» Jacob Faurholt & Sweetie Pie Wilbur

Junior Senior: 'Vega, København d. 21. Marts 2002'
Junior Senior
Vega, København d. 21. Marts 2002

”…and do the kids dig what we do? Yeah Yeah Yeah Yeah!” Så er det sat på plads! Al skepsis er manet til jorden. Dette ledende spørgsmål, et par beskidte riffs, nogle små hop på stedet og Junior Senior har Vega i sin hule hånd den næste times tid. Og det kunne de såmænd være blevet ved med længe. Yderligere to ting bliver hurtigt slået fast; Junior Senior besidder en sjælden og meget smitsom energi, der kan bære dem igennem enhver situation. Dernæst står det hurtigt klart at Junior Senior live i højere grad er en fest end en koncert. Der er ingen sceneudsmykning eller special effects; det er folket nede på gulvet det drejer sig om i aften.

Junior Senior er efterladenskaberne af hedengangne Ludo X, som blev kåret som danmarksmestre i rock i 1994. Der er i dag tale om en duo bestående af guitaristen Junior aka Jesper Mortensen og sanger og håndklapper Senior aka Jeppe Breum Laursen. Der er tale om et radikalt stilskift, og der kan sættes mange etiketter på den nye lyd, men til trods for at der er direkte referencer til så forskellige navne som B-52's, Rolling Stones, Beck, Cramps, Run DMC, Beach Boys og Jon Spencer Blues Explosion, har Junior Senior fundet deres egen niche rent lydmæssigt. Alle inspirationskilderne er blevet blandet sammen og er endt i noget skrammel, der er udført af musikere, som bestemt ikke er født med deres instrumenter i hænderne. Men hvor bliver man dog glad af at høre på det.

”Det bliver lidt kort, vi har ikke så mange numre, såeh…” Opfordrer Junior med den selvironi der er en naturlig del af duo'ens charme. Ingen skal spilde tiden med at stå nede bagved og vippe med højre fod. Han har dog intet at frygte. Alle tilstedeværende, fra bageste bartender til forreste groupie, er som hypnotiserede og de sveder under diskokuglerne nøjagtigt som Junior ønskede.

Midt i denne bølge af ny dansk musik, som tæller politisk korrekte bands som Saybia og Jupiter Day, som er…undskyld…en smule ferske, er det uhyre forfriskende at stifte bekendtskab med et band som Junior Senior, der bryder alle de uskrevne regler. Senior stjæler andres musik, han er klædt i løst kød og kan ikke synge. Når han alligevel gør det bliver det på et skoleengelsk, som han ikke gør noget for at rette op på.

”Girls think I'm hot, but I think they're not”. Nej, teksterne er heller ikke Junior Seniors stærke side. Der er næppe lagt op til at publikum skal gå hjem og fundere over teksterne. Det er ikke Morrissey, vi har med at gøre. Der er derimod tale om tekster der, sammen musikkens energiske fremføring, er direkte opfordringer til at tage danseskoene på, og beholde dem på. Vi er i byen for at more os, ikke for at stå i baren og flæbe over hverdagens tovtrækkeri. ”Just put put put my record on and all of your troubles are dead and gone”.

Det, at Junior Senior ikke gør noget for at skjule deres svagheder, er netop forcen. De prøver ikke at få teksterne til at være dybe, de prøver ikke på at synge rent og de prøver bestemt ikke at skjule hvor de har deres inspiration fra. De spiller op til dans og det virker!

Denne aftens højdepunkt er så afgjort ”Move Your Feet” hvor Thomas Troelsen, som har produceret gruppens debut album og til daglig er forsanger i det ligesindede band Superheroes, leverer et overbevisende omkvæd. Trommerne leder tankerne hen på
”Billie Jean”, og det kan være svært at erindre hvornår Michael Jackson sidst udsendte en single der har så meget hitpotentiale som den her. Den kommer til at fylde dansegulve i meget lang tid!

Junior Senior er tydeligvis overrumplede over den pludselige success og kvitterer med et par af de numre, de allerede har spillet én gang, før fans og musikere fortsætter festen andensteds.

Debutalbummet D-d-don't Don't Stop The Beat blev vendt flittigt på Stereobar den nat.