Forside  :: Om Geiger  :: Anmeldelser  :: Artikler  :: Podcast  :: Kalender  :: Links  :: Relevans  :: Geiger Records

ANMELDELSER
» Alle kategorier
» Geiger anbefaler
» Bøger
» Demoer
» Diverse
» Klassikere
» Koncerter

GÆSTEANMELDER
Læs hvad forskellige gæsteanmeldere har anbefalet her på Geiger.dk. Læs bl.a. anbefalinger fra:
» Gæsteanmelder: Salli Lunn

Klik her for at sende et link til denne anmeldelse til en ven. Klik her for at få en printervenlig version af anmeldelsen. Klik her for at se en liste over tilgængelige RSS-feeds for anmeldelserne.
 
CR Hougaard: 'Space Program'
CR Hougaard  Geiger anbefaler!
Space Program
(MC, Egen udgivelse, 2010)

Dansk krautrock i kassetteform uden videre stillingtagen til tid og sted.

De fleste vil nok affeje kassettebåndsformatet som redundant, utjekket og teknisk underlegent. Men som den stolte ejer af to walkmen og tre stationære båndoptagere, er jeg villig til at modargumentere førnævnte påstande.

Det her kunne i princippet have været et stolpe-op-stolpe-ned kærlighedsessay om formatet, der gennem min barndom og teenagealder definerede en spirende interesse for en musik, jeg hist og her kunne tiltuske mig.

Nu skal CR Hougaards værk ikke lide under min sentimentale affektion for formatet, for i sidste ende er det musikken, der skal anmeldes. Samme kan opleves som gratis stream på Soundcloud og Bandcamp, men et værk skal selvfølgelig lyttes på det tiltænkte format, ligesom en film skal ses i biografen.

Den analoge lo-fi går super fint i spænd med musikken. Man tror næsten, man står med et artefakt fra halvfjerdsernes Berlin, da hverken udgivelsen eller CR Hougaards hjemmesider byder på nogen informationer overhovedet. Og som Goodiepal formulerede det i Michael Jeppesens Kunstrazzia: ”Hvis jeg erkender, det er en paryk, så betyder det jo mindre for dig, end hvis du ikke ved det. Så derfor er det jo faktisk vigtigt, at jeg ikke fortæller dig, om det er en paryk. ”

Vi er (næsten) fuldstændig overbevist om, at Goodiepal bærer paryk, og nærværende bånd er nyligt indspillet, men det, at man ikke bliver fuldstændigt bekræftet i sine anelser, bidrager til en dragende fascination af værket.

Space Program er en lavendelfarvet såkaldt C25 kassette. C angiver formatet kassettebånd, og 25 er den samlede længde. Hver side varer 12½ minut, og de to er noget forskellige.

Side 1 (firkant) er et frodigt klangtæppe, som havde det lydt i midthalvfjerdsernes Berlin. Dengang var det et fåtal, der kunne finansiere Moogs, ARPs og VCS3ere til øvelokalet, så referencerammen er snæver, men jeg vil ikke navnedroppe. Ingen nævnt, ingen glemt. Som hint vil jeg dog alligevel henvise til en flod i det nordøstlige Italien, der i 1975 lagde navn til et banebrydende, elektronisk album, jeg mindes, når Space Program sidder i båndoptageren.

Flot og imponerende er det. Det fader hurtigt ud, og vi får kun et udsnit af, hvad der synes en uendelig kontinuitet.

Side 2 (trekant) er mere tankevækkende. Tonerne af analoge synths tilbagekobles i en sonisk spejlsal. Lignende signaler opstod i Peter Baumanns Paragon studie i Berlin i 1978, da Conrad Schnitzler indspillede det miskendte mesterværk Con.

Den stride lydudfoldelse virker så uendeligt stor på de blot femogtyve minutter, båndet varer. Jeg er monumentalt bjergtaget over, hvordan en udgivelse kan dukke så uventet op, og samtidigt hamle op med to af krautrockens allerbedste albums. Skulle den andægtige CR Hougaard ved senere lejlighed visualisere sin musik, skal han endelig vide, at VHS afspilleren stadigt har en fremtrædende plads i min stue.

Jacob Pertou, 2. mar 2011


Yderligere information

Lyt til CR Hougaard på Soundcloud

Kommentarer (0)

Nedenfor kan du læse kommentarer til anmeldelsen. For at poste kommentarer skal du have en profil, som du kan registrere gratis her.

Der er endnu ikke skrevet nogle kommentarer.      
Skriv kommentar


Husk
» Registrer profil
» Glemt kodeord

© 2000-2014 Geiger
Indhold må ikke gengives uden skriftlig tilladelse. Citater kun med kilde. Meninger tilkendegivet af Geiger.dk's brugere stemmer ikke nødvendigvis overens med redaktionens.

Til toppen