» Lars Krogh - Bad Afro

Vex'D: 'Huset, København, 18/03, 2006'
Vex'D
Huset, København, 18/03, 2006

Grime og dubstep er endnu ikke stilarter, der er blevet hvermandseje her i landet, men skulle man være i tvivl om, at de i hvert fald i en eller anden forstand er nået hertil, så burde Komponents tætpakkede ”Beatless”-arrangement med Vex'D, et af den engelske scenes absolutte hovednavne, sætte tingene på plads. Det var tydeligt, at folk kendte dem, kendte deres musik, og i det hele taget kendte og dyrkede stilen med stor entusiasme. At det så er lige vel flot at kalde duoens optræden for ”live”, sådan som den var annonceret, er en anden sag. Det er godt nok efterhånden ikke ualmindeligt, at elektroniske koncerter udvikler sig som en mellemting mellem et DJ-sæt og en mere regulær live-tilgang, men i Vex'Ds tilfælde var sidstnævnte stort set reduceret til tilføjelsen af lidt lydeffekter og filtrering. Og selv det blev de trætte af efter et stykke tid. Men det var så egentlig heller ikke afgørende, for man fik en helt igennem blændende omgang pladejonglering, der fint demonstrerede, hvorfor DJ-tilgangen så ofte fremhæves som den ultimative måde at høre denne musik på.

Selv om Vex'D først og fremmest opfattes som repræsentanter for dubstep, og deres mesterlige Degenerate-album da også excellerer i netop denne stil, så hængte de sig som DJs ikke i diverse genreskel, og spillede både mere regulær grime, samt ikke mindst en masse af den musik, som ligger et eller andet sted midt imellem. På denne måde understregede de, mere end nogen andre jeg endnu har set, de stærke rødder både grime og dubstep har i engelsk ravekultur, for således sat sammen var det hverken grimens vokaler eller dubsteppens statiske stemninger, der blev det afgørende, men derimod den voldsomt medrivende energi i rytmeprogrammeringen. Selvom musikken var knusende tung og bizart synkoperet, så gik den direkte i benene på publikum, som lod sig rive med i en blanding af trampende, hoppende og vuggende dans. Numrene gled perfekt over i hinanden, fra klimaks til klimaks, og hele tiden med de massive bassriffs som det centrale – på en gang rytmisk motor og begejstret fanfareagtig melodi.

I den forbindelse levede Vex'D lidt for godt op til deres ry som de ultimative bas-monstre. Imens den overordnede lyd var fremragende og lydstyrken tilpas, så var bassen så altomsluttende monumental, at den efter et stykke tid blev mere, end de ellers temmelig solide bashøjtalere kunne klare – først overstyrede de, siden brændte de ud. Duoen fortsatte, som om intet var hændt, og det gjorde publikum faktisk også, hvilket siger noget om, hvor medrivende musikken var, selv når en så central del manglede. Senere kom bassen tilbage, men det lod til, at lydmanden sørgede for at holde den under et vist niveau, hvilket så igen syntes at medføre en mindre lyd-krig, hvor Vex'D med frustrerede miner prøvede at få bassen højere og højere, blot for at blive skruet ned igen. Eller sådan så det i hvert fald ud fra dansegulvet. Lidt frustrerende, men ikke noget, der ødelagde det overordnede indtryk af en sand perlerække af futuristisk maskinmusik, der både indeholdt gruppens ”hits”, som ”Thunder” og ”Angels”, såvel som mange mindre kendte, men lige så overvældende numre. Man følte sig på det nærmeste hensat til de tider i starthalvfemserne, hvor alverdens former for ravemusik myldrede frem med en lyd så overbevisende ny og medrivende, at man ikke tvivlede et sekund på, at det var fremtiden. En klarere bekræftelse af, at dubstep er noget af det mest interessante, der er sket på den elektroniske scene længe, kunne man næppe ønske sig.

Jannik Juhl Christensen, 23. mar 2006