» Jesper Brodersen

Sigur Rós: 'Àgætis Byrjun'
Sigur Rós  Geiger anbefaler!
Àgætis Byrjun
(cd, Fat Cat)

Hvordan Islands hurtigst stigende stjerne på den alternative himmel - Sigur Rós - nogen sinde er blevet rubriceret i kategorien ”postrock”, bliver mere og mere af en gåde. Allerede gruppens første to internationalt udsendte ep'er, Svefn-G-Englar og Ny Batteri (begge titelnumre, samt de bedste B-sider, er med på dette album), viste et band, som havde væsentligt mere til fælles med start-90'ernes britiske shoegazer-scene end noget som helst, der nogen sinde har sat sine fødder i Chicago - postrockens hovedstad. Islændingenes overjordiske anvendelse af effekpedaler og E-bow bragte lyriske støjfreaks á la My Bloody Valentine og sørgeligt oversete Slowdive frem i hukommelsen. Også i så høj grad, at det til tider tangerede plagiat - materialets høje kvalitet og himmelflugt til trods.

Àgætis Byrjun - et af årets mest ventede ”debuter” (bandet har tidligere udgivet albums på Björks islandske selskab, Smekkleysa) - synes imidlertid at repræsentere et skridt væk fra det epigone. Den peger frem mod en mindre studieeffektbaseret, mere sangskriverorienteret lyd, som stedvist refererer svagt til Flaming Lips' sprudlende, psykedeliske traditionalisme - endda har skrevet sig Mogwais senere blæser- og strygerarrangementer bag ørerne. Ikke desto mindre er Sigur Rós mere sig selv end nogen sinde før. Vel at mærke uden at tabe hverken det magiske rum, episke schwung og hjertegribende udtryk, der prægede det tidligere materiale. Man fornemmer stadig tilstedeværelsen af bjergvætter, huldrer og vølver i såvel den skarpt skårne, uudgrundeligt sorgfulde musik som i Jonsis høje, intense og æteriske stemmeføring. Det ændrer hverken den triphoppede rytmik og de stort anlagte stryger/blæserflader i ”Starálfur”, det jazzede groove i ”Hjartath Hamast (Bamm Bamm Bamm)” eller det næsten Melodi Grand Prix-agtige orkestersus i ”Olsen Olsen” på.

Nogen vil sikkert kalde Àgætis Byrjun en skuffelse - det nedtonede støjniveau in mente - men herfra skal der blot sendes respekt til et band, som er ét skridt tættere på at plukke det, deres navn betyder på dansk: “sejrsrosen“.

Steffen B. Pedersen, 1. dec 2000

Se Sigur Rós' hjemmeside