» :Of the Wand & the Moon:

Demons Are Real: 'A Statue in Alert'
Demons Are Real
A Statue in Alert
(demo-cd, eget selskab, 2005)

Demons Are Real giver én god grund til at kigge sig over skulderen efter mørkets frembrud med kraven op om ørerne. Var det en skygge dér på muren? Var det? Er det mine egne skridt, jeg hører?

De mørke 80'ere kaster på mange måder snigende skygger frem i tiden – og ikke mindst på den første demo fra dette odenseanske orkester. Fugten fra mødet mellem gruppens organiske vokalharmonier og kølige arrangementer pibler frem med stor overbevisning. Stemningen af mørkt og vådt fortov er gennemgående og gennemført. Ep'en fra Demons Are Real holder dog samtidig vand – og mere til. Med stramme og velovervejede arrangementer i stil med 80'ernes Joy Division er det en fornøjelse at leve med i musikken på tre sange, der hver især afslører forskellige kvaliteter hos orkestret. Desværre når man kun lige at få etableret bandets identitet, før det hele er ovre.

”A Statue in Alert” er det mest dystre og gennemkolde nummer på ep'en. Musikken rykker sig selv frem med hakkende, maskinelle trommer og en rytmeguitar, der giver hånd som en ærefrygtig japaner. De foroverbøjede synths ligger som en stille advarsel om ikke at komme for tæt på, mens trommernes overstyrede kompression faktisk gør det næsten umuligt. Det er ikke et nummer, det er behageligt at være i selskab med – og det virker helt på sin plads. Det rummer følelsen af at have gjort noget, der er helt galt, uden at kunne huske hvad.

Demons Are RealStøjende og pågående, men alligevel sært velkommende levner ”Mole” ikke meget fred til selve lytteoplevelsen. Hvor ”A Statue in Alert” giver lytteren en illusion om at befinde sig i et sterilt hospitalsrum, men alligevel snigløber den sårbare indlagte med en plantet bakterie, lider melodikken i ”Mole” under en begrænset spændvidde. En melodik, der er velfungerende, men også lidt anonym. Forsangeren Kenni Møller synger lidt som en ensom bz'er, der sidder på vagt i en vindueskarm på Nørrebro. Som om han betror lytteren en lille del af den usikkerhed, der kan opstå i alle, der er undervejs uden at vide hvorhen.

På nummeret med pladens mest kompromisløse titel, ”Together We Rot”, er der skruet helt ned på niveau med eftertanken og fortrydelsen. Pladens mest stille nummer lever på smukke guitarflader og en resignerende klarhed, der gennemsyrer alle instrumenter. Ingen pladser i lydbilledet er overfyldte. Her får Kenni Møllers vokal endelig lov at hvile oven på musikken med sit usikre og sårbare udtryk, der nok er udtryksfuldt, men måske burde have været udfordret lytteren mere gennem de tre numre.

Der er isnende kulde, der er skær af fugtig varme fra fortovets rist, der er indestængt vrede og suk over at måtte sukke – ep'en beskriver som helhed nærmest en nedtrykthed, der er rodfæstet i utilfredsheden med at være deprimeret. På disse tre numre kommer Demons Are Real rundt om en række følelser, der måske nok er umiddelbart genkendelige og undersøgt til hudløshed - men de gør det på en stilfuld og helstøbt vis, der, måske paradoksalt nok, lover godt for fremtiden.

Sune Holm Pedersen (MyMusic.dk), 10. dec 2005