VNV Nation: 'Forbrændingen, Albertslund, 15/04, 2006'
VNV Nation
Forbrændingen, Albertslund, 15/04, 2006

VNV Nation er en af de grupper, der over de seneste femten år har formået for alvor at slå sit navn fast i sortklædte kredse rundt i Europa med deres musikalske cocktail bestående af diverse elektroniske ingredienser såsom industrial, ebm, futurepop og trance. En enkelt gang før har gruppen givet koncert i Danmark, for et par år siden, i Templet, Lyngby, som helt klart var for småt til affæren, så det var helt på sin plads, at arrangørerne denne gang havde valgt det noget større spillested, Forbrændingen, også selvom det er lidt mere besværligt med transport til og fra Albertslund.

VNV NationDet var egentlig planen, at danske Portland skulle have varmet op, men de blev forhindret i sidste øjeblik grundet sygdom, og Fake The Envy blev kastet ind i elvte time. Gruppens lyd mindede på mange måder om Portlands, så i den forstand kan man mene, at det var en fin erstatning. Dog lod der ikke til at være mange reelle live-elementer i gruppens optræden, og den slags er jo ikke så spændende.

Efter en kort pause gik VNV Nation så på scenen; gruppens to oprindelige medlemmer Ronan Harris og Mark Jackson på henholdsvis vokal og elektroniske trommer og med live-backup fra to fyre på synthesizere. Lyden på Forbrændingen var god, og det skal den næsten også være til et navn som VNV Nation, for megen af gruppens musik lever i høj grad på den flotte, til tider næsten krystalklare og alligevel rytmisk bastante produktion. Også lyset fungerede godt, og man måtte nok engang konkludere, at de eneste odds spillestedet Forbrændingen for alvor har i mod sig er beliggenheden. Koncerten igennem var forsanger Ronan Harris indpiskeren, der trampede rundt fra den ene ende af scenen til den anden og i den grad gejlede publikum op. Normalt kan jeg godt blive træt af den slags, og sågar temmelig hurtigt, men Harris havde en god portion humor med i baglommen, snakkede med publikum mellem numre og fortalte små anekdoter undervejs, som rent faktisk var sjove. Netop denne fornemmelse for humor løftede i høj grad koncerten, som aftenen skred frem – man kan mene, at visse af VNV Nations numre minder en smule om hinanden, og man kan nok også påstå, at gruppen har skrevet en enkelt svulstig tekst eller to undervejs i karrieren, men med især Harris' smittende humor og gode portion selvironi, fremstod VNV Nation som en levende og slet og ret fornøjelig oplevelse live. Det hele antog næsten lidt karakter af sortklædt rave i højt humør, for publikum var omtrent lige så feststemt som bandet. På et tidspunkt var der en fyr, der midt i tumulten, tabte sine briller og begyndte at rode rundt efter dem på gulvet blandt de mange sorte støvler, hvilket Harris bemærkede fra scenekanten og bad folk om at flytte sig til side, så ingen kom til skade. På mange måder et godt billede af den stemning, VNV Nation formåede at sprede.

Musikalsk var det gruppens rytmisk orienterede materiale, der blev leveret til koncerten, her og der med enkelte ambiente passager, men fritaget for de ballader, der, efter min mening, ikke hører til blandt gruppens mest interessante numre; så jeg savnede dem ikke. Derimod blev der budt på energiske hits som ”Joy”, ”Legion”, ”Darkangel”, ”Chrome” og som fin finale, med Harris og Jackson alene på scenen ved hver sin synthesizer, den instrumentale ”Electronaut”, der lyder som en lækker omgang Jean Michel Jarre og Doctor Who tilsat en portion industriel trance. VNV Nation var virkelig i sprudlende humør på scenen i Forbrændingen, ja, i en sådan grad, at man skulle tro, at selv folk, der egentlig ikke er til gruppens musik, gik fra koncerten i godt humør.

Ras Bolding, 23. apr 2006