Forside  :: Om Geiger  :: Anmeldelser  :: Artikler  :: Podcast  :: Kalender  :: Links  :: Relevans  :: Geiger Records

ARTIKLER
» Alle artikler
» Gæsteanmeldere
» Kronikker
» Årets albums

GÆSTEANMELDER
Læs hvad forskellige gæsteanmeldere har anbefalet her på Geiger.dk. Læs bl.a. anbefalinger fra:
» Signe Høirup Wille-Jørgensen

Klik her for at sende et link til denne artikel til en ven. Printervenlig version Klik her for at se en liste over tilgængelige RSS-feeds for artiklerne.
 
Melaku Belay
Brobyggeren
Kunsten at lade tradition og modernitet danse i takt
2. feb 2012 [Artikel] Danseren Melaku Belay er en af Etiopiens mest bemærkelsesværdige kunstnere. Han danser til lyden af de hollandske punklegender the Ex, den legendariske saxofonist Getachew Mekuria, til lyden af smedenes hamren eller til sit eget band Ethiocolor. For ham er dansen kilde til en social og kreativ transformation, en søgen efter rødder og en bro til fremtiden. Geiger har mødt Melaku Belay i Addis.


Melaku Belay byder velkommen i sin lejlighed i Addis et par timer før han skal optræde på Fendika Azmari Bet. Vi har sat ham stævne til en snak om potentialet og fremtiden for den traditionelle dans i et moderne Etiopien, og lægger ud med Melakus seneste projekt, videoen Ahun ("Nu"). I Ahun tager Melaku dansen væk fra scenen og ud i det urbane miljø til det angiveligt største marked i Afrika, Mercato i Addis. I den del af Mercato, hvor smedene har travlt med at bøje og skære metal, danser Melaku til rytmerne af smedenes hamren og banken og bevæger og bøjer sin krop i harmoni med Mercatos lydlandskab. Opførelsen er lige så meget et samtidigt kunstnerisk udtryk som et dokument for eftertiden. ”Merkato er i forandring, og Addis er i forandring. Ahun handler om at dokumentere hvordan tingene var før de blev ensartede'', forklarer han.

Forandringen af Vestens forestillinger om Etiopien

Melaku BelayAt bygge bro mellem tradition og modernitet er afgørende for Melaku – i dansen såvel som i hans øvrige kulturelle bestræbelser. Men Melaku er ikke kun den største profil i etiopisk dans. Han er også grundlægger af bandet Ethiocolor og leder af ​​Fendika, en af ​​Addis’ mest berømte ’Azmari Bets’. På amharisk, Etiopiens officielle sprog i Etiopien, betyder Azmari Bet ”Azmariens Hus" og er et sted, hvor etiopierne kommer for at lytte til traditionel musik. Med en fortid som gadebarn, har Melaku gjort Fendika til et sted kendetegnet ved både social og kreativ transformation. Han sender sine unge Fendika-dansere i skole, åbner opsparingskonti for dem og giver dem tag over hovedet, og er således i sig selv et eksempel på et menneske, der bruger sine erfaringer positivt for at ændre fremtiden for andre. Selvom han kun er midt i 30’erne har han allerede danset på Fendika i mere end 15 år og har været leder der i tre år, ligesom dansen og musikken i de senere år har ført ham rundt på adskillige turneer i Afrika, USA og Europa. Men han bliver ved med at vende tilbage til Etiopien og til Fendika. Melaku understreger, at ”mange etiopiere skynder sig væk fra Etiopien, men jeg vil altid komme tilbage. Jeg vil dø i mit hjem, i mit land.”

Melakus mission er at realisere dansens potentiale for herigennem at forandre Vestens forestillinger om Etiopien. Han uddyber: ”At formidle den traditionelle etiopiske dans til resten af verden vil forandre billedet af Etiopien. Dans er overalt i Etiopien. Det er vores sprog, vores kultur, den måde vi lever på. Alle vores bevægelser har betydning.” For de fleste udenforstående er udsultede børn og fattigdom de første billeder, der kommer frem på nethinden, når snakken falder på Etiopien. Melaku beskriver, hvordan et publikum, der første gang er vidne til Melakus optrædener, ofte tror at dansen er fra Indien og da i hvert fald ikke fra Afrika, da bevægelser og rytmer i etiopisk dans er meget forskellig fra andre traditionelle afrikanske danse.

Bro mellem fortid og fremtid

Melaku BelayMen for Melaku er dansens potentiale ikke begrænset til forholdet mellem Etiopien og resten af verden. Melakus mission er lige så meget personlig som den er national og global. Det er mere end noget andet en udforskning af etiopisk dans’ genealogi og en søgen efter egne rødder og kulturarv. ”Den traditionelle dans og musik i Etiopien er fremtiden. Det er vores identitet. Min dans handler om at bevare min kultur,” fortæller Melaku, der nu mestrer mere end 30 forskellige etiopiske danse. Han fortsætter med at forklare, hvordan han ofte rejser langt ud på landet i Etiopien for at finde traditionelle og ofte glemte dansere og musikere, der optræder til lokale bryllupsceremonier og andre fester. Han inviterer dem til Addis for at optræde med Ethiocolor på Fendika. Til disse forestillinger kombineres musik og dans fra forskellige regioner og epoker i Etiopien, og en sammensmeltning af tradition og modernitet opstår. Den traditionelle guragina-dans fremføres til etiojazz, den berømte eskista-dans med fokus på skulderbevægelser udføres til lyden af de hollandske punklegender the Ex, den legendariske saxofonist Getachew Mekuria eller til lyden af smedene på Mercato. For Melaku findes der ikke rigtigt eller forkert, og han fremhæver, at ”fejltrin er smukke.” Melaku er bærer og formidler af tradition. Men en levende og transformativ tradition – ikke statisk og konservativ.

Melakus stærke visioner og persona understreger, hvor stort et potentiale dansen har for at bygge bro mellem fortiden og fremtiden, mellem tradition og modernitet og mellem forskellige og rivaliserende kulturer. Dette er en værdifuld egenskab, ikke mindst i Etiopien, hvor særligt hovedstaden Addis forvandler sig i et tempo, der kan gøre selv den bedste etiopiske løber forpustet. Tag en tur rundt i byen og dette bliver tydeligt for enhver, i kraft af den enorme mængde skyskraberskeletter, som udvider byen i højden og stræber efter at gøre den til en moderne østafrikansk metropol.

Modtagelighed over for forandringer

Melaku og Terrie Ex på Fendika, 30. December 2011Dansen er en vigtig del af den etiopiske tradition, historie og kultur, og den bør værdsættes og værnes om også af hensyn til fremtidige generationer. Men dansen er naturligvis også nødt til at ændre sig og forny sig i takt med forandringerne i det etiopiske samfund for at bevare sin relevans. Melakus innovation af dansen bringer den således til et nyt og moderne niveau og bygger bro mellem tradition og modernitet. Han drejer dansen i retning af en moderne verden og et moderne publikum uden at gå på kompromis med hverken tradition eller kvalitet. Det er et vigtigt forsøg på at gøre den etiopiske dans modstandsdygtig, men også modtagelig overfor forandringer, der i flere henseender er i gang med at udviske dele af etiopisk kultur og historie. Som Melaku forklarer, så har udbredelsen af tv’et i Etiopien ført til, at traditionelle dansere fra forskellige regioner og stammer i Etiopien nu indarbejder elementer af andre og tidligere ukendte danse fra andre steder i landet. Så på trods af regionale uenigheder og rivaliseringer, er dansen også et helle, et sted for forsoning og udjævning af uenigheder.

En time senere tilbage på Fendika optræder Melaku igen med Ethiocolor. Hans krop svajer og bølger og er ikke i ro ét sekund. Atmosfæren på det tætpakkede spillested er elektrisk og fuld af forventning. Gæstemusikere fra det etiopiske højland og fra landets sydlige egne stemmer i. Derefter følger the Ex, den norske percussionist Paal Nissen-Love og poeter fra både Addis og Europa. Lydene af de traditionelle fløjter og strygere blandes med punk, avantgardepoesi og Melakus bevægelser og svingninger. Brobygning og forløst potentiale, tradition og fornyelse slår sig sammen i en symfoni af bevægelse og musik, og begejstringen hos ​​publikum understreger vigtigheden og styrken af ​​dette projekt drevet af Melaku, en af ​​de modigste og mest beundringsværdige sjæle i moderne etiopiske kultur.

Melaku, Getachew Mekuria og the EX

Af Karen Obling og Andreas Hansen, 2. feb 2012
Foto: Melaky Belay, Vemund Hareide, Trent Wolbe, Mikias Negussie og Karen Obling.


Yderligere information

Artiklen har tidligere været bragt i en engelsk version på siden
www.addisrumble.com

Kommentarer (0)

Nedenfor kan du læse kommentarer til artiklen. For at poste kommentarer skal du have en profil, som du kan registrere gratis her.

Der er endnu ikke skrevet nogle kommentarer.      
Skriv kommentar


Husk
» Registrer profil
» Glemt kodeord

© 2000-2014 Geiger
Indhold må ikke gengives uden skriftlig tilladelse. Citater kun med kilde. Meninger tilkendegivet af Geiger.dk's brugere stemmer ikke nødvendigvis overens med redaktionens.

Til toppen