» Gravy

Bobby Peru: 'Bobby Peru'
Bobby Peru
Bobby Peru
(demo-cd, eget selskab, 2006)

De fleste bands, der sender demoer ind, er naturligt nok relativt grønne navne. Dette er ikke - i hvert fald ikke helt - tilfældet med kvartetten Bobby Peru, der i sig selv rummer musikere fra bands som Yellowish og Heartbreak Disco, men også i høj grad suppleres af guitaristen Lasse Malmqvist, som tidligere var med i Jupiter Day.

Sammen forsøger de sig nu med en småelektronisk poprock, der dog har kant nok til at tangere indie-kategorien. Og de gør de i og for sig glimrende - i hvert fald fungerer samspillet perfekt, ligesom Lasse Hansens produktion glimrer, og bandet i sig selv ikke minder om så frygteligt mange andre. Man er ovre i et territorium, der ikke befinder sig så frygteligt langt fra Carpark Norths - ikke mindst i kraft af Mikkel F. Larsens elektroniske finesser, der går fint i spænd med både Jacob Brønnums vokal og de øvrige medlemmers rockinstrumenter på demoens tre ganske energiske sange. Men Bobby Peru er - ulig den ædende onde filmgangster, gruppen er opkaldt efter - dog noget mere tilbagelænede i grundtonen, ligesom deres samspil har en mere rund, organisk karakter.

Når man er ovre i det hjørne af rockland, er det imidlertid sangene, man skal hævde sig på, og der kniber det mere for Bobby Peru. Første nummer, "Marie, Some Day I Will Kill You", udmærker sig således mest gennem et lettere skærende synthriff og et flot guitararbejde, der bevæger sig fra det sfæriske til det solidt cyklende, men fejler, når det gælder om at levere et mindeværdigt omkvæd. Det har "To Drag and to Drown" til gengæld - sammen med en både veloplagt og detaljeret leg mellem instrumenterne - men alligevel mangler der noget. En mere pointeret almen sangstruktur, måske? I hvert fald husker man igen mere stemningen end selve nummeret.

Det eneste virkeligt gennemførte nummer på demoen er således den afsluttende "Onwards", hvor brikkerne virkelig falder på plads for Bobby Peru. Med et fint lurende vers, der understøttes af en fræsende synthbas, og et omkvæd, hvis melodilinje og stærkt vanedannende guitarriff sidder lige i skabet, viser bandet her, at det kan skrive numre, som kan skille sig positivt ud i den stærkt befærdede musikalske midterstribe. Her har man sangen, der er lige til at sende ud på en single til radiostationerne - lige på, vellydende og umiddelbart.

Spørgsmålet er så, om Bobby Peru er i stand til at følge op på det. De øvrige numre trænger i hvert fald til et løft - måske en højere grad af selvkritik - for at nå samme standard. Men potentialet er der for Bobby Peru. Og selvom jeg absolut helst går på musikalsk eventyr i helt andre landskaber, sætter jeg demoen op på reolen med en forbeholden respekt.

Steffen B. Pedersen, 22. maj 2007