» Gæsteanmelder: Salli Lunn

Spain: 'I Believe'
Spain
I Believe
(cd, Restless)

Josh Haden og hans ensemble Spain spiller, på deres tredje album, stadig en musik, der er smuk og lutrende som en midnats-gudstjeneste. Bandet har forlængst skabt deres egen lille niche med en unik blanding af jazzballader, country, gospel og blues, og dagsordenen for Josh Haden har alle dage været at skabe musik, der vil holde mange århundreder frem. Derfor kræver den også en vis tålmodighed at lytte til, og derfor er den, som kritiker, forbandet svær at bedømme. For musikken er nærmest klinisk renset for overflødigheder og nemme pointer. Den kommer snigende, og bliver ved med at hjemsøge én som de ”love's traces left in memories”, Haden synger om på åbningsnummeret ”She Haunts My Dreams”. En titel, der i øvrigt klart indikerer, at I Believe ligger i direkte forlængelse af den forrige plade, som netop hed She Haunts My Dreams.

Skal man tale om en udvikling i bandet, er den nærmest at betragte som en slags fortætningsproces, der går fra debuten og ny-klassikeren The Blue Moods Of Spains flydende, åbne kompositioner og langstrakte instrumentalforløb over She Haunts My Dreams' mere direkte sangskrivning til I Believe, hvor sangene er trængt sammen til ti små, funklende ædelstene. Hvor debutens gennemsnitlige sanglængde lå et godt stykke over de seks minutter, bevæger den nye samling sange sig kun meget nødtvungent over de fire minutter.

Instrumenteringen er skåret ned til guitar, bas, trommer og en smule keyboards - samt naturligvis Hadens let genkendelige og altid sublime stemme. Selv teksterne er skrumpet ind til de rene mantraer. Sangen ”Mary” består faktisk kun af to korte sætninger, hvad der må siges at være minimalt inden for de oftest meget fortællende genrer, Spain arbejder med. Desuden har Josh Haden denne gang valgt selv at producere pladen; angiveligt fordi han meget nødigt ser andre folk blande sig i hans vision. Denne vision består i, musikalsk at indfange kærlighedsforholdets erotiske nærvær - for derefter at forbinde dette med en religiøs dimension. Han forsøger at indfange nuet og evigheden på én gang. Josh Haden går bestemt ikke i små sko.

Selvom I Believe, ud fra dette, kan siges nærmest at være essensen af, hvad Spain hele tiden har handlet om - og selvom det er vidunderligt at høre en mand, der både tænker stort og formår at begrænse sig - er der alligevel noget, der skurrer. Man står med ædelstenene i hånden - og smukke og uopslidelige som de er, er det alligevel svært at sige, hvad man skal bruge disse hårde, utilnærmelige genstande til her og nu. Pladen præges af en æstetisk fundamentalisme, der truer med at få sangene til at stagnere i gold narcissisme. Det er ikke just noget sundhedstegn, at en mand, der i den grad søger efter kærlighed og tro, synes at have en næsten panisk berøringsangst over for omverdenen. Måske det var på tide at afgive lidt af kontrollen?

Meget sigende har Josh Haden da også netop bebudet bandets opløsning, bedst som en turné var på trapperne. Om dette er et træk i retning af yderlig fortættelse og selvdisciplinering, eller om det skyldes en vilje til at begynde at tænke i nye baner, vil tiden vise. Under alle omstændigheder virker valget som en uundgåelig epilog til I Believe.

Rasmus Steffensen, 7. okt 2001