret!

Leg eller øvelse

Sangskrivning er for Mikael langt hen ad vejen noget med at mærke sig frem og at lege. Et folkeskolemotto som ”læring gennem leg” kunne være et mantra for hans indspilning af Do Not Be Afraid.

- Hele processen med at indspille cd’er er for mig en læreproces, hvor jeg lærer at indspille og arrangere sange. Det er meget spændende at lege med ting, hvor man gradvis opdager nye muligheder. Det bedste for mig har været at overvinde den forlegenhed eller blufærdighed, man kan have over for sig selv, så jeg godt tør sidde og synge vrøvletekster og famle efter melodilinjer. En lege-proces, hvorved der også dukker ord op, som pludseligt synes at give mening, og som passer til melodien. Sådan opstår mine tekster og melodier primært, og så har jeg fundamentet, fortæller Mikael R Andreasen.

- Nogle gange tænker jeg, at jeg burde have øvet mig i at arrangere og lege med effekter for mig selv, før jeg lavede en plade, som blev sendt ud i verden. I stedet har jeg næsten gjort det modsatte ved at udgive skitserne. Derfor er der stor forskel på det tidligste, jeg har lavet, og så det, jeg laver nu. Coastal Research bar præg af, at jeg lige havde opdaget delay-pedaler, som jeg så kunne lege med i lang tid. Så måske er forskellen på den og den nye cd fraværet af delaypedaler, siger Mikael og fortæller, hvordan Do Not Be afraid i stedet er et meget mere akustisk album med mange sangstemmer, cello, harmonika, håndspillede trommer i stedet for elektrisk guitar.

-Tingene er blevet mere forfinede over tid i takt med, at jeg langsomt lærer mere, reflekter Mikael over sin egen musikalske udvikling.

Dybere end en akkordstruktur

”My Jesus, my love / To die on a cross / To save me from myself / What wondrous love is this?”, lyder noget af teksten til det tredje nummer på Do Not Be Afraid. En inderlig kærlighedserklæring, som sender associationer til en salmedigter som Brorson. Navnet Kloster indikerer da heller ikke kun noget meditativt, men også noget åndeligt og inderligt.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at sangene kredser meget om åndelighed; om tro og tvivl og om forståelsen af Gud. Nogle af sangene på Do Not Be Afraid kan beskrives som en klamren sig til Gud, siger Mikael, der selv giver sin musik titlen ”friendly music to satisfy your soul”.

- Jeg har ikke bevidst valgt, at mine sange skulle gå i den retning. Det føles bare så nærliggende for mig, at det er det, mit tekstunivers drejer sig om, for hvis jeg skal være ærlig over for mig selv, så er det, hvad der ligger dybest i mig”, fortæller Mikael og fortsætter:

- Jeg har prøvet at lave sange, som ikke handlede om tro eller Gud, men de sange fungerede ikke for mig. Så efterhånden har jeg indset, at jeg arbejder indenfor en niche, som netop er åndelige sange. Det er som om, jeg er dømt til at lave denne her type musik – men det er også det, jeg kan lide: Det stilfærdige og kontroversielle.

Selvom sangene på Do Not Be Afraid har tydelige religiøse og kristne referencer, er det ikke tekster, Mikael skriver for at forklare eller forsvare kristendommen.

- Sangene rummer en tvetydighed samtidig med, at de kredser om Gud. Derfor kan man sagtens høre de fleste af dem uden at tillægge dem religiøs betydning. Især nok på den nyeste plade, da Coastal Research primært var en plade, jeg lavede for mig selv for at være åndeligt stille. Mit udgangspunkt er ikke at overbevise nogen om noget. Alligevel har jeg oplevet, at mit tekstunivers er tabubelagt. Folk kan lave plader om død og vold, uden at nogen lægger mærke til det, hvorimod jeg har indtrykket af, at åndelighed stadig kan provokere en lille smule. Måske er det fordi, at musikken er så sårbar og nøgen ved at beskrive det åndelige, og at det gør den svær at ignorere. Jeg har det i hvert fald selv sådan, at når jeg lytter til plader, hvor jeg føler, at man får lov til at træde dybere ind end bare en melodi og en akkordstruktur, bliver jeg opmærksom på en anden måde, siger Mikael.

 

KLOSTERGUIDE:

3 udgivelser fra KLOSTER

The Friendly Sessions as performed by Kloster (2001)

Mikael R Andreasen om The Friendly Sessions:

-Med den første plade, som vitterlig er af noget blandet kvalitet, modtog jeg et stykke tid efter en mail fra en person i Holland, som havde fået fat i pladen. I mailen beskrev han, hvordan han havde taget stoffer, været langt ude og tæt på at begå selvmord. En ven havde så lånt ham vores plade, og den havde på en eller anden måde givet ham troen på livet tilbage og givet ham håb. Så han ville bare lige sende en mail og sige tak for, at vi på en eller anden måde havde reddet hans liv. Der var jeg klar til at bryde ud i gråd. Det var som om, at det måtte være derfor, jeg skulle lave den plade.

Coastal Research (2004/2006)

(Pladen er udgivet i 2003 i 200 cd-r eksemplarer og i 2006 som rigtig cd på det nu hedengange norske pladeselskab Between Clouds.)

Mikael R Andreasen om Coastal Research:

-Nogle gange tænker jeg, at jeg burde have øvet mig i at arrangere og lege med effekter for mig selv, før jeg lavede en plade, som blev sendt ud i verden. I stedet gjorde jeg næsten det modsatte ved at udgive skitserne.”

Do Not Be Afraid (2008)

Udkom 28. januar 2008. På albummet medvirker 16 personer udover Mikael R. Andreasen. Blandt andre Sarah Hepburn, Jan Johansen (Glorybox) og Steven Stewart (Campsite).

Mikael R Andreasen om Do Not Be Afraid:

-Ved de to andre plader har der været en skelsættende oplevelse, som har givet mig en forståelse for, hvorfor jeg skulle udgive dem. Forskellige mennesker har fortalt mig, hvordan sangene har fået en afgørende betydning for dem. Hvis jeg også kunne opleve det med den nye plade, ville jeg ikke kunne være andet end taknemmelig. Det er måske lidt plat at sige, men de der personlige feedbacks betyder tusinde gange mere for mig end at sælge mange plader.

Af Mirian Due Steffensen, 18. apr 2008
Foto: Cæcilie Jessen


Yderligere information

www.myspace.com/klosterincyberspace

Kommentarer (0)

Nedenfor kan du læse kommentarer til artiklen. For at poste kommentarer skal du have en profil, som du kan registrere gratis her.

Der er endnu ikke skrevet nogle kommentarer.      
Skriv kommentar


Husk
» Registrer profil
» Glemt kodeord

© 2000-2014 Geiger
Indhold må ikke gengives uden skriftlig tilladelse. Citater kun med kilde. Meninger tilkendegivet af Geiger.dk's brugere stemmer ikke nødvendigvis overens med redaktionens.

Til toppen