» Gæsteanmeldere: Barra Head

The Cooper Temple Clause: 'Live d. 7/5 2002 på Loppen, København'
The Cooper Temple Clause
Live d. 7/5 2002 på Loppen, København

"Did you miss me? / I bet you did / Did you miss me / And what I did? / How's it going kid / How's the love life? / Not good? / Good". The Cooper Temple Clause sætter denne koncert på Loppen i gang med en enkel tekst, som tilsættes en så effektiv og skarp gang elektronica, at gruppen truer med at give hele Christiania tinnitus. Tempoet sættes derefter i vejret til det punkt, hvor man kommer til at tænke på en tidlig udgave af Chemical Brothers - og man når kun lige at tænke denne tanke til ende før et samplet råb á la EMF fører én over i hit-singlen "Film-maker".

I løbet af koncertens første minutter står det allerede klart for de fleste, at The Cooper Temple Clause er et band af den type, som man umuligt kan sætte i bås. Tempoet skrues let og elegant både op og ned, der eksperimenteres livligt med samples og elektroniske effekter - og så er gruppen heller ikke bange for at fyre et straight forward rocknummer af ind imellem. En anden interessant ting, der understreges ved denne lejlighed, er det faktum, at The Cooper Temple Clause er et musiker-kollektiv i ordets bogstaveligste forstand. Allerede efter et par numre kan den opmærksomme tilskuer konstatere ved selvsyn, at trommeslageren Jon Harper er det eneste medlem, der har holdt sin plads og sit instrument for sig selv. Resten af bandets musikere skifter konstant scenepladser og instrumenter. Det hele kan overfladisk betragtet se meget tilfældigt ud - men den lyd, der kommer ud af højttalerne, er så overbevisende, at man ikke er i tvivl om, at der trods alt er system i forvirringen.

The Cooper Temple Clause har en udtalt forkærlighed at larme - især live - men den trods alt også ret raffinerede lyd, som er et bemærkelsesværdigt træk ved det flotte debutalbum See This Through and Leave, går heldigvis aldrig tabt her. Noget, som ellers ofte sker for andre bands når de skal servere deres studie-kreationer live. Den opfindsomme studielyd, som gruppen har smykket både et fanden-i-voldsk angreb som "Panzer Attack" og en stille stund som "Amber" med - går klart igennem denne aften. Det ville også have været katastrofalt andet: Netop den lydarkitektoniske nysgerrighed er uden tvivl bandets helt store force.

På gruppens debutalbum - såvel som i dette sæt - er der dog ét guldæg, der får resten af materialet til at falme. Det er den aktuelle single "Who Needs Enemies?", der lyder en anelse som Oasis måske ville have lydt i dag - hvis de vel at mærke havde turdet at ændre deres udtryk efter de første tre albums. Forsanger Tom Bellamys stemme er her fuldt ud på niveau med Liam Gallaghers - og nummeret føres elegant til dørs af et sample fra Isaac Hayes-klassikeren "Walk On By". Lige som man står og tror, at The Cooper Temple Clause mest er til larm, demonstrerer dette nummer på overbevisende vis, at de faktisk både har styr på at skrive melodier og tekster - det sidstnævnte ikke mindst i form af passagen "Now let's try and teach you how to mingle / Then we'll teach you how to kill / Lies will always be your best of best friends / Never be alone again / A killer key change is all you'll ever need.".

Hen imod slutningen af koncerten kommer den kollektive tankegang atter op i bassisten Didz Hammond, som løber i baren efter Tequila Sunrises til hele bandet midt i "Murder Song". At han efterfølgende ser stort på ideologien ved selv at sætte seks ud af de tolv drinks til livs inden nummeret er bragt til ende, er en anden sag - men det ændrer ikke ved, at The Cooper Temple Clause denne aften har spillet som én stor, velfungerende organisme. En koncertoplevelse et godt stykke ude over det sædvanlige.

Kasper Schütt-Jensen, 23. maj 2002

Se The Cooper Temple Clauses' hjemmeside