Tony Palmer: 'Leonard Cohen – Bird on a Wire'
Tony Palmer  Geiger anbefaler!
Leonard Cohen – Bird on a Wire
(dvd, 2010)

En jøde vender hjem – og får skældud af forurettede danske koncertgæster på vejen. Tony Palmers fremragende turnédokumentar fra 1972 er aktuel på dvd.

Ak ja, vort kære hjemland kunne åbenbart allerede for små fyrre år siden mobilisere ulideligt forkælede koncertgængere. Cohens visit i København i ’72 er således i nærværende dokumentar- og koncertfilm ikke repræsenteret ved guldrandede koncertklip, men derimod af en optagelse af emsige fans, som kræver deres penge tilbage overfor Cohen personligt (hvad de i øvrigt vistnok får!), fordi de ikke er tilfredse med, hvad de har fået. Skulle man være i tvivl om, at de var nogle skarn, behøver man blot læne sig tilbage og nyde resten af denne fabelagtige dokumentation af Cohens Europa-turné (+ Jerusalem) i 1972. Det er egentlig ikke, fordi filmen excellerer i fancy kameraføring og deslige – den er snarere en håndholdt sag, ikke ulig D.A. Pennebakers syv år ældre, klassiske Dylan-dokumenter Don’t Look Back.

Når Bird on a Wire befinder sig i absolut topklasse skyldes det simpelthen, at den fanger hovedpersonen i kreativ himmelflugt. Og her taler jeg ikke ”bare” om de som altid uovertruffent fokuserede – stoiske, ikke søvnige – musikalske præstationer i eksempelvis ”You Know Who I Am”, ”Seems So Long Ago, Nancy” og ”Passing Through”, men også al dialogen indimellem, backstage og på landevejen. Foruden de også inkluderede digtrecitationer. Sjældent – og måske navnlig ikke i en branche som formelig opdyrker store egoer – har format og ydmyghed fulgtes så forbilledligt ad som i tilfældet Cohen, og selv hans interviews og dagligdags observationer har ofte poetiske kvaliteter. Det dramaturgiske klimaks er den højspændt intense koncert i Jerusalem, i en politisk betændt tid mellem Seksdageskrigen i ’67 og Yum Kippur-krigen året efter denne koncert. Men tillad mig, om end i modstrid med nærværende magasins generelle linje, at fatte mig i korthed og, for nu, nøjes med en opfordring om at se den, se den.

Hvis du ikke nåede at opleve den på det store lærred, hvor alle film som bekendt ideelt set skal ses, i Cinemateket i København tidligere på måneden, er der ingen grund til at fortvivle. For nu foreligger filmen – endelig – i en fin, restaureret udgave på dvd, hvor du i tilgift får sjældent smagfuldt artwork, herunder en lille plakat samt postkort i bedste 70’er-stil. Et must.

Espen Strunk, 24. okt 2010