» Gæsteanmelder: The Late Parade

Bomb20: 'Field Manual'
Bomb20
Field Manual
(cd, Digital Hardcore Recordings)

På sin vis er 18-årige David Skibas debut-CD, Field Manual, en skive, man hurtigt bliver færdig med. Skiba, der udsendes under projektnavnet Bomb 20, er det berlinske protest-selskab Digital Hardcore Recordings mest radikale lydterrorist (hvilket ikke siger så lidt, da mærket også udgiver radikale støjsendere som Atari Teenage Riot og Alec Empire!), og hans album er da også, som hos de mest ekstreme industrial-navne, mere en udfording af lytteren end et værk i gængs forstand: Er du hård nok til at klare mosten?

Hvor den sorteste industrial, trods elektroniske instrumenter, primært er et forsøg på at nedbryde rockens skabeloner til de mindste atomer begynder at spaltes, er David Skibas musik et tydeligt forsøg på at voldtage liget af den ekstremistiske elektronika, der dukkede op i start-90'erne under overskriften "gabba". Det lykkes til fuldkommenhed - han har held til at drive stilartens i forvejen tordnende beats og blodtørstige basgange helt derud, hvor denne ellers temmelig afdankede lyd rent faktisk begynder at give mening igen. Albummet når virkelig en ekstremistisk himmelflugt, der kan få hjertet til at banke hurtigt hos selv en gammel industrialist, som ellers generelt er begyndt at få den fornemmelse, at det hele er hørt før. Ikke mindst i albummets ultimative hærger-nummer, "Burn the shit down!!!". Men som det også ofte er tilfældet med den helt hårde industrial, ender kakafonien med at overtage meningen med hele projektet, og i sidste ende sidder man, trods spredte tekstmæssige tiltag i form af forvrængede råb og hærgede film/TV-samples, tilbage med meget lidt. Det vil sige: Ud over den selvfølgelige stolthed over, endnu engang at have bevist over for sig selv, at man er gjort af hårdere stof end de fleste lyttere. Den slags plader er nødvendige fra tid til anden - om ikke andet så for at rense øregangene for skidt - men de er sjældent blandt dem, man ville tage med sig ud på en øde ø.

Den medfølgende booklet anviser, i et langt og interessant, men ikke desto mindre lovlig grønt og énøjet essay, Skibas vej frem til en anarkistisk verdensrevolution. Måske det er som antipolitiker - snarere end musiker - Skibas egentlige fremtid ligger?

Steffen B. Pedersen, 7. jan 1999