Forside  :: Om Geiger  :: Anmeldelser  :: Artikler  :: Podcast  :: Kalender  :: Links  :: Relevans  :: Geiger Records

ARTIKLER
» Alle artikler
» Gæsteanmeldere
» Kronikker
» Årets albums

GÆSTEANMELDER
Læs hvad forskellige gæsteanmeldere har anbefalet her på Geiger.dk. Læs bl.a. anbefalinger fra:
» Gæsteanmelder: Ghost Flute & Dice

Klik her for at sende et link til denne artikel til en ven. Printervenlig version Klik her for at se en liste over tilgængelige RSS-feeds for artiklerne.
 
Lucky Kitchen
Musikalske tidsrejser
Et interview med Alejandra og Aeron fra pladeselskabet Lucky Kitchen
1. nov 2002 [Artikel] Et af de mest innovative eksperimenterende pladeselskaber, der er dukket op i løbet af de senere år, er Lucky Kitchen, der holder til i Rioja, Spanien. På en hel unik vis sammenblander mange af selskabets udgivelser moderne elektroniske arbejdsmetoder og konkrete lydoptagelser - ofte med forbløffende kunstneriske resultater til følge. Selskabet drives af ægteparret Aeron Bergman og Alejandra Salinas, som for nyligt optrådte ved Lyd+Litteratur-festivalen i Århus. Geigers Flemming Binderup satte dem stævne for at indkredse målet og midlerne bag deres musikalske vision.

Hvor meget tankegods, der egentlig var investeret i de par linier, står hen i det uvisse - men det, at det optrådte på filosoffernes toilet, kunne antyde, at de afspejlede nogle temmelig komplekse overvejelser omkring tid og rum. Den person, som var ansvarlig for skriblerierne, burde i hvert tilfælde stifte bekendtskab med Alejandra og Aeron én af dagene. Med deres karakteristiske home recordings - eller hjemmeoptagelser - har parret nemlig specialiseret sig i noget, som meget vel kan betegnes som lydlige tidsrejser. I at bringe mennesker og tidspunkter sammen, som ellers ikke ville have mulighed for at blive samtidige på naturlig vis. Et godt eksempel kunne være den edition, som Alejandra og Aeron lavede for det danske :datamusik-site tidligere på året. Som Aeron forklarer: “I forbindelse med vores serie af numre for :datamusik anvendte vi optagelser, som Alejandras familie havde lavet i Viana, Navarra, Spanien for mere end tredive år siden. En ganske almindelig dag, hvor Alejandras bedstemor, far og onkel var hjemme, satte én af dem deres båndoptager til at optage - og glemte at slukke den igen. De var ved at se en fodboldkamp i fjernsynet, mens bedstemoren lavede mad, og de snakkede sammen på en helt almindelig måde - så det er lidt som om, at en bid af deres hverdag er rejst gennem tiden frem til nuet. Den slags optagelser giver en slags tidsforskydning. Det at udgive private optagelser, som er optaget i hjemlige omgivelser, fragter både mennesker og situationen ind i en tid og en sammenhæng, der normalt ville have været umulig. Vi ser gerne disse optagelser som en slags tidsmaskiner, der giver lytteren mulighed for at komme i kontakt med mennesker, som vedkommende ellers er adskilt fra i tid og rum. Samtidig vil vi også gerne forholde os til det almenmenneskelige ved at viderebringe disse private optagelser af vores venners og familiers hverdag.”

For Alejandra og Aeron handler det altså om at optage deres nærmeste i vante omgivelser - og i mere eller mindre banale situationer - for at overvinde de fordomme, der former vores liv og ofte holder f.eks. forskellige generationer og kulturer adskilt. Samtidig interesserer det dem at finde en balance mellem modpoler som barndom og alderdom - eller metropol og landdistrikt (Alejandra og Aeron har boet i London og New York, men er for tiden bosat i vindistriktet La Rioja i Spanien). I deres musikalske produktion handler det på samme måde om at skabe en balance mellem den dokumentarisme, der ligger i deres home recordings, og den kunstneriske kreativitet, der kommer til udtryk i redigeringen af optagelserne.

“For os er det vigtigste at finde en balance. Selvom det ekstreme nogle gange er interessant, er verden i virkeligheden én stor balanceakt mellem dag og nat, godt og ondt, barndom og alderdom. Noget af det, som optager os allermest, er at finde en balance mellem den slags modpoler. Tag skumringen og daggryet, for eksempel - er de tidspunkter dag eller nat? Og hvad med virkelighed og fantasi? I den musik, vi laver, vil vi gerne fremstille forskellige modpoler således, at det ikke er til at sige hvad, der er hvad. For eksempel er dokumentarismen en måde at beskrive verden på, som signalerer, at man behandler virkeligheden eller det faktuelle - men det faktuelle kan altid fortolkes og fordrejes indtil det bliver til ren fiktion.”

Det er vanskeligt at skelne mellem de dokumentariske elementer og de kreative fortolkninger i Alejandra og Aerons musik. Mens deres home recordings gerne spiller en central rolle i deres elektroniske kompositioner, manipulerer de dem gerne mere eller mindre til uigenkendelighed. Man ender derfor med at stå med noget, som ikke passer ind i kategorierne - noget unikt, som eksisterer et sted mellem dokumentarismens fikserede formsprog og kunstens kreative univers. Og det er her - i overgangene mellem det ene og det andet - at værkerne virkelig bliver interessante. Det er her, at der åbnes en mulighed for at forholde sig til andre mennesker og andre livsforhold - ikke blot som reportageobjekter, men som led i en berigende kreativ leg.

På det seneste har Alejandra og Aeron imidlertid udgivet to fiktive historier, som er ledsaget af elektronisk musik: Aeron Bergmans The Tale of the Unhappy American - som handler om en amerikaner, der en morgen foretager en fantastisk rejse - og Alejandra og Aerons The Tale of Pip, som i ord og billeder (en lille bog ledsager udgivelsen) fortæller om en lille fugls oplevelser. Hvordan passer disse tonesatte fiktionshistorier ind i resten af deres produktion?

“De to historier er faktisk ikke helt fiktive. The Tale of the Unhappy American er for eksempel en overdreven fortolkning af, hvordan Aeron [som selv er amerikaner] havde det med at tage på arbejde om morgenen i en periode, hvor han havde et arbejde, han hadede som pesten. Igen leger vi med det virkelige over for det uvirkelige - præcist ligesom i vores home recordings.”

Noget, som dog adskiller de to udgivelser fra resten af deres produktion, er det faktum, at musikken tjener som en regulær illustration af historierne - og begge værker er samtidig, idet de er bygget op omkring regulære fortællinger, langt mere velstrukturerede end de som regel temmelig fragmentariske home recordings. Men hvad mener Alejandra og Aeron selv om at bruge musikken illustrativt, og har de rent musikalsk grebet tingene anderledes an i forbindelse med disse to udgivelser?

“Vi kan godt lide tanken om, at musikken fungerer illustrativt. Nogle steder er musikken dog faktisk det centrale. Vi leder generelt efter en balance mellem formen og indholdet - mellem musikken som hovedsag og musikken som illustration - og vi kan godt lide at lege med relationen mellem musikken og historien. I The Tale of the Unhappy American og i>The Tale of Pip indikerer musikken meget af tiden, hvad der sker i historien - og dermed inviterer den lytteren til at danne sig sine egne billeder og forestillinger om, hvordan scenariet tager sig ud.”

I modsætning til hovedparten af tidens elektroniske musikere har Alejandra og Aeron med andre ord intet imod, at musikken betyder noget - at den fortæller historier med alt, hvad det indebærer af følelsesmæssigt indhold og personligt engagement. Deres udgivelser er altid meget personlige og gribende, og egentlig kredser hele deres produktion om den melankoli, som stemmer og andre reallyde ofte afstedkommer, når de kommer til lytteren fra fjerne egne og forgangne tider.

“Ja, man kan godt kalde det, vi laver, for melankoli eller romantik. Vi er meget sentimentale! Vi anstrenger os dog for ikke at blive alt for dramatiske. Vi mener ikke, at folkemusik, fortællekunst, elektronisk musik og andre former for kunst adskiller sig ret meget fra hinanden. Alle de udtryksformer er simpelthen blot medier, som kan sige noget om os mennesker og den verden, vi lever i. Der findes ingen kunstnere, som ikke investerer noget personligt i det, de laver. Forskellen er bare den, at en del kunstnere rendyrker en neutral og upersonlig formalisme - og dermed gemmer sig bag et slags pseudovidenskabeligt spil for galleriet.”

Kort om Alejandra og Aeron….

Parret Alejandra Salinas og Aeron Bergman dannede i 1996 - sammen med vennen Dan Raffel - selskabet Lucky Kitchen i New York. Aeron og Daniel kendte hinanden fra universitet, og sammen udsendte de, under pseudonymet Suetsu & Underwood, deres og selskabets debut Find the Hits and Use Them (LK001) i 1997. Ligesom senere udgivelser var Find the Hits... sammensat af forskellige reallydsoptagelser - for eksempel af amerikansk bålsang, spanske kirkeklokker og britisk pubkultur - samt elektroniske lydeksperimenter. Hitpotentialet var ganske vist til at overse (til trods for titlen), men der var masser af ejendommelig opfindsomhed og personlig stil over udgivelsen, der, ligesom de efterfølgende seks udgivelser, var en limited edition, der var indpakket i håndlavede covers fremstillet af de tre venner selv.

Sidenhen flyttede Alejandra og Aeron til London, hvorfra de - nu uden Dan Raffel - udsendte Alejandras Home Tapes (LK 007). En hvid 10”-single, der hovedsageligt var baseret på optagelser fra Alejandras barndom. Og da Alejandra og Aeron derefter fik nok af de store metropoler og tog fra London til Alejandras hjemstavn, La Rioja i Spanien, rykkede Lucky Kitchen med. Herfra har de siden blandt andet udsendt en kompilation med deres egne optagelser af spansk folkemusik fra Rioja regionen (La Rioja - Folklore Vol. 1 (LK009)) og en 'Sparkling Composers'-serie (LK012-020) med andre elektroniske musikeres projekter, bl.a. Joshua Abrams og Aeorospace Soundwise.

Alejandra og Aeron betegner selv deres musik som ”elektronisk folk” og siger, at dét, der interesserer dem, er at kommunikere med andre gennem optagelser af - og leg med - dagligdagens lyde og musik.

Af Flemming Binderup, 1. nov 2002


Yderligere information

Mere information om Alejandra og Aeron og Lucky Kitchen kan findes på www.luckykitchen.com

Kommentarer (0)

Nedenfor kan du læse kommentarer til artiklen. For at poste kommentarer skal du have en profil, som du kan registrere gratis her.

Der er endnu ikke skrevet nogle kommentarer.      
Skriv kommentar


Husk
» Registrer profil
» Glemt kodeord

© 2000-2014 Geiger
Indhold må ikke gengives uden skriftlig tilladelse. Citater kun med kilde. Meninger tilkendegivet af Geiger.dk's brugere stemmer ikke nødvendigvis overens med redaktionens.

Til toppen