» Nikolaj Nørlund

Kloster: 'Coastal Research'
Kloster
Coastal Research
(cd, Between Clouds, 2006)

“Ideas, drafts and sketches recorded by Kloster”. Sådan lyder undertitlen på det andet reelle album fra Kloster, der i det store og hele er sangskriveren og forfatteren Mikael R. Andreasens private musikalske workshop – en plade, der nu er blevet genudgivet på det lille norske selskab Between Clouds efter at have været ude på hans eget label, Washington Inc. At der skulle være noget ufærdigt over materialet, lægger man nu ikke voldsomt meget mærke til, for vel kunne man potentielt forestille sig større og mere ambitiøse arrangementer af disse 11 numre, men de mangler bestemt hverken musikalsk eller emotionel fylde.

Ikke for ingenting viser omslaget et skib, der stævner ud i rørte vande, for det er et af de helt store og for nogen voldsomme temaer – religionen og i Andreasens tilfælde mere specifikt kristendommen – der er albummets ubestridte omdrejningspunkt. Også til det punkt, hvor det er svært at betegne albummet som andet end en regulær salmesamling. Har man berøringsangst over for den slags, gør man derfor klogt i at gå i en stor bue uden om Coastal Research, hvis største øjeblik faktisk er en uendeligt øm og skrøbelig tonesætning af Fadervor (gemt under titlen ”Basis”), hvor Andreasens luftige stemme og enkle, tyste akustiske guitar løftes helt op mellem skyerne af smukt svævende backingvokaler! Men selvom denne anmelder bekender sig til en sikkert lidt sær jævnføring af zenbuddhisme, naturreligion, fysik og taoisme, er han dog ikke så mærkeligt skruet sammen, at en ordentlig røvfuld god musik skal gå tabt blot fordi, at den vil i en lidt anden retning.

Bevares: Der er da øjeblikke på Coastal Research, hvor man synes, at Andreasen med fordel kunne have trykket delete-knappen ned på sin computer, og her tænkes der specielt på ”Interlude # 2”, hvor han for anden gang på albummet tror, at baglæns vokaler mere eller mindre alene kan skabe et fascinerende nummer. Men ellers befinder man sig i et yderst fortættet og intimt rum – måske et sted nede på bunden af hans sjæl? – hvor nøgen guitar, nøgen vokal og et lydunivers, der er dybt og uforklarligt lindrende som en stjerneklar himmel er normen. På en måde har han gang i en art kristen parallel til neofolken, hvor det enkle, det psykedeliske og det grelt eksperimenterende som nok bekendt også kan gå hånd i hånd. Hos ham ligger den avantgardistiske impuls dog hverken i at blæse på tibetanske lårknogler eller lade panikstemninger duve lige under en ellers indbydende overflade, men i at arbejde med droner eller repetitioner, der til tider kan minde om loopet kirkesang, og konsekvent opdyrke et udtryk, der er så bart, at hvert eneste anslag – ved tilføjelsen af lidt rumklang – får lov at sætte kursen direkte og uforstyrret ud i uendeligheden. Måske mest konsekvent i den afsluttende, dvælende ”Cheery Voices to Say Goodbye” – en art elektronisk behandlet acapella-nummer, der på én gang er stillestående og en kosmisk vuggevise af dimensioner – men tendensen anes overalt på pladen. Fra de indledende kirkeklokker på åbningsnummeret ”Listen! The Chiming Bells of Freedom” over den apokalyptiske ”As the Water Covers the Sea”, der tonesætter en eksalteret amerikansk kvinde, som bekendtgør en yderst dramatisk åbenbaring, til en uendeligt fortættet sang som ”I Can Feel You Breathing”, hvis meget langsomme og melankolske efterspil hen mod slutningen blot består af en lang, meget ren og påfaldende ambiens. Og måske netop derfor virker disse skitser og udkast ikke ufærdige: Hvad de evt. mangler i gennemarbejdning, har de alligevel i underspillet fantasi og åndelig dybde.

Kan man goutere eller i det mindste acceptere hengivne, ligefremme tekstlinjer som ”You are God, o lord / I am yours and you are mine”, er der derfor ingen grund til at overse Kloster og Coastal Research. Skibet kommer nemlig, trods et par mindre brådsøer, stolt og flot igennem de rørte vande, og det har ikke så lidt magi med sig hjem i lasten.

Steffen B. Pedersen, 1. mar 2006