» Tone

Denne kategori indeholder anmeldelser af udstillinger, foredrag og andet godt, der falder udenfor de øvrige kategorier. Brug bogstaverne nedenfor til at navigere i arkivet.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å Nye Alle(30)

Vincent Moon og Efterklang Geiger anbefaler!
An Island
(dvd, egen udgivelse, 2011)
2. dec 2011: Vincent Moon, der er kendt for musikvideoer og videokunst, har fulgt Efterklang tilbage til Als, hvor bandet oprindeligt stammer fra. Det er blevet til en ukonventionel og sjældent poetisk – næsten magisk – musikfilm. [Af Gudrun Hagen]

Tony Palmer Geiger anbefaler!
Leonard Cohen – Bird on a Wire
(dvd, 2010)
24. okt 2010: En jøde vender hjem – og får skældud af forurettede danske koncertgæster på vejen. Tony Palmers fremragende turnédokumentar fra 1972 er aktuel på dvd. [Af Espen Strunk]

Uffe Truust
STAGES - Filmen om bandet Dúné
(dvd, Beat Film/Parts and Labor, 2010)
1. apr 2010: "Jeg føler mig virkelig så heldig, fordi... jeg vil bare så gerne væk!" Ungdomsportrættet Stages er en hurtigt glemt, men ganske sjov og rørende film, som man sagtens kan se uden at have den fjerneste interesse i Dúnés musik. [Af Sara Bindeballe]

Klaus Schulze Feat. Lisa Gerrard
Dziekuje Bardzo
(dvd, SPV/Target, 2009)
18. aug 2009: Den anden dvd-udgivelse på kort tid fra Klaus Schulze og Lisa Gerrard er en fin udgivelse, som bestemt bør tiltale de fleste Schulze- og/eller Gerrard-fans – også selvom den nok mest af alt er mere af det samme. [Af Ras Bolding]

Woyzeck (Vesturport & Reykjavik City Theater, musik af Nick Cave/Warren Ellis)
ILT09, 15. juni, Musikhuset, Århus
(teater)
16. jun 2009: Vesturports opsætning af Büchners Woyzeck på ILT09-festivalen i Århus er et grumt og fejende flot mix af teater, musik, krops- og scenekunst. Og selvom musikken måske ikke kommer til at indgå i kataloget med klassikere fra Nick Cave og Warren Ellis, folder musikken sig overbevisende ud i forhold til scenografiens blanding af kitschet barok, britisk minearbejder-miljø og dyster post-apokalyptisk underverden.  [Af Rasmus Steffensen]

Klaus Schulze Feat. Lisa Gerrard
Rheingold – Live At The Loreley
(dvd, SPV/Target, 2009)
9. mar 2009: Det vrimler ikke just med Klaus Schulze live-dvd’er, så set i det lys, må udgivelsen være en kærkommen gave til alle fans. Både billede og lyd er i top, så her mangler ikke noget, hvorfor Rheingold – Live At The Loreley trygt kan anbefales til Schulze-fans, og formentlig også til de med hang til Lisa Gerrards produktion, herunder Dead Can Dance. [Af Ras Bolding]

Julian Schnabel (instr.)
Lou Reed's Berlin
(film, Øst for Paradis m.fl., 2008)
11. aug 2008: Reed's koncert-dvd'er er normalt ikke det mest sindsoprivende, rent visuelt, men Lou Reed's Berlin er overraskende vellykket. Selvom filmen består af 95% koncertoptagelser, understreges værkets narrative tråd af fortløbende, kalejdoskopiske klip med pladens kvindelige hovedperson, Caroline, i forskellige situationer.  [Af Espen Strunk]

Anton Corbijn
Control
(film, Camera Film, 2008)
13. feb 2008: Filmen om forsangeren fra Joy Division, Ian Curtis, har mange kvaliteter. En af dem er dens måde at behandle myten på, uden at det bliver patetisk. En anden er den ferme billedsmed Anton Corbijn, der har overført simpliciteten og det nøgterne fra sine fotografier, til sin debutfilm. Men vigtigst af alt, filmen er retfærdig over for Ian Curtis, både som kunstnerisk og mytologisk person. [Af Jakob Langkjær]

Mew
Live in Copenhagen
(dvd, Evil Office/A:larm, 2006)
4. apr 2007: Den eneste rigtigt gode grund til, at disse optagelser fra to koncerter i K.B. Hallen reelt bør eksistere i dvd-format er, at turneen efter Mew and the Glass Handed Kites blev svanesangen for bandets originale holdopstilling: Jonas Bjerre, Silas Graae, Bo Madsen og bassisten Johan Wohlert, der som bekendt fandt nye græsgange bagefter. Man har med enden på en æra at gøre. Men Mew har på den anden side rent faktisk en glimrende koncert at vise frem, selvom den nok er vigtigst for dedikerede fans. [Af Steffen B. Pedersen]

Kaspar
Trying Not To / Doing It
(cd + dvd, Kasparworks, 2006)
23. dec 2006: Atmosfæren på de nye sange fra Kaspar Astrup Schröder er stadig nøgen, fortættet og intens, men anderledes opklippet og rytmisk end før. Faktisk befinder han sig denne gang mest i nabolaget af Antenne eller Manuskripts rumlige, filmisk knitrende electronica, selvom hans udstrakte brug af akustiske instrumenter igen får ham til at stå ud i mængden. Og det gør han i øvrigt også som videoinstruktør, som man kan konstatere på den medfølgende dvd, hvor syv instruktører tager livtag med materialet. [Af Steffen B. Pedersen]

Plaid & Bob Jaroc
Greedy Baby
(cd+dvd, Warp/VME, 2006)
24. nov 2006: Bob Jarocs kvaliteter som VJ ufortalt, så viser Greedy Baby først og fremmest Plaid i nyfunden, afklaret topform – et overbevisende eksempel på, at elektronisk musik kan blive voksent og modent uden at blive kedeligt. [Af Jannik Juhl Christensen]

Lampshade/Rene Odgaard
Dreams Through Wind
(film, Pixilation, 2006)
22. nov 2006: Gennem et år fulgte instruktøren Rene Odgaard Lampshade gennem det stræk, der førte fra den europæiske promotion-tour for debuten Because Trees Can Fly frem til releasepartyet for efterfølgeren. Og det er der så kommet lidt over en times film ud af. Om den er god eller dårlig? Det kommer an på, hvad man forventer af en dokumentarfilm. Vil man gerne vide, hvordan virkeligheden ser ud omkring et band, er der masser af guld at hente i Dreams Through Wind. Men vil man vide, hvordan de mennesker, der laver musikken, ser ud indvendigt, er indtrykket noget mere blandet. [Af Steffen B. Pedersen]

Depeche Mode
Touring The Angel – Live In Milan
(cd, Mute)
1. nov 2006: Depeche Mode smeder, mens jernet er varmt – knap har støvet lagt sig efter en verdensomspændende turné, før en live-dvd er på gaden. Og skulle man i øvrigt ikke have fået nok, så er der også et Best Of-album til de hungrende masser såvel som remasterede genudgivelser af ældre titler. Det hele vidner om, at Depeche Mode stadig er et navn, der sælger godt, og selvom det er meget svært ikke at se dollartegnene hobe sig op for det indre øje. [Af Ras Bolding]

P.J. Harvey
PJ Harvey On Tour – Please Leave Quietly
(dvd, Universal, 2006)
31. okt 2006: Det er netop filmens store styrke, at den giver et indfølende portræt af en kunstner, der hele tiden stiller spørgsmål til sig selv, musikken og sine omgivelser. Det er dokumentationen af en kvinde, der hele tiden lærer og ser sig selv som del af en proces. Alting hun gør, gør hun for at blive klogere, og hendes drift mod det uvisse og det ekstreme byder hende at gøre det modsatte af, hvad hun lige har gjort. [Af Mette Mortensen]

The Go-Betweens Geiger anbefaler!
That Striped Sunlight Sound
(dvd/cd, Yep Rock/Kick Music, 2006)
1. sep 2006: I dag lyder sangene af klassikere – både de gamle og de nye. The Go-Betweens gik bort med Grant McLennan – det slog Robert Forster fast allerede få dage efter vennens død. Selvfølgelig. Det makkerskab kan ikke erstattes. That Striped Sunlight Sound er én lang begrundelse. [Af Henrik Friis]

1  2  >>