» Jóhann Jóhannsson

Choir Of Young Believers: 'Rhine Gold'
Choir Of Young Believers
Rhine Gold
(cd, Tigerspring/Universal, 2012)

Det unge kor har været i eksil i USA. Nu er de tilbage, og forventningerne er tårnhøje. En skuffelse er næsten uundgåelig, men deres andet album har noget af magien fra debuten, og nye toner er tilføjet med succes.

Dansk musik har det for tiden fantastisk, hvis man altså ser på talentmasse og potentiale og ikke på økonomi. I flæng kan man nævne: Rangleklods, Ulige Numre, Dig Og Mig, Raske Penge, Lukas Graham, Spleen United osv. Faktisk kunne man påstå, at jorden i Danmark er frodig som aldrig før, og her er foråret ingen undtagelse. For på denne årstid springer frøene ud, og blomsterne rejser sig stolt op mod solen, hvor de viser deres smukke kronblade frem. De har ligget i hi i den kolde frosne jord, hvor de i lang tid har forberedt deres triumftog op gennem jordens sprukne overflade. Den samme udvikling og tendens ser man i dansk musik og hos bandet Choir Of Young Believers.

Janis trykkede på pauseknappen

Debuten This Is For The White In Your Eyes landede i butikkerne i slutningen af august 2008, og derefter har Janis Noya Makrigiannis og hans band turneret i Danmark, men i den grad også i udlandet. Hele turnéen var én stor succes, og debuten blev modtaget med national applaus og lovprisende ord. Udlandet ville også have mere af Janis’ følsomt rockede folk. Det hele gik så stærkt for Choir Of Young Believers og i særdeleshed Janis, så der blev taget en beslutning om, at der skulle holdes en pause. Denne pause skulle finde sted i udlandet, nærmere bestemt USA. Vi, herhjemme i Danmark, har nu ventet næsten 4 år på, at Janis og bandet trykkede på startknappen igen. Så det er til stor glæde, at se dem tilbage i (næsten) topform.

Koret synger nye toner

Rhine Gold er en plade, der ud fra coveret ser meget orientalsk og mystisk ud med et billede, der vender på hovedet, og et øje der kigger lige ud på en. Når man så sætter cd’en på anlægget og skruer op, kan man da også tydeligt høre, at der er ting, der er vendt på hovedet. Det, der før var solo, er nu et band, det der før var stille melankoli, er nu storladne følelser, og det, der før var sparsomt produceret, er nu vellyd i professionelle rammer. Nummeret, der åbner ballet og døren ind til forventningerne, er ”The Third Time”. Med sin dronelydende cello starter nummeret hypnotisk ud. 43 sekunder inde i nummeret bryder Janis’ englesmukke stemme lydmuren, og hårene rejser sig på ens arme. Et arabisk klingende guitarriff akkompagnerer den specielle stemme, som Janis ejer. Nummeret vokser, og et egentlig omkvæd lister med taktfaste strengeslag ind på celloen. Det syv minutter lange nummer slutter i et underspillet klimaks. Herefter følger den utrolig fængende og popsensible førstesingle ”Patricia Thirst”. Med sin meget korte spillelængde og gentagende budskab om ”at stikke af”, får man næsten lyst til at følge dens eskapistiske beat. Disse to numre er glimrende eksempler på den flotte og nye vej, som bandet er gået denne gang

”I er blevet ALT for poppede”

Disse ord faldt fra en selverklæret fan via et internetforum på dr.dk, da P3 udnævnte ”Patricia Thirst” som "Ugens Uundgåelige". Modsvaret fra Janis var, ”at så var personen nok ikke en ”rigtig” fan. Denne trodsighed og tro på egne evner emmer og gennemstrømmer alle albummets ni sange. Dog kan man godt se, at et band som Talk Talk har været en inspiration. Især i nummeret ”Sedated”, hvor grundmelodien minder umiskendeligt om Talk Talk’s nummer ”Living In Another World”. Klimakset og den bedste sang på albummet kommer i form af den 10 minutter lange ”Paralyze”. Et eksperiment, der på papiret måske ser lidt for underligt ud. Nummeret har intet omkvæd, to forskellige grundmelodier, intet klimaks og en næsten udsyret guitar tone, der minder om psykedeliske Spiritualized. Men sangen er et rent vidunder, når du lægger øret tæt til højtaleren og nyder dens detaljer og smukke tekst. For to ting har ikke ændret sig meget siden debuten: Janis’ stemme lyder lige så godt som i 2008, og hans tekster er smukke som på debuten.

Tab ikke din lytter af syne

Heldigvis er der også plads til en smuk og romantisk sjæler i form af ”Have I Ever Truly Been Here”. Lydsiden til nummeret er lige så blå og kold som havet på albumcoveret. Fine og simple slag på guitaren, og så selvfølgelig Janis der udkrænger sin kærlighed til et fatamorgana af en drøm. Smukt som bare fanden og hårene rejser sig på kommando. Men mod slutningen af pladen sker der desværre et skred. Eksperimenterne bliver for dominerende, og de drukner den gode melodi. Især i de to sidste numre. ”The Wind Is Blowing Needles” prøver på at være smuk og hjerteknugende, men dens budskab om ulykkelig kærlighed skinner ikke rigtig igennem. Celloen, bestyret af altid fænomenale Cæcillie Trier, drukner også lidt i lydbilledet. Omkvædet i sangen løfter sig desværre heller ikke rigtig over skitseplan, og inderligheden forsvinder lidt i Janis’ stemme. Sangen er ikke decideret dårlig, men når man kender niveauet hos Choir Of Young Believers, bliver man altså lidt skuffet. På titelnummeret og afslutningsnummeret Rhine Goldmister Choir Of Young Believers jordforbindelsen helt. Sangen starter ellers godt ud med en elektronisk lydcollage, og Janis’ englestemme som messer melankolsk om en gemt hemmelighed, nemlig Rhinguldet. Men det meste af sangen bliver spoleret af en enerverende dronelyd og efterlader lytteren alene på jorden - undrende. Dog kan man ikke lade være med at smile over albummets helhedsindtryk. For endnu engang formår Choir Of Young Believers at lave et lille mesterværk ud i lyrik, melodi og musikalitet fyldt med gemte hemmeligheder og skjulte skatte. Og måske er det lige præcis derfor, at bandet har kaldt albummet Rhine Gold.

Stinus S. Kirkeskov, 3. maj 2012

Kommentarer (10)

Niklas Lambjerg - 0 indl�g03/05/12 09:43
Af Rodandstaff
"I flæng kan man nævne: Rangleklods, Ulige Numre, Dig Og Mig, Raske Penge, Lukas Graham, Spleen United osv."

Suk. Jeg kan huske, da Geiger havde en selvstændig, kritisk profil. Mellem denne anmeldelse, de mangelfulde opdateringer og ukritiske interviews, der tager poserpressemeddelelser for gode varer, som interviewet med Sleep Party Pople, så har Geiger lagt sig i sporet lige bag de mest uambitiøse musikblogs. Trist fra min synsvinkel, men helt sikkert det rigtige træk, hvis målet er et ti minutters ugentligt musiksegment på TV2 Østjylland.

Stinus Schøttrup Kirkeskov - 0 indl�g03/05/12 22:39
Af Stin
Jeg mener ikke at Geiger har mistet sin profil som "undergrunds magasin". Jeg erkender gerne at nogen af anmeldelserne er af mainstream kunstnere, og at man nogen gange måske godt kan falde tilbage til de lette paroler, ros og sammenligninger. Men ikke desto mindre har vi en opgave i at formidle og informere vores læsere, og det kan vi ikke, hvis vi skal lege interlekuelle nørder. Geiger bibringer jo også med helt vildt meget andet stof, som i den grad er "undergrund" og bestemt ikke leflen for masserne. Faktisk vil jeg påstå at Geiger er det magasin i Danmark, der har den mest udfordrende og uafhængige profil, og som gør en dyd ud af at beskæftige sig med unge og nye kunstnere. Derfor synes jeg, at det ville være dejligt, hvis du kunne tænke over dette, inden du bare hovedkulds kaster dig ud i at kritisere Geiger. Men tak for debatten Rodandstaff. Vi bor i et frit land, og derfor må du altid mene, det du vil, og jeg hilser gerne en debat velkommen.

Niklas Lambjerg - 0 indl�g04/05/12 11:56
Af Rodandstaff
Hej Stin(us),
jeg synes det er en utrolig dum ide at gøre sig selv til sin egen målgruppe og ad den vej nå frem til, at man gør det skidegodt. Det er dig, der introducerer begrebet "undergrunds magasin" (sammensatte substantiver skrives i øvrigt ud i ét på dansk). jeg talte om en selvstændig kritisk profil. Sådan en kan man også have med ind i mainstream. Når du allerede i udgangspunktet er fanget i din egen tankerække om, hvad du tror kritikken går ud på, ja, så er debatten allerede afsporet. Selv om du har meget moderate forventninger til dit eget 'interlekt', så burde du få styr på rammerne, før du hovedkulds kaster dig ud i at oplyse mig om, at vi har ytringsfrihed. Det ved jeg, og det er jeg glad for. Det virker som om, du helst var fri?

Martin Hornsleth - 1 indl�g04/05/12 12:20
Af Martin Hornsleth
Kære Niklas/Rodanstaff

Tak for din feedback, den er allerede noteret og rundt i redaktionen :-)

Du har givetvis ret i, at der er tendenser i den retning - at Geiger er blevet mere midtersøgende. Men jeg mener mest, det handler om, hvad vi anmelder, og ikke hvordan vi gør det. Jeg synes stadig, Geiger har en kritisk profil, og SPP-interviewet du nævner, er godt, sobert og dybdegående (at man måske ikke bryder sig om musikken, er en anden sag...). Og så synes jeg også, at din kritik er en smule perfid, al den stund du slår ned på et par anmeldelser og artikler, der trækker i én retning, og som du finder kritisable, og glemmer det større billede: at vi eksempelvis var det eneste (større eller mellemstore) medie, der anmeldte Tinariwen på dansk jord i sidste uge, at vi har omtalt flere Mayhem-arrangementer (senest artikel om Oum), at vi har anmeldt Tales of Murder and Dust, Michael Gira, nye ting fra Did I Die Records etc. - kort sagt at vi stadig går uden om hypemaskinen og giver omtale til musik, som få andre beskæftiger sig indgående med.

Kort sagt: Vi har stadig en kritisk profil, om end vi har levnet plads til omtale af flere "midtersøgende" navne, og vi dækker stadig ting, som sjældent får omtale andre steder, og vi tager i høj grad stadig musikken seriøst. Sidstnævnte er det vigtigste, synes jeg.

Venlige hilsener
Martin Hornsleth
Medredaktør, Geiger

Martin Hornsleth - 1 indl�g04/05/12 12:29
Af Martin Hornsleth
Jeg bør måske lige føje til dette, så vi ikke taler forbi hinanden:

"der anmeldte Tinariwen på dansk jord i sidste uge, at vi har omtalt flere Mayhem-arrangementer (senest artikel om Oum), at vi har anmeldt Tales of Murder and Dust, Michael Gira, nye ting fra Did I Die Records etc. - kort sagt at vi stadig går uden om hypemaskinen og giver omtale til musik, som få andre beskæftiger sig indgående med."

at vi i alle (ovennævnte) tilfælde udviser kritisk sans, selvstændighed og seriøs musikjournalistik - læs bare anmeldelserne :-)

Niklas Lambjerg - 0 indl�g04/05/12 12:44
Af Rodandstaff
Kære Martin,

tak for svaret. Netop den type indhold, du nævner, er jo grunden til, at Geiger er bogmærket. Derfor forventer jeg også en anden vinkel på stoffet end jeg kan få i IBYEN eller for den sags skyld i Gaffa på en dårlig dag. Og når så man får sådan en lavjournalistisk, mental cut-and-paste fra SPOT Festivals hjemmeside, som jeg indledte hele debatten med, ja, så bliver jeg sgu perfid - indrømmet. Jeg kan da også lave et godt, sobert og dybdegående interview med min potteplante, men når man endelig har et medie, der laver lange og dybdegående interviews, så find da nogle interessante interviewobjekter - og ja, selvfølgelig er det en subjektiv vurdering, men hvilke emner af almen interesse kastes der lys over i den feature? Jeg mener dybest set - og det skal tages som en kompliment - at vi skal have mere Geiger. Alt det andet er der så mange andre, der bruger krudtet på.

... - 7 indl�g04/05/12 16:39
Af JacobPertou
Jeg har læst anmeldelsen, og har absolut intet at udsætte på den. Jeg synes faktisk den pirker til min nysgerrighed om et band, jeg kun kender overfladisk. Kan ikke se hvordan den er med til at udvande Geigers profil.

Stinus Schøttrup Kirkeskov - 0 indl�g05/05/12 01:56
Af Stin
Undskyld Rodandstaff hvis jeg fornærmede dig, for det var faktisk ikke min mening. Jeg blev nok bare lige lidt kort for hovedet, for jeg synes, at du var rimelig "brutal" i dine ord valg. Selvfølgelig ved jeg godt, at du ved, at vi har ytringsfrihed, og jeg skal ikke på nogen måde belære nogen, om noget som helst. Jeg er kun 17 år, og har derfor et langt og erfaringsrigt liv foran mig. Angående Geiger så synes jeg stadig du tager fejl i din fair kritik, men det er nok, som øjnene ser. Angående min egen anmeldelse om Choir Of Young Believers, som du kritiserede, kan jeg love dig for, at intet er copy-pasetet, og jeg er meget kristisk og uafhængig i anmeldelsen. Jeg deler bare mine synspunkter og meninger ud om pladen, og hvis du ikke er enig i dem, så er det helt okay. Jeg kan bare ikke se, hvorfor det skal gå ud over hele Geiger.

Venlig Hilsen Stinus

Niklas Lambjerg - 0 indl�g08/05/12 12:41
Af Rodandstaff
Jeg er bestemt ikke fornærmet. Det er en offentlig debat, og måske ville debatkulturen her til lands ikke være i så sølle forfatning, hvis ikke folk var så bange for at træde eller blive trådt over tæerne. Ej heller ønsker jeg at frarøve en 17-årig glæden ved at skrive, men jeg forventer, at Geiger ikke forfalder til redundante udsagn, som det citerede, og som for mit vedkommende underminerer alt det, der postuleres i det efterfølgende. Jeg er hverken for eller imod COYB, men anmeldelsen åbner med åndsforladt automattankegang, og derfor kan jeg ikke købe efterfølgende udsagn, hvad enten de er positive eller negative. Jeg beskylder dig heller ikke for tyveri, blot for at være uoriginal. Hvis det kan være nogen trøst, så tror jeg det er de færreste, der forventer originalitet af en 17-årig, så klø på, men prøv at finde dit eget spor - gerne med lidt bedre hjælp fra din redaktør :)

Stinus Schøttrup Kirkeskov - 0 indl�g08/05/12 17:22
Af Stin
Jeg siger tak for rådet Niklas. Og jeg har bestemt heller ikke noget mod at blive trådt over fødderne. Original ville jeg heller ikke kalde mig selv. Det kræver trodsalt meget erfaring og læring. Mange af de anmeldere jeg godt kan lide, er bestemt heller ikke ssuper originale, de skriver bare godt, og så "holder" de læseren godt i hånden gennem anmeldelsen. Min redaktør synes jeg ikke du kan bebrejde noget som helst. Han er trodsalt ikke min babysitter, og jeg indrømmer gerne, når jeg laver fejl. Selvom jeg dog stadig ikke giver dig ret i dine beskyldninger om åndsforladthed og atomattankegang. Men jeg mnener også at debatten skal være der, og derfor er det okay at du postulerer dette.

Venlig Hilsen Stinus