» Peter Laugesen & Singvogel

SPEkTR: 'Personetics'
SPEkTR  Geiger anbefaler!
Personetics
(cd, Jenka Music/VME, 2012)

Med sit andet album sender SPEkTR lytteren på en stærkt associativ og emotionel rutsjebanetur gennem den moderne forbrugskulturs – filmen, reklamen, populærmusikkens – historie. En svimlende oplevelse for selv lyttevante ører.

Den nu afdøde franske sociolog og semiotiker Jean Baudrillard gjorde sig i halvfjerdserne nogle tanker om den semiotiske udvikling i verden, dvs. han opstillede en teori om tre symbolske ordner, som han forestillede sig havde afløst hinanden. Kendetegnende for hans ideer var, at de undergravede forestillingen om tegnenes henvisning til en virkelighed uden for tegnenes cirkuleren. Tegnene fik deres egen virkelighed så at sige. I den sidste orden - som han betegnede med det betydningsladede ord 'recyclage' (genanvendelse, genbrug osv.) - var der tale om en endelig løsrivelse fra den virkelighed, tegnene formodedes engang at have henvist til - hvilket måske dybest set var en drøm eller et ønske.

Jeg kom til at tænke på Baudrillards tanker, da jeg lagde øre til den danske gruppe SPEkTRs nye album, Personetics, som udkommer i dag. For her er der ikke bare tale om den eklekticisme, som man finder hos mange af dagens musikere, som i mere eller mindre udtalt grad lader sig inspirere af forgængere i musikken. Her er der tale om et ekstensivt genbrug af musikalske inspirationskilder: film, reklame, electronica, rock, surf, opera osv.

Det er musik, der i den grad appellerer til de visuelle, ja, cineastiske, og rockhistoriske associationer. Under lytningen dukker billeder af gamle science fiction- og reklamefilm op sammen med billeder af halvtredserguitargrupper som The Ventures og Spotnicks. Og de afløses af andre billeder af Kraftwerk, Jacques Tatis modernitetskritiske film osv. I det hele taget bombarderes man at associationer til musik, film, video, litteratur osv. Recyclage.

Hovedmand og komponist i gruppen/projektet SPEkTR er Manoj Ramdas (Raveonettes, Sort Sol, Powersolo, The Good The Bad m.fl.). Derud over består SPEkTR af Henrik Madsen (Emma Acs), Julie Runa (Roxy Jules), Karsten Garner og Ida Rud. Og sammen har de formået at skabe et album, der ikke lyder som noget andet på dansk grund - samtidig med, at det altså lyder vældig bekendt i prøvede ører som mine. Den er både lettilgængelig i sin energiske, rockende tilgang til musikken og eksplicit eksperimenterende i sin uhæmmede leg med alle de fascinationspunkter, den bringer i anvendelse. At lytte til SPEkTR er som at blive lukket alene ind i en stor biografsal, hvor billederne vælter oven i hinanden på lærredet, rytmisk struktureret af musikkens citerende mønstre. SPEkTR er aparte musik - og det skal forstås som en anbefaling i en tid, hvor hovedstrømmen fylder mere og mere. Pladen udkommer i dag på cd, digitalt og som vinylboks.

Carsten Præst, 30. jan 2012