Candy Crash: 'Candy Crash'
Candy Crash
Candy Crash
(demo-cd, eget selskab, 2006)

Virkeligheden virkede lidt som en film af Coen-brødrene i de dage. Jeg havde lige været på et intensivt kursus, hvor var jeg indlogeret på Ry Park Hotel – og aftenen før jeg ankom, var natportieren blevet udsat for et økse-angreb af nogle røvere, som han dog undslap med livet i behold. Efter fire dage gik turen hjemad – mig træt som et helt år og i følgeskab med Terkel Møhl, bassisten i Magtens Korridorer, der skulle spille på Sønderborghus i Sønderborg. En tiltrængt medicin oven på de foregående dages hovedbrud.

Men ingen koncert uden et opvarmningsband, der i dette tilfælde hed Candy Crash. En urimelig tjans med et publikum, der rastløst ventede på hovednavnet. Men Candy Crash væltede bogstaveligt talt salen fra første tone, og det med en energi, der bevarede den dirrende forventning, som lå i luften. Jubelen nåede nye højder, da Johan fra Magtens Korridorer viste sig på scenen til en duet. Og min interesse var tilstrækkeligt vakt til at fremskaffe en demo. Glemt var både kursus, økse og togtur.

Candy Crash består af Rocksteady (trommer), Wonderboy (guitar), Johnny (bas) og Candy (vokal). Det univers, Candy Crash har bygget op, rummer, jævnfør kunstnernavnene, tydelige tegneserie-referencer, som i øvrigt også bliver understreget af layoutet op bandets hjemmeside. Min første tanke under koncerten var da også, at det britiske 80'er-band Altered Images ikke har levet forgæves. Alene Candys fremtoning, kropssprog og stemme peger i den retning, men også resten af bandet bærer ved til bålet. Candy Crash er og bliver dog Candy Crash. De to gruppers tekstuniverser har sine ligheder, men nykommerne skruer mere op for lydstyrken, og man kan sige, at Candy Crash placerer sig midt imellem Blondie og Altered Images – at de tager det bedste fra disse to bands.

Det er en stor stilsikkerhed og musikalitet, som for alvor kendetegner denne demo. Med simple virkemidler skaber Candy Crash et solidt lydbillede – ikke mindst i kraft af vokalarbejdet, hvor forsangeren og korstemmerne fungerer utroligt godt sammen. Dertil kommer bandets høje energiniveau. Der lægges allerede ud i et højt tempo på åbningsnummeret ”Go!” – der i øvrigt også lyrisk slår tonen an med ordene “I don't care about anything / I just want to go! / I don't care about anyone / I just want to go…loco” – og intensiteten falder ikke på noget tidspunkt.

Candy CrashEt nummer som ”Kapow”, der også, som den efterfølgende ”Sugarbooy”, slår tegneserie-referencerne fast blot via titlen, gør inspirationen fra Blondie tydelig, mens ”Sugarbooy” øger intensiteten yderligere. Det er dog ”Life is Too Short to Be a Good Girl” og ”Heartattacker”, der er mine favoritter på den solide og sammenhængende demo. Førstnævntes force er den flot mixede vokal, der foredrager de ligefremme, nogle vil måske endda sige banale, tekstlinjer ”Hey hey you, now listen up / Yeah yeah you, it's you I'm grooving on, boy / It's gonna be alright / Oh yeah, let's run off tonight”. I konteksten bliver de dog alt andet end banale – nærmere fænomenale.

Demoens sidste nummer., “Candy Crash Crew”, fik undertegnede til at tænke på Tin Machine, da bandet, jævnfør denne gruppes slagsang ”Tin Machine”, her tager sig selv under behandling. Og sandt nok er der da også et skær af den garagerock, David Bowie forsøgte sig med i dette ufortjent udskældte projekt, over demoen. Det er ikke kun lige dele Blondie og Altered Images, man får, men et mere sammensat og pågående orkester, der har niveauet til at kunne tillade sig den type selvpromovering.

Candy Crash's samspil mellem musik, tekst og referencer er nemlig lige så skarpt – men heldigvis ikke så fatalt – som en æggen på en økse og gør bandet til noget, det er værd at holde øje med i tiden, der kommer.

Jannik Gorm Hansen, 7. aug 2006