» Marc Kellaway

Denne kategori indeholder anmeldelser af spirrende danske bands og solister. Har du en demo liggende, du gerne vil have anmeldt her på siden, er du velkommen til sende den til os på adressen: Saltholmsgade 22, 8000 Århus C. Brug bogstaverne nedenfor til at navigere i arkivet.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å Nye Alle(54)

Gezus Chrystler
Demo
(demo-cd, Hi-Strung Recordings, 2007)
20. okt 2007: Mine damer og herrer - så er den gal igen! Frank Ziyanak fra Death to Frank Ziyanak, The Wong Boys og De Fremmede har føjet endnu et band til samlingen! Gezus Chrystler er et samarbejde med Kim "Kix" Jeppesen fra Powersolo, der blander rockabilly-elementer med bl.a. breakbeats og instrumentalrock, og er disse seks numre skitseagtige, er de til gengæld også lovende.  [Af Steffen B. Pedersen]

Panicphobia
Handle with Care – Might Panic
(mp3-ep, MyMusic.dk, 2007)
10. okt 2007: Panicphobia spiller det, de selv betegner som "legende rock", og forsøger efter bedste evne "at afsøge nye musikalske territorier og undgå at træde i andres fodspor". De indrømmer dog samtidig at befinde sig et sted i feltet mellem alternativ og progressiv rock, og dette bærer debutdemoen tydeligt præg af. Til tider faktisk for meget, selvom vovemodet absolut heller ikke mangler. [Af Steffen B. Pedersen]

The Wong Boys
Demo
(demo-cd, Hi-Strung Recordings, 2007)
8. aug 2007: I Death to Frank Ziyanak har, ja, Frank Ziyanak før bevist sin forkærlighed for halvfjerdsernes amerikanske punk og det, der lignede. Ikke mindst The Heartbreakers og The Ramones. I The Wong Boys er det så relativt tydeligt Suicides enkle, men primale blanding af monoton technopop og dødsforagtende rock'n'roll-nerve, han kaster sig ud i sit eget take på sammen med makkeren Betofon (Stefan Kvamm). [Af Steffen B. Pedersen]

Maladane
Demo
(demo-cd, uden selskab, 2007)
20. jun 2007: Maladane benytter sig af en større mængde effekter for at opnå sin skærebrænderagtige, nærmest hysteriske guitarlyd, der skylder mindst lige så meget til The Jesus and Mary Chain som stener- og syrerockens giganter. Den er spids som en issyl, ætser som napalm, bølger som i et syretrip og dunster langt væk af neurotisk ghetto-rock'n'roll. For helvede, jeg har seriøst fået mig en ny guitarhelt! [Af Steffen B. Pedersen]

Bobby Peru
Bobby Peru
(demo-cd, eget selskab, 2006)
22. maj 2007: De fleste bands, der sender demoer ind, er naturligt nok relativt grønne navne. Dette er ikke - i hvert fald ikke helt - tilfældet med kvartetten Bobby Peru, der i sig selv rummer musikere fra bands som Yellowish og Heartbreak Disco, men også i høj grad suppleres af guitaristen Lasse Malmqvist, som tidligere var med i Jupiter Day. Sammen forsøger de sig nu med en småelektronisk poprock, der dog har kant nok til at tangere indie-kategorien. [Af Steffen B. Pedersen]

Autopoetic
Demo
(demo-cd, eget selskab, 2007)
22. maj 2007: Autopoetic, der blev dannet i 2006 og pt. kører på første demo, insisterer i den medfølgende pressemeddelelse naturligvis på deres egen originalitet. Hvem gør ikke det? Reelt lyder de hen i retning af det senere Kashmir med strejf af Coldplay (specielt hvad angår Simon Tofts vokal) og til tider ældre, mere grungede formularer. Men sangskrivningen er i orden. [Af Steffen B. Pedersen]

Telestjernen Geiger anbefaler!
Demo
(demo-cd, eget selskab, 2007)
22. feb 2007: Hvis der er et problem med den bølge af dansksprogede singer/songwritere, som er skyllet ind over landet i de senere år, er det, at den har været for farveløs. Dem, der endelig har undgået dét, har gerne været folk, som har været der i mange år - måske i helt andre sammenhænge - og på det seneste er sprunget ud som solister: Jens Unmack, Henrik Hall, Mikael Simpson, Jomi Massage og Martin Ryum. Men nu er der altså et oplagt og grydeklart demonavn, der kan gøre dem selskab, og navnet er Telestjernen. [Af Steffen B. Pedersen]

Sukkersjokk
Sukkersjokk
(demo-cd, eget selskab, 2006)
25. okt 2006: Har jeg nogensinde modtaget en demo, der formåede at definere sit helt eget univers, er det denne. Ingen lyder helt som Sukkersjokk – strategien og lydsammensætningen, der trækker på electronica, industrial, dada og naivisme, er unik. Det kan blive interessant at følge dette projekt, hvis Niels Kreisholt bare kan tage sig selv i nakken og veje elementerne lidt grundigere op mod hinanden. Som det er nu, er demoen både fascinerende og irriterende. [Af Steffen B. Pedersen]

Suicide Bunnies Geiger anbefaler!
A Mutual Regard
(demo-cd, eget selskab, 2006)
18. okt 2006: Det sublime ved demoen er, at Suicide Bunnies bestemt ikke er et par amatører, der har gjort et par heldige indkøb og tror, at de dermed har fundet de vises sten. Foruden The Cure er der referencer så vidt forskellige – og ofte obskure – steder hen som Ministry, Southern Death Cult, Positive Noise, The Rainfall Years osv. Og alt sammen køres det så gennem én stor blender, pumpes op med sjæl og herlig patos og serveres, så der ikke mangler noget på nogen konto. Tak for goth, jeg gider! [Af Steffen B. Pedersen]

Death by Kite
Death by Kite
(demo-cd, eget selskab, 2006)

Sometimes When I Mute My Television I Still Hear the Voices
SWIMM TV ISH TV
(demo-cd, eget selskab, 2006)
16. sep 2006: Selvom den klassiske støjrocks udøvere efterhånden er blevet museumsstykker, bliver nye bands på stribe ved med at opsøge formen. Hvilket både er godt og skidt. Stilen som sådan fejler jo ikke noget og er sikkert på ét eller andet plan kommet for at blive – men hvor mange orkestre har man reelt brug for inden for dét arbejdsfelt? Og hvor blændende skal de være, for i det hele taget at være relevante? [Af Steffen B. Pedersen]

Candy Crash
Candy Crash
(demo-cd, eget selskab, 2006)
7. aug 2006: Det er en stor stilsikkerhed og musikalitet, som kendetegner denne demo. Med simple virkemidler skaber Candy Crash et solidt lydbillede et sted mellem Blondie og garagerocken - og det univers, gruppen har bygget op, rummer tydelige tegneserie-referencer. [Af Jannik Gorm Hansen]

Son My
Son My
(demo-cd, uden selskab, 2006)
31. maj 2006: Det formidable ved Son My er, at bandet hverken minder om Sigur Rós, Mogwai eller Radiohead, selvom alle tre opremses som inspirationskilder. Son My har fattet, at det, der gjorde idolerne til ledestjerner i første omgang, var deres evne til at omtænke og omformulere den alternative rockmusiks formularer, så de kunne skabe deres eget! [Af Steffen B. Pedersen]

Salli Lunn
A - D
(demo-cd, eget selskab, 2005)
21. mar 2006: Salli Lunn spiller og synger glimrende, det hele kører som et velsmurt maskineri og kompleksiteten i numrene er ikke større, end at de stadig kan holde styr på deres ophobninger af velkomponerede blokke. Med andre ord: De er sådan set et godt band med masser af muligheder i sig. Det lettere irriterende er så, at de ikke benytter sig så meget af dem, som de burde. [Af Steffen B. Pedersen]

Demons Are Real
A Statue in Alert
(demo-cd, eget selskab, 2005)
10. dec 2005: Stemningen af mørkt og vådt fortov er gennemgående og gennemført. Med stramme og velovervejede arrangementer i stil med 80’ernes Joy Division er det en fornøjelse at leve med i musikken på tre sange, der hver især afslører forskellige kvaliteter hos orkestret. Desværre når man kun lige at få etableret bandets identitet, før det er ovre. [Af Sune Holm Pedersen (MyMusic.dk)]

GimmiJapan
GimmiJapan
(demo, selvudgivelse, 2005)
27. jul 2005: De har været opvarmning for epo-555 og været månedens demo i Gaffa, så man må sige, at det indtil videre går ganske godt for det unge band GimmiJapan. Og hvorfor gør det så det? Fordi de spiller letfordøjelig indiepop med en charmerende lillepigevokal i front. [Af Kim Elgaard Andersen]

1  2  3  4  >>