» Ann Shenton

Jakob D. Lund og Peter Rewers: 'Solisten – Historien om Kim Larsen'
Jakob D. Lund og Peter Rewers
Solisten – Historien om Kim Larsen
(bog, Gyldendal, 2011)

Med Solisten får vi en solid og gennemarbejdet bog om folkekære Kim Larsen som modvægt til den nylige, meget omtalte smudsfortælling. Den giver et nuanceret billede af kunstneren, undgår sensationshistorierne og giver lyst til at høre sangene igen.

Samtidig med den meget omtalte bog om Kim Larsen og Erik Clausen, der røg direkte på kioskernes spisesedler, er der udkommet en anderledes sober biografi om solisten Kim Larsen. Journalisterne Jakob D. Lund og Peter Rewers har påtaget sig den umulige opgave at redegøre for Larsens enorme livsværk i en bog på under 300 sider. At de har måttet træffe en masse fravalg, har nok været det sværeste ved projektet og er helt klart bogens akilleshæl. De fleste danskere har et forhold til Kim Larsen og hans sange, og derfor har de fleste en opfattelse af, hvilke aspekter af hans karriere der er de vigtigste.

Bogens kronologi bliver brudt op af temakapitler, der går i dybden med Kim Larsens musik, tekster, inspirationskilder og baggrunden for hans kunst. Denne opdeling gør, at man får indspark til resten af læsningen, hvilket virker godt, selvom det også gør, at der ikke bliver så meget plads til at reflektere over selve udviklingen, hvilket man især kunne ønske under Gasolin’-perioden, hvor bandet og Larsen voksede enormt musikalsk og professionelt. Man fornemmer den store udvikling, der kulminerer med pladen Efter endnu en dag, der efter datidens forhold var usædvanligt gennemarbejdet og detaljerig. Til gengæld nævner bogen ikke, at det hele blev brudt ned igen på den spartanske svanesang Gør det noget. Hvis man vil have et mere udtømmende indblik i Gasolins udvikling, må man ty til Peder Bundgaards udmærkede biografi. Til gengæld er der interessante detaljer om nedturen i starten af 90´erne og årsagerne til den. I stedet for at hænge nogen ud, hæfter Lund og Rewers sig ved fakta og ser sagen fra både mediernes og Larsens synspunkt. Her er også bogens helt store force. At behandle et nationalt ikon på en lige dele afbalanceret, kritisk og respektfuld måde er en balancegang, og den mestrer Lund og Rewers perfekt.

Man må lede forgæves efter direkte angreb på hovedpersonen, der slipper nogenlunde igennem at få sit liv gennemgået. Til sidst må forfatterne dog alligevel beskrive et menneske, der på trods af en utrolig social bevidsthed har svært ved at begå sig i sociale sammenhænge og mere end svært ved at have et familieliv. Fra tidligere bandmedlemmer får man også et indblik i en machokultur, hvor ånden i de forskellige orkestre dikterer, hvordan musikerne skal opføre sig, hvilket indebærer grovkornet humor og hæmningsløs druk. Der bliver ikke kastet mudder mod hovedpersonen selv men blot konstateret, at sådan foregår det. Til gengæld roses Larsens arbejdsiver og hans søgen efter det perfekte. Jagten på sangene er et gennemgående tema, der starter med en gåtur over Knippelsbro og synet af en grædende kvinde, der kort tid efter bliver til Gasolins ”Langebro”. Man fornemmer, hvordan sangene kan komme alle steder fra, så længe hjertet er åbent og modtageligt.

Som noget nyt får man et mere nuanceret billede af udenlandseventyret, hvor Larsen flyttede til New York - en tid, han selv har betegnet som en fiasko, hvilket pladesalg, koncerter og en single, der gik til tops i Frankrig og Quebec i Canada, modbeviser. Selvom det ikke passer så godt i fortællingen om Larsen, der kun kan synge på dansk, og hvis succes er betinget af nærheden til publikummet, så havde han faktisk en vis gennemslagskraft i udlandet, selvom det ikke kan måles med den overvældende succes, han fik, da han vendte tilbage og indspillede de to rekordsælgende albummer Midt om natten og Forklædt som voksen.

Dele af bogen er meget teknisk. Det kan være interessant at få indblik i, hvordan musikteoretikere analyserer melodierne og Larsens måde at synge sine a’er på, men det hører ikke til bogen stærkeste sider. Specielt fordi Larsens musikalitet og kreative evner først og fremmest udspringer af en fri fantasi og ikke af teknisk kunnen. Han har slidt for at udvikle og forfine sit udtryk, men de virkelige stjernestunder er opstået, fordi han har været åben og modtagelig. Her er kapitlet med titlen ”Med hjertet som kompas” langt mere brugbart, fordi det giver et unikt indblik i de aspekter i Larsens liv, hvor hans fantasi, fællesskabsfølelse og inspiration kommer fra – lige fra barndommens gade og de hårde økonomiske vilkår for den lille familie til Larsen besættelse af rock’n’roll. Et kapitel, der også kommer ind på, hvad et ungt menneske med et åbent sind kan tage med sig resten livet.

Alt i alt er Solisten en solid indføring i fænomenet Kim Larsen, hvilket er lidt af en præstation, når bogen er så kort. Den kommer ind på de vigtigste sider af hans musik og det fundament, den hviler på, og vigtigst af alt: den giver læseren lyst til at høre sangene igen og give sig hen til en af de største danske sangskriver i nyere tid.

Jens Christensen, 8. nov 2011