» Knút Háberg Eysturstein

Vincent Moon og Efterklang: 'An Island'
Vincent Moon og Efterklang  Geiger anbefaler!
An Island
(dvd, egen udgivelse, 2011)

Vincent Moon, der er kendt for musikvideoer og videokunst, har fulgt Efterklang tilbage til Als, hvor bandet oprindeligt stammer fra. Det er blevet til en ukonventionel og sjældent poetisk – næsten magisk – musikfilm.

Allerede siden maj 2011 har denne lille perle af en film været tilgængelig som download efter modellen pay-what-you-want. Nu kan man så købe den i en deluxe-udgave, som er så lækker, at der bør dvæles ved det. Det danske designbureau Hvass&Hannibal står, sammen med den tyske fotograf Antje Taiga, for design af coveret, der er specialfremstillet med Stumptown Printers i Portland, Oregon. Det er lavet i et begrænset oplag på 5000 eksemplarer og håndtrykt på Heidelberg letterpresmaskiner fra 1950’erne. Papiret er genbrugt karton farvet med vegetabilske farver. Dvd’en er fyldt med ekstramateriale og indeni coveret er der fem fine postkort med stillbilleder fra filmen samt en lille 35 siders bog om Als og Efterklang skrevet af bandet selv. Alt i alt et meget gennemført og gennemtænkt stilistisk udtryk, og dermed også en indpakning, som sætter høje forventninger til indholdet.

Filmen starter med en lang åbningssekvens, hvor der er fokus på havet og rejsen tilbage til Als. Det er filmet i lange, grynede klip, der giver sig god tid, men med knap en time er filmen ikke ét minut for lang. De første ord er forsanger Casper Clausens; ’Hvor kan vi starte?’ spørger han. Og svaret kommer i næste klip, hvor bandet bogstavelig talt går rundt og finder lyd i alting. Kvægtremmer bliver til trommesæt, metaldøre, rækværk, vandpytter, regndråber. Alt kan bruges til at lave lyd med. Det er tydeligvis en helt basal lydnørdet skabertrang, der har været drivkraften bag Efterklangs særegne univers. Det er også mærkbart i de rørende sekvenser fra en gammel lade, den gamle folkeskole og det gamle gymnasium, hvor forældre og elever er med til at opføre bandets sange. Der bliver bl.a. sprængt balloner og fejet gulv(!), som del af det varierede lydbilledes skabelse. Folkeskolens elever ryster og krøller aviser, tramper i takt, synger i kor, slår taktfast på xylofon og synger med på omkvæd, som de højst sandsynligt ikke forstår. Det er tilmed sjældent fint filmet med en eminent sans for stemningsfulde detaljer. Her er ikke fokus på at fremvise en stor flok glade børn. Gennem Moons blik er det de skæve vinkler og personligheden hos dem hver især, som de står der og tager del i Efterklangs musik, der tæller.

På gymnasiet taler bandet om, hvor mange tanker og fremtidsdrømme de har delt på det sted i sin tid, da de selv gik der, og man sidder som beskuer og bliver helt benovet. Dette indblik i Efterklangs univers er et privilegium. Store drømme og idéen om de små jordnære glæder i livet går hånd i hånd som det naturligste i verden. Ordet; ’lydsanselighed’ kommer derfor frem på nethinden med denne film. Musikken er ikke bare noget, man føler, den bliver simpelthen noget, man mærker. Man kan næsten smage den, så vellykket er dette lille stemningsfulde filmeksperiment. Filmen sprænger således rammerne for sin genre, hvis det da overhovedet giver mening at tale om en sådan. Den formår at være halvt musikfilm og halvt portrætfilm uden af den grund at sætte sig imellem to stole eller helt at være nogle af delene. Både Vincent Moon og Efterklang har bedrevet magi med dette musiske og kunstneriske kunstnerportræt. Slet og ret. Og tak!

Gudrun Hagen, 2. dec 2011

Besøg filmens hjemmeside, hvor dvd'en også kan købes,  her