» Christian Kann

Shocking White: 'Piece of Ache'
Shocking White
Piece of Ache
(lp, mp3, Fat Phone Records, 2012)

Piece of Ache er et stort skridt frem for Shocking White. Bandet har udviklet sig positivt og har skabt et helstøbt album med mange højdepunkter, der bør nå ud til et større publikum.

Shocking White debuterede på pladefronten med debutalbummet It´s a sick world…but I like it i 2010, hvor de sværmede på grænsen mellem uimodståelig powerpop og mere eksperimenterende udfoldelser. Ind i mellem var der grooves, hooklines og melodier, der brændte solidt igennem, mens bandets skøre indfald andre gange var mindre imponerende - dog med en betydelig overvægt at de gode momenter. Nu er de så klar med opfølgeren, de har valgt at kalde Piece of Ache. Ny trommeslager i skikkelse af Rasmus Nielsen og ny indspilningsmetode er kommet til, men ellers er det generelt samme stil og udtryk.

Coveret er sort som en tavle, hvor bandnavn og albumtitel er skrevet med hvidt kridt. En stor kontrast til den spraglede musik, men samtidig et vidnesbyrd om en less-is-more tilgang til projektet. Ifølge pressemeddelelsen har Shocking White haft et skrabet indspilningssetup med en gammel computer og nogle mikrofoner til at opfange en intens kreativ periode for bandet. Alligevel lyder musikken mere konsistent og koncentreret end debuten.  Den dadaistiske vokal fra frontmanden Jan Petersen er trukket lidt i baggrunden og har fået de skarpeste kanter slebet, og eksperimenterne virker mere gennemtænkte og gennemarbejdet, før de har fået vej til højtalerne.

Hvad der ikke har ændret sig synderligt er parole-teksterne, der råbes ud som en frugtsælger på Strøget. ”Let´s start a war” lyder det på første track, ”Smell of coffee”- med skarpe guitarfigurer og støj. Det er slogan-rock med gode melodier, tilsat skarpe riffs og en gyngede groovy rytmebund, der ind i mellem også viser tænder. Denne gang er det bare noget mere effektivt, eksempelvis i sange som ”Fucking Cool” og ”Sidewalk”, hvor sangtitlen gentages i ét køre, og i et nummer som ”Lips on parade” akkompagneret med begejstrede hooray-råb.

Jan Petersens guitar har fået flere facetter, og der er arbejdet mere med støjeffekter og lydmure. ”Revelation” har den perfekte støj blandet ind i melodierne, mens ”Hear No Evil”, endnu et slogan, råbes ud til verden, og får de mest iørefaldende guitarfigurer spillet ind i nummeret. De 11 numre har hver deres kvaliteter, og det er svært at udpege egentlige højdepunkter.

Det er en plade, der kan danses til og smiles af i timevis.

Generelt er Piece of Ache et helstøbt album, der viser at Shocking White har udviklet sig positivt, og er klar til et større publikum end tilfældet er lige nu. Bandet har lovet heftig aktivitet i den nærmeste fremtid. Jeg glæder mig!

Jens Christensen, 27. maj 2012