» Majessic Dreams

Blonde Redhead: 'Melody of Certain Damaged Lemons'
Blonde Redhead  Geiger anbefaler!
Melody of Certain Damaged Lemons
(cd, Touch & Go/VOW)

Melody of Certain Damaged Lemons udkom oprindeligt i 2000, og burde sådan set ikke anmeldes på nuværende tidspunkt. Landet ligger imidlertid sådan, at pladen ikke har været i distribution i Danmark før nu - et misforhold, som Voices of Wonder nu har rettet op på, idet de på det seneste har taget flere at det fremragende Touch & Go-labels titler under vingerne.

Blonde Redhead vil givetvis være et nyt bekendtskab for de fleste, uanset det faktum, at dette er bandets femte albumudgivelse. Undertegnede måtte dog overgive sig betingelsesløst allerede under første gennemlytning af pladen - og er næppe den sidste, dét kommer til at ske for.

Gruppen har normalt sin daglige gang i New York, men består af japanske Kazu Makino og de italienske tvillinger Simone og Amadeo Pace. Sammen er de flere steder blevet sammenlignet med Sonic Youth - og da heller ikke helt uden grund - men Blonde Redhead er bestemt også et band, der rummer sine helt egne kvaliteter idéer. Folk, der er mindre begejstrede for Sonic Youth, behøver derfor bestemt ikke at stå af anmeldelsen her.

Selve pladen starter med en lille intro, der fører over i nummeret "In Particular". Her sætter et underligt, nærmest dansabelt beat ind, der lægger sig til rette under sangerinden Kazu Makino´s skingre vokalforedrag. "Lying on my back / I heard music / Felt unsure & catastrophic / Had to tell myself it´s only music / It blows my mind / But it´s like that", synger hun - og det er linjer, der meget vel kunne være skrevet med nærværende album i tankerne.

Næste nummer, "Melody of Certain Three", placerer hovedvægten på et medrivende og tungt trækkende guitar-riff, hvorover Amadeo Paces vokal til tider er lige ved at knække over. Et både vredt og smukt nummer. "Hated Because of Great Qualitites" slår derimod over i et helt nyt, langsomt og slæbende toneleje. Her får man en lille popperle, der sætter melankolien i højsædet - og som etablerer en drømmende, men også lidt skræmmende og spøgelsesagtig stemning.

Pladen fortsætter med at overraske og skifte stemning helt frem til slutningen - uden at det dog får albummet til at virke irriterende eller usammenhængende. Både legesygen og idé-rigdommen er nemlig stor nok til at holde projektet gående - som f.eks. når man ca. midtvejs bliver introduceret for et kort og temmelig forvredet mellemspil, der minder én om at stå i skydeteltet i et tivoli med musak i ørerne.

Instrumenteringen bliver også byttet flittigt omkring pladen igennem - f.eks. er det smukke "For the Damaged" udelukkende udsat for piano-toner og vokaler, mens andre numre kører drone-agtige guitarer og heftige trommer op i rene energiudladninger. Dette sker ikke mindst på "Mother", hvor støjen følges til dørs af Kasu Makinos skrigende og punk-agtige stemmeføring. Utroligt hvordan en stemme, som på andre af numrene er blid og svævende, ubesværet kan dreje over i en ren og adrenalin-pumpende aggression.

Blonde Redhead har så absolut potentialet til at nå længere, end de hidtil er nået. Man kan blot håbe, at den kommende e.p., Musique Citronique, kan hjælpe gruppen med at opnå det publikum, den virkelig fortjener.

Stefan G. Sørensen, 1. dec 2000

Tidligere offentliggjort på den nu nedlagte hjemmeside CODY