» Amstrong

Spiritualized: 'Amager Bio, København 21. februar 2002'
Spiritualized
Amager Bio, København 21. februar 2002
(Koncert)

Hvor er det dog dejligt at have dem tilbage. For blot et par år siden var det ikke til at sige, hvor man havde snart Roskilde-aktuelle Spiritualized. Efter at have leveret en mastodont af et album med Ladies & Gentlemen, We are Floating in Space, udsendt et foreviget koncertbrag fra Royal Albert Hall og fyret resten af bandet - som siden har opnået opmærksomhed på egen hånd ved at danne det udmærkede orkester Lupine Howl - var frontmanden og hjernen bag Spiritualized, Jason Pierce, som sunket i jorden. Nu er han altså omsider tilbage - med et nyt album, et nyt band og ikke mindst en ny turné. Det aktuelle album, Let It Come Down, bekræfter dog Spiritualizeds tendens til at gøre hver ny udgivelse mere tilgængelig og ornamenteret end den foregående - hvorfor man godt kunne have frygtet, at denne koncert i Amager Bio ville have udviklet sig til én stor gang "Stop Your Crying" med strygerarrangementer ad libitum.

Disse bange anelser skulle vise sig at være helt ubegrundede. Hvor Pierce havde over 100 musikere forbi Abbey Road under indspilningerne af det aktuelle album, bestod Spiritualized denne aften af en syv mand høj støjmaskine, som var parat til at levere et sæt, der bestod af lige dele Lazer Guided Melodies, Pure Phase, Ladies & Gentlemen, We are Floating in Space og Let It Come Down.

Først gjaldt det dog en 15 minutter lang version af "Cop Shoot Cop". Allerede her blev man mindet om, hvad det er der er så formidabelt ved Spiritualized: Jason Pierces spæde vokal og de pludselige støjudbrud fra de tre guitarer, som - i kombination med bassen, trommerne, percussion-arbejdet og keyboard-indslagene - gav gåsehud hver gang. I dette nummer blev der kælet ekstra for støjelskerne. I fem minutter var Amager Bio hensat i en undtagelsestilstand, alt imens feedback-angreb og hvide strobelys truede med at overtage kontrollen fra musikerne på scenen. Som tiden gik kom man mere og mere i tvivl om, hvorvidt det ville lykkes disse syv musikere at finde tilbage i smulte vande - og publikums begejstring ville ingen ende tage, da det skete. Pierces svage messen førte elegant nummeret til ende, akkompagneret af en hypnotiserende basgang, som gentog sig selv igen og igen. Koncerten var kickstartet. Effektivt.

De tidløse klassikere fra Ladies & Gentlemen, We are Floating in Space var stadig friske i publikums bevidsthed, og en medrivende "Electricity", hvor Pierce lod dele af sin karakteristiske messen forvandle sig til egentlig sang, faldt bestemt i god jord. Derefter begyndte Pierce og Co. at arbejde sig længere tilbage i bagkataloget. Skæve og eksperimenterende udgaver af "Shine A Light", "Born Never Asked" og "Electric Mainline" slog fast, at der absolut var liv i Spiritualized før '97. Først langt inde i sættet kom Pierce i tanke om det album, han egentlig var i Danmark for at promovere - hvorefter han prompte kvitterede med "Out Of Sight" og "On Fire". Og hvis man var en smule skuffet over den svulstige sangskrivning på Let It Come Down, hjalp det at høre disse to højdepunkter i koncertens mere fanden-i-voldske udgaver, som ikke sparede på noget i den elektriske afdeling.

Det syv mand store orkester, som mestrede lag-på-lag effekten til rørende perfektion, viste ingen tegn på begyndervanskeligheder. Enten var Pierce en usædvanligt god headhunter, eller også var han bare en mester i at sammenspille sine musikere - for på en aften som denne, hvor alt smeltede perfekt sammen, virkede det som, om guitaristerne John Coxon og Doggen Foster altid havde været en del af bandet. Da Jason Pierce - som fra starten har været synonym med Spiritualized - altid har holdt på, at enevælde er vejen frem, var det heller ikke en uvant situation for ham at have nye musikere i ryggen, og de fodfejl, man kunne vente af en ny besætning, udeblev.

Midt i hele herligheden var der dog heldigvis ét spørgsmål, der stod ubesvaret hen: Hvordan kunne det være, at al denne psykedeliske pomp og pragt - som ellers altid virker kvælende, når man støder på den hos andre grupper - gik rent hjem for Spiritualized denne aften? Lidt af en gåde, men det var et faktum, at det indadvendte stenansigt og musikalske geni Jason Pierce - eller J. Spaceman - skabte en fantastisk og helt unik lyd i selskab med sine håndplukkede musikere.

Da Spiritualized gik på scenen for tredje gang, nåede de nye højder med et levn fra Spacemen 3-tiden. "Lord Can You Hear Me?", som smagte lidt for meget af flødeskum i sin seneste studieversion, viste sig at fungere overraskende godt live. Denne udflugt tilbage til gruppens rødder dannede samtidig en fin afrunding på næsten tre timer i bedste selskab. Pierce & Co. forlod scenen i Amager Bio uden et ord, og alt var i sin skønneste orden. Som aftenens hovedperson selv kunne have opsummeret oplevelsen: "I Think I'm In Love".

Kasper Schütt-Jensen, 7. mar 2002

Se Spiritualizeds hjemmeside