Forside  :: Om Geiger  :: Anmeldelser  :: Artikler  :: Podcast  :: Kalender  :: Links  :: Relevans  :: Geiger Records

ARTIKLER
» Alle artikler
» Gæsteanmeldere
» Kronikker
» Årets albums

GÆSTEANMELDER
Læs hvad forskellige gæsteanmeldere har anbefalet her på Geiger.dk. Læs bl.a. anbefalinger fra:
» Gæsteanmelder: The Late Parade

Klik her for at sende et link til denne artikel til en ven. Printervenlig version Klik her for at se en liste over tilgængelige RSS-feeds for artiklerne.
 
Nattefrost
Der er humor i min musik, men der er også så meget andet
11. mar 2011 [Artikel] Efter Nattefrosts uovertrufne optræden på årets første ombæring af den ultra rummelige og bredtfavnende elektroniske festival No. 9 fanger Geigers udsendte Bjørn Jeppesen til en snak om udbredelsen af hans elektroniske musik, der kombinerer gamle værdier og fremadskuende visioner, og skaber et utraditionelt image.

Konditionerne for interviewet er ikke de bedste, man kan forstille sig. For at finde et nogenlunde fornuftigt akustisk forhold til at gennemføre interviewet er eneste mulighed en glasboks nær backstageområdet. Et gult spotlys er placeret i nærheden. Det både blænder og skaber en ulidelig varme i rummet. Atmosfæren er derfor ikke synderligt hyggelig. Det kunne godt lede tankerne hen på et krydsforhør. Heldigvis er Bjørn positivt stemt, og bagatelliserer høfligt undskyldningerne, jeg lægger ud med.

Under koncerten brugte et par forstyrrende elementer tiden på at vende verdenssituationen. Derfor er jeg til en start interesseret i at høre hovedpersonens evaluering af koncerten samt publikums modtagelse.

- Ja, jeg synes, det gik godt. Det håber jeg også, publikum synes. Jeg kunne ikke rigtig høre så meget, fordi der var så mange røgmaskiner på scenen, men jeg kunne høre, at de var tilfredse. Der var rimelig store bifald. Det var godt.

NattefrostFår du solgt noget merchandise?

- En lille smule t-shirts engang imellem. Og hver gang jeg tager ud, sælger jeg nogle cd’er. Nogle gange sælger jeg kun to, nogle gange sælger jeg 25. Det er meget forskelligt.

Du bruger flittigt lokalradioer og internettets platforme til at promovere din musik, og din omgangstone er, som nu her, jovial og imødekommende. Tror du din gode omgangstone er med til at fremme kendskabet til din musik?

- Næh, det ved jeg ikke (griner). Jeg tror, det er meget godt at promovere sig selv. Man kan aldrig få reklame nok. Der er jo masser af muligheder på internettet, men også stadigvæk via radiostationer. Jeg har lige været i Tyskland for at spille en radiokoncert i Hamborg her i januar. Det er også god reklame, og jeg fik også masser af feedback på koncerten. Så det tror jeg, folk synes er meget fedt.

Er tyskerne, med deres musikhistorie mere modtagelige overfor din musik, end de eksempelvis er i Danmark?

- Ja, det synes jeg faktisk. I Danmark går man ikke rigtigt i dybden med den her slags musik. I Tyskland dyrker man den nærmest. Men det er stadigt minimalt. I Tyskland har man jo berlinerskolen, og det har vi ikke her i Danmark. Jeg føler ikke, min musik kun er berlinerskoleagtig, men den har elementer deraf. Det tror jeg, tyskerne godt kan lide. 


"Nå okay, han tager afstand fra kvinder"
Den tyske musiker Schiller siger, at tyskerne prøver at kompensere for deres mangel på humor ved en form for ingeniørtilgang til musikken. De laver musik, som de fremstiller biler og huse. Handler det kun om musik for dig, og har du samme distance til humoren?

- Der er vel humor i min musik. Der er for eksempel et nummer som ”Music for the Man”. Der er folk, der måske vil sige, nå okay, han tager afstand fra kvinder, men det er slet ikke det, der ligger i det. Det er jo sådan lidt humoristisk og lidt sjovt. Jeg har også lavet nogle andre titler, nu kan jeg ikke lige komme på nogle, men hvis man har en humoristisk sans, så kan man ligeså godt få noget ud af det med. Jeg synes også musikken skal være meget seriøs, og det prøver jeg mit allerbedste på at efterleve.

Du promoverer dig på Facebook og andre sociale platforme. Er det ikke en ulempe, at du skal gennemlæse folks overfladiske statusopdateringer for at blive hørt og set? 

- Øhhh…nej…  altså, mange mennesker bruger Facebook, og jeg bruger da også YouTube, hvor der også er mange mennesker. Jeg læser en del statusopdateringer, men hvis jeg skulle svare på det hele, ville det blive umuligt. Jeg forsøger på bedst mulige måde at svare på det meste af feedbacken. Jeg læser det meste, det må jeg sige.

Støder du også nogle gange på nogle sårende kommentarer?

- Ja, det gør jeg. Masser. Også nogle dårlige anmeldelser. Anmeldelser læser jeg ikke så meget, må jeg indrømme. Jeg læser nogle, men ikke alle. Det er for meget. Nogle gange får jeg nogle dårlige anmeldelser og kan ikke rigtigt forstå det. Det må jeg bare acceptere.

Internettets distributionsmuligheder har givet dig beundrere verden over. Især i USA. Føler du, du har en forpligtelse til at komme ud og møde dem, og spille nogle koncerter for dem?

- Nej, det er jo svært. Så skal man rejse jorden rundt. Det er nok lidt svært og lidt dyrt, ikke? Til gengæld er der videoklip på mellem fem og 20 minutter fra alle mine liveshows. Stort set. På nær dem fra 90’erne. Så hele verden kan se mine videoklip, og det er nok det bedste, man kan gøre for, at folk kommer til koncerterne. Jeg har spillet i Sverige, Tyskland, Holland og Danmark og sikkert et par stykker til, og jeg vil gerne spille i flere lande. USA er svær. Der er så langt, og det er så dyrt. Man skal finde penge til Promotore og bookere, og det kan man nærmest ikke i dag.


Pirat eller promo

NattefrostSidste år spillede du en festival sammen med Picture Palace Music og Airsculpture. Både de to deres og din koncert florerer nu på internettet i bootlegkredse. Vækker den slags så vrede som musiker? 

- Nej. Jeg vidste ikke koncerterne florerede, men det gør de altså, og det kan man ikke gøre noget ved. Alle kan jo optage med en mobil eller et lille lommekamera. Det er umuligt at stoppe. Så længe at folk respekterer én som musiker, og ikke lægger en hel koncert ud med god lyd - og det er der selvfølgelig også nogle, der gør… men det synes jeg er lidt træls. Specielt hvis de distribuerer det rundt og sælger det, bliver det rigtigt dumt. Men det er da god reklame stadigvæk. Fifty-fifty.

Du siger, at du sælger cirka 1000 enheder per album. Oplever du, at folk stjæler dine plader, og at de florerer på internettet?

- Det ved jeg ikke så meget om, men jeg er blevet gjort opmærksom på nogle russiske hjemmesider og nogle andre forskellige tiltag, hvor man kan finde dem. Der er også en, der har vist mig Soulseek, hvor der engang var 1700 i kø til at downloade et af mine albums. Det er igen lidt dumt, for det er ikke sikkert, det er 1700 potentielle købere, men jeg håber da, at hvis 300 af dem synes, det er et fedt album, så køber de det. Ellers er det surt. 

Dit udtryk var i starten af din karriere meget utraditionelt. Du præsenterede berlinerskolen for den nordiske mytologi. Nu fornemmer jeg dit udtryk er mere kommercialiseret og tilgængeligt. Er den transformation – for at bruge en albumhenvisning – bevidst?

- Hæhæ, øh nej, jeg synes stadig det nordiske er inde over hele tiden. Jeg laver ikke kun konceptplader. Det synes jeg ikke altid, jeg behøver. Nogle gange får jeg da lige lyst til at lave nogle numre inspireret af det. For en del år siden lavede jeg en EP og et album, hvor det hele handlede om konceptet. Det kunne jeg godt finde på igen, men jeg synes også, der er andre ting, man kan beskæftige sig med. Jeg har hele tiden godt kunne lide at udvikle min musik, så det ikke bliver det samme musik-, lyd- og konceptmæssigt, hvis man kan sige det sådan. På den nyeste plade er der ikke rigtigt noget koncept. Det er mange numre, der er lavet over to et halvt år.

At der findes bands, der deler navne, er alment kendt. Alligevel har det fascineret mig, at Bjørn må lide den tort at dele navn med en infantilt provokationssøgende blackmetalposør fra Norge, hvis bagkatalog rummer de spiffige titler ”Blood and Vomit” og ”Engangsgrill”. Samtidigt bliver jeg nødt til at spørge om det image, han havde i starten, har været respektindgydende hos (mere seriøse) metalfans.

- Det er sgu meget forskelligt. Der er mange black metal fans, som godt kan lide det, tror jeg. Mest det gamle. Det er uden beats, og det er mørkt og dystert og bla bla bla. Jeg får da også mange negative henvendelser. Det ikke er den ”rigtige” Nattefrost og sådan noget. Det har jeg både oplevet på skrift, og da jeg spillede i Sverige sidste år - som hovednavn endda - sammen med norske Biosphere. Der var alle mulige folk, som kom hen og sagde, nå, det er den Nattefrost. De var ikke helt tilfredse, men da de hørte musikken, kunne de alligevel godt lide den. Generelt er de fleste nok ligeglade med, at der er to Nattefrost. Der er også flere, der hedder Bjørn og Lars. Sådan er det bare.


Ny musik i 2011
Nattefrost
Din seneste plade, som jeg også anmeldte, synes jeg, er meget gennemarbejdet og vellykket. Vi får også en smagsprøve på et album, der udkommer engang her i 2011 med den tyske musiker Matzumi. Kan du fortælle lidt om, hvad albummet kommer til at rumme, og hvordan samarbejdet kom i stand?

- Det nummer, som er med på min seneste plade, kommer ikke med på vores album. Det er mere en lille smagsprøve på, hvad det kan lyde som. Det nummer kom i stand, fordi vi fik kontakt via internettet. Vi skrev lidt, og jeg havde noget af hendes musik liggende. På det tidspunkt havde hun lavet to plader, tror jeg. Så hørte jeg noget, hun sendte til mig og sagde: ”Det der er fedt. Er det færdigt?” Det var det ikke, så jeg tilbød at lave noget på det. Det kunne hun godt lide. Nogle måneder før jeg udgav min plade, spurgte jeg om nummeret ikke skulle med, og det blev nummer fire på pladen.

Siden har vi mødtes og lavet flere numre. Vi besluttede, at der skulle et komme et helt album. Hvis alt går vel, udkommer det i slutningen af 2011.

Ved siden af Nattefrost, har Bjørn tidligere udsendt en række Kraftwerk inspirerede albums sammen med Claus Holm Lynglund under navnet Carboneids. Det er efterhånden et stykke tid siden, jeg er stødt på en udgivelse af dem. Derfor må jeg vide, om projektet er lagt på is?

- Nej, det er det overhovedet ikke. Vi har lige mastereret vores ny plade færdig. Den kommer til at hedde Anthems To The Twilight. Det er en EP med fem numre, og stilmæssigt minder det nok lidt om Carboneids, Burzum og Kraftwerk. Jeg regner med, den udkommer inden sommer, så vi må se at få taget os sammen.

Du er en travl mand, så tak fordi du var så venlig at stille op til interviewet!

- Det kan være, jeg lige skal have en sidste ting med? Det album, der faktisk kommer først, er Tracks From The Archives 2. Det udkommer den 28. maj og indeholder et af de numre, Matzumi og jeg har lavet til vores kommende album, og en hel masse andre spændende ting: gammelt 90’er materiale, remixes jeg har lavet og sådan noget.

Og efter den transportable optager er slukket, fortsætter snakken lidt mere uformelt. Bjørn var især interesseret i at vide, om lyden var god. Og det var den heldigvis. Var de melodiske basgange druknet i dårlig lyd, havde en del af numrene været lettere ruineret. Som afslutning på interviewet bliver jeg overtalt til at købe to albums efter musikerens egne anbefalinger. På den måde sikrede jeg også, at statistikken for solgte cd’er i hvert fald ikke gik den forkerte vej den aften.

Nattefrost kan opleves på Krudttønden i København, lørdag den 9. april.

Af Jacob Pertou, 11. mar 2011
Foto: Nina Johanne


Kommentarer (0)

Nedenfor kan du læse kommentarer til artiklen. For at poste kommentarer skal du have en profil, som du kan registrere gratis her.

Der er endnu ikke skrevet nogle kommentarer.      
Skriv kommentar


Husk
» Registrer profil
» Glemt kodeord

© 2000-2014 Geiger
Indhold må ikke gengives uden skriftlig tilladelse. Citater kun med kilde. Meninger tilkendegivet af Geiger.dk's brugere stemmer ikke nødvendigvis overens med redaktionens.

Til toppen