» Je m’appelle Mads

Amber: 'She Said: Look It's Starting to Snow'
Amber
She Said: Look It's Starting to Snow
(demo-cd)

Undertegnede fik sidste år den danske trio Ambers første og meget lovende demo i hånden. Nu har jeg så den sidste måneds tid gået og lyttet til opfølgeren She Said: Look It's Starting to Snow, der i demo-sammenhæng er noget så sjældent som en koncept-plade, der kredser omkring sne, vinter og jul! Måske er det simpelthen en jule-demo. Af samme grund er jeg også en smule flov over, at jeg først får taget mig sammen til at anmelde pladen nu, hvor foråret endelig er brudt ud. Tal om dårlig timing.

Demoens fem sange er indspillet live i november 2002, hvilket i sig selv vel spiller ind over for den vinterlige tematik. Nu skal man dog ikke forvente hverken bjældeklang, pietetsfulde drengekor eller syngende banjomus i Ambers tyste musikalske univers, der på ingen måde byder op til fest. Snarere synes pladens fortættede stemninger at lede tankerne hen på landskaber af nyfalden sne under en frostklar stjernehimmel, hvor man næsten ikke tør bevæge sig af frygt for at spolere skønheden. Denne fornemmelse fremmanes først og fremmest af Martin Soelmarks vidunderlige vibrafon-spil, der omslutter lytteren med kølige, men alligevel bløde klange, samt Biljana Stojkoskas sarte stemme, der helt har kastet de famlende fraseringer fra den første demo af sig og nu svæver fnuglet mellem tonerne. Heldigvis sørger Jan Nissen for at yde modstand til de køligt svævende klange med sit basspil, som aldrig bliver påtrængende, men som dog lægger en fyldig bund i musikken, ligesom det giver en vis grumset kvalitet, der modsvarer de snehvide landskaber.

På sin vis tager demoen fat, hvor den første slap. Det skrøbelige afslutningsnummer ”For God's Sake” fra denne plade kunne meget vel have befundet sig på She Said: Look It's Starting to Snow. Til gengæld er de mere stramme, rytmiske forløb fra den første demo borte, hvilket man på en måde kan savne, men omvendt må man dog sige, at de fem nærværende kompositioner danner et meget helstøbt forløb, som næsten bliver en hel lille verden, man kan gå på opdagelse i. Trommerne er helt borte og arrangementerne er således skåret helt ned til det tætte og introspektive sammenspil mellem vibrafon, bas og sang. Man kan næsten ikke andet end beundre denne konsekvens – ikke mindst fordi den rent faktisk fungerer. Det er udpræget frostmusik, men ikke forstået som en intellektuel og distancerende kulde. Tværtimod er det i høj grad en sanselig musik, der prikker i huden og sender én tilbage til barndommens fortryllede vintre, hvor man kunne få timer til at gå med blot at stirre på sneen, der dalede og dalede. Så kan det være forår så meget som det vil udenfor.

Rasmus Steffensen, 28. mar 2003

Kig ind på Ambers hjemmeside