» Torturing Nurse

Emma Acs & The Inbred Family: 'Rust, København, 18/2 2011'
Emma Acs & The Inbred Family
Rust, København, 18/2 2011

I’m way too easy, and so are you’ synger Emma Acs med sin legende lillepigevokal. Og der er noget om snakken – musikken er nemlig en behagelig nostalgirejse tilbage til 60’ernes genkendelige popmusik. Men til trods for manglende originalitet, fungerer konceptet alligevel, fordi det er gennemført helt ud til sidste energiske tamburinslag.

Med ildrød pagefrisure, mod-inspireret 60’er-makeup, tamburin og flagrende sorte ærmer indtager Emma Acs scenen akkompagneret af bandet The Inbred Family. Bandet ligner til forveksling en lettere nedtonet udgave af Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band-coveret. Og med en vaskeægte sitar, klimtrende mandolin, heftige orgelkompositioner og flerstemmige korarrangementer, er der også lagt op til en god omgang psykedelisk og legende hippiepop denne aften.

Emma Acs sukkersøde lillepigestemme falder godt ind i 60’er-viben og med blandt andre den energiske single ’We Make Sense’ og den skæve, orientalsk lydende ’Fever’ leder musikken tankerne hen på solbeskinnede græsmarker, blomster i håret og flippet dans i en tid, der for længst er svundet bort. Et andet overraskende og positivt indslag denne aften er en coverversion af Velvet Undergrounds ’Who Loves the Sun’ – som får publikum til at nynne med på det fængende omkvæd.

Med sine kun 19 år er Emma Acs fremtoning på scenen på én gang uskyldigt legende og samtidig flirtende, og det klæder virkelig den syrede musik. Men hvad der især giver musikken en særegenhed, er sitarspillet fra Atusa Zamani. På et tæppe bagved sidder hun, mystisk og med langt sort hår bag det smukke instrument, som giver musikken en helt speciel orientalsk lyd, der passer godt til det psykedeliske univers.

Selvom bandet endnu ikke har udgivet deres første album, har Emma Acs og band-familien virkelig publikum med sig hele vejen – de syrepoppede kompositioner får i hvert fald publikum til både at nynne og danse med. Selv når musikken går i selvsving i energiske percussion- og psykedeliske orgel-jams, som på det hvirvlende nummer ’Yoko’, er publikum med og folk synger endda, selvom de nok ikke helt kender teksten endnu, med på omkvædet.

Som aftenens anden sidste nummer disker bandet op med den mest sexede og instrumentalt lækre coverversion af Ace of Bases ‘All That She Wants’, jeg har hørt – blottet for de 90'er-monotone trommer og skingre fløjtelyde, og i stedet erstattet af sitarens karakteristiske toner og ikke mindst Emma Acs sexede killingestemme. Hvis ikke man var tro mod 90’ernes store skandinaviske mesterværker, ville man være tilbøjelig til at bekende, at Emma Acs version er endnu federe end originaludgaven. Og publikum synger også begejstret med.

Så selvom Emma Acs ikke på nogen måde er nyskabende, men tværtimod lyder nøjagtigt som ens forældres gamle grammofonplader fra en tid med batikkjoler, fællessang, frisind, fredserklæringer og en anelse for meget svaj i de lilla fløjlsbukser – eller måske netop derfor – er der noget forfriskende og opløftende over aftenens optræden. Emma Acs & The Inbred Family er med andre ord hippieshit, når det er tight! Jeg bliver i hvert fald i godt humør af denne optræden, og jeg glæder mig til at høre deres første albumudgivelse, som forhåbentligt kommer til foråret.

Nanna Skov, 21. feb 2011