» Gæsteanmelder: Lars Kivig / Acorn Falling

The Curse of the Golden Vampire: 'The Curse of the Golden Vampire'
The Curse of the Golden Vampire
The Curse of the Golden Vampire
(cd, Digital Hardcore Recordings)

Det var faktisk ikke meningen, at der nogen sinde skulle have eksisteret et projekt med navnet The Curse of the Golden Vampire. Tanken med det, der endte op med at blive denne udgivelse, havde oprindeligt været endnu et solo-album fra Digital Hardcore-bossen Alec Empires side. Hvad enten det skyldtes en overfyldt kalender - eller om det snarere var et oprigtigt ønske om at ligeværdigt samarbejde - blev Techno Animal kaldt ind for at fuldføre og producere en række grundspor, som Empire havde påbegyndt: Et arbejde, der blev så omfattende, at Techno Animal endte op med at dele credits for pladen - og man derfor selvfølgelig måtte finde på et fælles projektnavn.

Hvis man regner med den sædvanlige hårdkogte omgang, man har hørt fra Empires side de sidste par år, kan man godt tro om igen. Bevares: Pladen er fyldt med brutale, forvrængede beats - og det ville også være synd at sige, at de lydlag, som omgiver dem, er balsam for sarte sjæle - når alt kommer til alt, er Techno Animal selvfølgelig heller ikke et specielt hyggeligt bekendtskab. Alligevel er helhedsindtrykket noget mere klart og poleret end sædvanligt. Empire spiller rent faktisk på sine synthesizere i stedet for at finde den ledest tænkelige måde at kortslutte dem på. Det kan man mene om, hvad man vil - men når resultatet er så godt, som det rent faktisk er, bliver man næsten nødt til at overgive sig.

Ud over den samfundskritiske dimension, der anes i pladens titel, udmærker The Curse of the Golden Vampire sig først og fremmest ved at være en bemærkelsesværdigt upolitisk Digital Hardcore-udgivelse. Snarere synes pladens numre at være en hyldest til gamle, skumle splatter-magasiner af værste skuffe - f.eks. Tales from the Crypt. Titler som "Caucasian Deathmask", "Substance X" og "Temple of the Yellow Snake" taler deres tydelige sprog - og også musikken er tydeligvis tænkt som noget, der meget vel kunne have været soundtracket til en B-gyser. Fra nummer til nummer slynger ondsindede stringers og endnu mere ubehagelige lydeffekter sig ind imellem en række rytmespor, der er som skabte til lo-fi filmede forfølgelsesscener på natmørke, skumle kirkegårde. Alt sammen på en måde, der sender pladens æstetik temmelig langt væk fra den typiske Digital Hardcore-lyd, og vel egentlig mere leder tankerne hen på gamle, sortrandede soundscapes fra diverse 80´er-industrialister. Her kommer man især til attænke på Throbbing Gristle og - i særdeleshed - Cabaret Voltaire, hvis opklippede grundstrukturer, skærende free-jazz blæsere og bevidst klodsede funk-rytmik lader sig ane temmelig kraftigt i lydbilledet. Alt sammen mest vellykket på afslutningsnummeret "Ultrasonic Meltdown" - der lyder som titlen - og gyserfunk-improvisationen "Caucasian Deathmask", der skylder mere end bare en smule til Cabaret Voltaires Red Mecca-album fra ´81. Ikke desto mindre er der ikke noget på albummet, der for alvor falder igennem. Med "Substance X", der kommer komplet med et sfærisk og velovervejet rap-indslag fra MC Beans, har Empire og Techno Animal endog noget, der ligner et singleudspil på hænderne.

Undertegnede hører til dem, der tænder mest den hårdeste og mest politiske del af Empires produktion - Atari Teenage Riot og dobbeltopsamlingen Squeeze the Trigger - men når det kommer til stykket, er det virkeligt imponerende ved ham faktisk hans evne til konstant at flytte sig i kvantespring. The Curse of the Golden Vampire er, ud over at være en af de klarest glimtende perler i Digital Hardcore-kataloget, endnu ét af slagsen - og et af de bedst tænkelige, nu hvor han allerede har været med på Atari Teenage Riots The Future of War.

Steffen B. Pedersen, 1. dec 1998

Se Digital Hardcore Recordings' hjemmeside