» Gæsteanmelder: Gaëtan Collet - DAT Politics

Kev Hopper: 'Whispering Foils'
Kev Hopper
Whispering Foils
(cd, Duophonic Super 45’s DS33-25)

Der er praktisk talt kommet mere skidt end kanel ud af den revival easy listening og lounge music-genren oplevede for et par år siden. De mest iøjnefaldende kunstnere, der siden har arbejde videre indenfor genren er grupper som Com-bustible Edison, Broadcast, Dylan Group og som frontfigur Stereolab. Kev Hopper er et kendt ansigt blandt disse og har bidraget med savklinge til High Llamas og Stereolabs plader. Han er nu ude med sit første album på Stereolabs Duophonic-label. På pladen har han allieret sig med så prominente folk som Sean O'hagan fra High Llamas og Charles Hayward fra This Heat, hvilket der er kommet en spændende og meget helstøbt plade ud af. Hovedparten af albummet er bygget op omkring Kev Hoppers savklinge med marimba og bas som opbakning. Hele tiden snor der sig små latinpåvirkede melodier rundt om de rytmiske spor, hvilket er med til at give pladen et præg af lounge-stemning. Et nummer som “Starfields“ bør fremhæves med sit sørgmodige og krystalklare sav-klingetema, der kun er tilsat guitar og klokkespil. Indtil flere fremragende numre stikker i øjnene, og selvom de enkeltvis går i vidt forskellige retninger, lykkes det alligevel at skabe en rød tråd. Til trods for den simple instrumentering formår pladen som helhed at skabe en række vellykkede kompositioner, der både er harmoniske og udfordrende.

Morten Bruhn, 1. dec 2000