» Christian Kann

Patrick Phelan: 'Parlor'
Patrick Phelan  Geiger anbefaler!
Parlor
(cd, Jagjaguwar)

En af kvartalets mest positive overraskelser indenfor singer/songwriter-området er den unge amerikanske sangskriver Patrick Phelan, der har en enkelt soloplade bag sig - og i øvrigt har medvirket i sammenhænge som South, Drunk og Spokane. Hvor mange af den yngre sangskrivergeneration, der for tiden flokkes om genrer som alternative country og new acoustic movement, nærmest er ved at kløjs i traditionen og dens husguder, virker Patrick Phelan som et fuldt flyvefærdigt talent, der er langt ude over betegnelsen ”lovende”.

Sammen med et lille håndplukket ensemble træder han, på Parlor, i karakter gennem ti smukt arrangerede og forløste sange, der egentlig ikke lader sig rubricere direkte - skønt fans af både Spain, Radar Bros. og Dakota Suite nok vil føle en vis genkendelsens glæde og stoppe deres øvrige gøremål. I det hele taget er det svært, ikke at stoppe op når Parlor spiller. Med dens roligt vuggende forløb, dens sarte, nærmest gennemsigtige lydbilleder og store intimitet lægger den virkelig op til stille fordybelse og melankolsk dvælen. Pladen bygger, med sine raffineret skrabede arrangementer, et helstøbt stemningsbillede op; et billede, der har Patrick Phelans klare signatur, men samtidig har masser af åbne rum til lytteren. Minimale, næsten klassiske klaver- og guitarfigurer, ambiente lydflader, fnuglet slagtøj og andre flotte detaljer flyder umærkeligt sammen, og skønt Phelans stemme vel ikke i sig selv kan siges at være noget særligt, lægger den sig nærmest perfekt til rette oven på musikkens blå tristesse. Selvom Phelan må betegnes som singer/songwriter, er han ikke klichéen med den akustiske guitar og de personlige bekendelser. Han er i højere grad en kunstner, der skaber associationer og koncentrerede øjeblikke i sammenspillet mellem lyd, rytme og billedmættede ordfragmenter. I virkeligheden er han mere en lyriker end en prosaist.

Efteråret er på vej, og et smukkere akkompagnement til de visne blades dans i vinden end Parlor skal man lede længe efter.

Rasmus Steffensen, 1. okt 2001