live. Må man høre meget mere fra Jomi Massage i fremtiden." />

» Danny Kreutzfeldt

Jomi Massage: 'Live d. 2/5 2002, Pitstop i Kolding'
Jomi Massage
Live d. 2/5 2002, Pitstop i Kolding

Bag navnet Jomi Massage finder man ingen ringere end Signe Høirup Wille-Jørgensen, som bl.a. er kendt fra ét af de væsentligste musiknavne på den hjemlige scene gennem de seneste fem-seks år: Speaker Bite Me. Selv om dette soloprojekt mest har været en koncertbegivenhed indtil videre - og også vil være det på den snart aktuelle 2002-udgave af Roskilde Festivalen - har Jomi Massage foreløbig udgivet en 7" på selskabet Helicopter Records, ligesom man kan downloade flere numre på projektets hjemmeside, www.jomimassage.dk.

Denne aften var det dog Pitstop i Kolding, som Wille Jørgensen havde tænkt sig at lægge for sine fødder - og det var da også en temmelig stærk holdopstilling, hun havde medbragt. Ikke nok med, at hun havde Emil Landgreen fra Speaker Bite Me med på trommer - til folks store overraskelse mødte hun også op med det tidligere Mogwai- og Long Fin Killie-medlem Luke Sutherland, som hun ellers mest arbejder sammen med i deres fælles Bows-projekt. En særdeles interessant line-up på denne torsdag aften, der desværre ikke var alt for godt besøgt. Til gengæld herskede der en mere end almindeligt god og hyggelig stemning både før, under og efter koncerten - hvilket ikke mindst det medbragte Diefenbach Sound System, der vendte suggestive plader på bedste vis, sørgede for.

Ellers var "hygge" måske ikke det helt rigtige ord at bruge, da Signe Høirup Wille-Jørgensen bevægede sig op på scenen. Nok så hun både tilforladelig og rar ud - men da først showet gik i gang, blev der absolut ikke lagt fingre imellem. Man fik alt, hun havde på hjerte, sendt direkte og kompromisløst ind i øregangene - hvilket på én gang var skræmmende og yderst givende. Dertil kunne man rent fysisk kan se og mærke på hende, hvad der skete indvendigt mens hun arbejdede sig vej gennem sættet - hvilket både var en smuk og usædvanlig oplevelse.

Wille-Jørgensen kan trygt siges at være en karismatisk kunstner - men denne aften måtte hun dele scenen med endnu én af slagsen. Luke Sutherland var nemlig også noget af en oplevelse - og dét både i kraft af sin helt unikke guitarteknik, som naturligvis fik én til at tænke på Long Fin Killie og Bows, og sit intense violinspil, som tog sig ud som en perlerække af voldsomme energiudladninger fra et instrument, der ellers er kendt for at have en blid og ret harmløs lyd.

Koncerten som helhed var en meget varierende oplevelse, hvor der blev lagt ud med de to forholdsvis stille og lettere droneagtige numre "I Steal Flowers" og "I Blame You All". Med "Travelling by Car" satte støjen og den Sonic Youth-agtige lyd dog ind - og herfra antog koncerten et mere bastant og lettere hæmningsløst flow. Flere af de efterfølgende numre bød således på flere regulære eksperimenter. Det var bl.a. ikke en helt uinteressant oplevelse at se Signe Høirup Wille-Jørgensen køre mikrofonen hen over scenegulvet i jagten på en specielt udkørt effekt - eller for den sags skyld hamre samme "instrument" mod både hovedet og brystet for at opnå noget tilsvarende. Da kernen i sættet var afviklet, var man derfor mæt af både volumen, udtryk og oplevelser - men stadig langt fra så mæt, at man ikke ville have mere.

Da det sparsomme publikum - efter lang tids bifald - formåede at overbevise bandet om, at det altså ikke kunne få lov til at gå endnu, trådte Wille-Jørgensen, til alles store glæde, frem med to spritnye dansksprogede numre, hvoraf det sidste nummer, "Det Ukendte", blev fremført helt uden backing. Det i forvejen følsomme og intime udtryk, der havde præget resten af koncerten, blev ikke mindre af det nøgne og barberede format, der demonstreredes her. Wille-Jørgensens stemme er i sig selv så kraftfuld, at den uvægerligt når ind til lytterens sjæl - uanset om hun skriger eller synger mere skrøbeligt og skingert. "Det Ukendte" blev derfor en smuk, smuk afslutning på en fremragende koncert, der beviste, at Wille-Jørgensen sagtens kan stå på egne ben - også live. Må man høre meget mere fra Jomi Massage i fremtiden.

Stefan G. Sørensen, 4. maj 2002

Se Jomi Massages' hjemmeside