» Gæsteanmeldere: Double Space

Kent: 'Jag är inte rädd för mörkret'
Kent
Jag är inte rädd för mörkret
(cd, Universal, 2012)

Sange, der vil have større indflydelse på folks liv end alverdens cifre og tabeller, fra de svenske pop/rock-spidser.

Det har alt for længe for danske rocktekstforfattere været tabu at beskæftige sig med det, der engang blev kaldt samfundet. Navlehøjden er med få undtagelser det foretrukne udsigtspunkt, når verden skal anskues. Meget sært al den stund vi aldrig før har haft så meget brug for at få sat ord på paradokserne og mulighederne. Nemmere gør danske kunstnere det heller ikke for sig selv ved at synge på engelsk.

Jeg kan anbefale dem at lytte til en række af deres kollegaer på den anden side af sundet. Ikke mindst Kent, kvartetten, der for 16 år siden satte Eskilstuna på rocklandkortet, og siden har skabt deres helt eget grænseland mellem pop, så skamløst som kun svenskerne tør skrive og synge den, og så en uforfærdet rock, der kun accepterer himlen som en begrænsning.

Jag är inte rädd för mörkret er det tiende studiealbum siden 1995-debuten. Og så fuldbragt, at det er umuligt at gemme konklusionen til sidst i anmeldelsen.

Der er skruet ned for elektronikken, og op for det intrikate guitar-synthesizersammenspil. Lyden er stadion-grandios uden at blive buldrende. Jocke Berg er stadig den svensktoppede visesanger, der er gået forkert i svensk rock og alligevel ikke føler sig spor hjemløs. Til gengæld er han ikke vild med verden, men da det er den eneste, han har, går det ikke at fare vild i den. Det handler, som han synger, om at være bange for alt og beredt på resten. Og han synger lige sådan.

Den indledende, næsten syv minutter lange ”999” er et bjergtagende, sonisk akkumulerende monument. Ingen andre på disse breddegrader lyder sådan. Det er en sang, der ikke bare handler om eksistens. Den er eksistens og elektricitet. Og noget så unikt som civilisationskritik, man kan danse til: »Alla våra ideal kommer från ett rosa åttiotal … det är bare en vag känsla av att någonting gått förlaret, at vi slösat vår bästa tid på missunnsamhet. Längra har vi inte kommit…«

Man kan sagtens indvende, at en del af pladens øvrige melodier mest er begavede halehæng til den sang, men omvendt er der jo ingen, der bebrejder solen, at den står op med forskelligt lys hver morgen. Og numre som ”Ruta 1”, ”Låt Dom Komma” og ”Färgar På Natten” besynger på hver deres måde modet til at møde lyset, uanset hvor blændende det virker. Komme igen. Til den anden side. Om til mørket, der kan give klarsyn. Uden at der er noget psykedelisk hokus pokus involveret. Bare mod til at leve livet. Trods alt.

Jeg kunne citere sangene herfra og til næste finanslovsfremlæggelse, og er sikker på, at de vil have større indflydelse på folks liv end alverdens cifre og tabeller. Det er sange fra et menneske til os andre på jagt efter menneskelighed. På jagt efter meningen med livet.

Kan man forlange mere af kunsten? Ordet ’rock’ er ikke nok her.

Torben Bille, 10. maj 2012