» Gæsteanmelder: Salli Lunn

Depeche Mode: 'Touring The Angel – Live In Milan'
Depeche Mode
Touring The Angel – Live In Milan
(cd, Mute)

Depeche Mode smeder, mens jernet er varmt – knap har støvet lagt sig efter en verdensomspændende turné, før en live-dvd er på gaden. Og skulle man i øvrigt ikke have fået nok, så er der også et Best Of-album til de hungrende masser såvel som remasterede genudgivelser af ældre titler. Det hele vidner om, at Depeche Mode stadig er et navn, der sælger godt, og selvom det er meget svært ikke at se dollartegnene hobe sig op for det indre øje, så må man samtidig blankt erkende, at gruppen, i hvert fald for det meste, og også i dag, med femogtyve år på bagen, formår at holde en ganske høj standard. Faktisk kan man vel godt tillade sig at hævde, at Depeche Mode er i sin bedste form i mange år, og det er da også meget sigende, at fanskaren ikke kun tæller folk på tredive-fyrre år, men også teenagere. Man kan naturligvis påpege, at firserne er blevet et trendy modefænomen blandt mange unge i dag, men alligevel tror jeg ikke, at Depeche Modes endnu ikke dalende popularitet helt skal tilskrives den slags. Men hvad er forklaringen så? Hvorfor kan de blive ved med at fange overskrifter, høste positiv kritik og sælge læssevis af album?

En af forklaringerne bag succesen kunne have at gøre med, at Depeche Mode ikke bare kan deres kram i studiet – det er der jo efterhånden en del elektronmusikere, der kan – de er også et godt liveband. Faktisk er de så gode på en scene, at de kan tage konkurrencen op med alverdens helt store rocknavne, og på samme måde som Rolling Stones og U2 kan de fylde stadions verden over, hvad deres seneste turné da også beviste. Nok engang. En bagside ved denne egenskab har været pletvise, men vel egentlig forudsigelige, forsøg på typiske rock-klichéer i stadionstørrelsen, især op gennem halvfemserne, hvor man bl.a. kunne opleve juhu-piger til flere af gruppens koncerter, hvilket jo ellers plejer at være første tegn på, at man nu er solidt brændt ud. Men Depeche Modes seneste turné beviste noget andet, for hvis man hører til dem, der mener, at der i en periode gik lidt vel meget stadionrock i gruppens koncerter fra midthalvfemserne og frem, så var Touring The Angel i høj grad en tilbagevenden til den mørkere og koldere lyd, som altid har været Depeche Modes store styrke.

Touring The Angel – Live In Milan er, som titlen antyder, en koncertoptagelse fra gruppens seneste turné, og udgivelsen forefindes både som ordinær og udvidet dvd; sidstnævnte byder, udover selve koncerten, også på en del baggrundsmateriale, interviews, etc., såvel som en audio-cd med omkring en halv times musik fra koncerten. Noget, jeg ret beset ikke forstår; audio-cd’en, altså. Jean Michel Jarre gjorde det samme med sin seneste live-dvd, og her præsenteredes man også kun for et forholdsvis beskedent koncert-uddrag på den medfølgende audio-cd. Bevares, jeg kan forstå, at man ikke lægger hele koncerten ned på cd, esktranumre og det hele, for det er der ikke plads til. Men jeg forstår ikke, hvorfor man ikke i det mindste fylder cd’en ud, når nu materialet er til det, i stedet for at give et uddrag på en halv time.

Koncert-dvd’en kan afspilles som både DTS 5.1, Dolby Digital 5.1 og stereo, og det er jo, som den slags skal være. Billedet står skarpt, og lyden er god, og man kan sagtens fornemme, at der er kræset for begge dele. Lydmæssigt har man ramt en ganske fin balance – man kan på den ene side godt høre, at der er tale om livelyd, men den står også på den anden side skarpt defineret og med god fylde. Også billedsiden fortjener ros; der bliver klippet hektisk i de perioder, hvor musikken indbyder til det, mens der dvæles i andre. Her og der arbejdes der også med hakkende overgange lidt i stil med dårlig streaming fra nettet, og det er en teknik, der faktisk formår at overraske lidt i denne sammenhæng. Præsentationen af koncerten fungerer således godt, og det gør selve optrædenen heldigvis også. Selvom jeg var til begge af gruppens koncerter i Danmark tidligere på året, bemærker man naturligvis mere, når man kan se og lytte det hele igennem flere gange, og selvom jeg i høj grad savner ”Stripped” og ”Photographic” på tracklisten, føler jeg mig på ingen måde snydt. Materialet er godt hele vejen igennem, og især numrene fra det seneste album vinder noget live; de mere hektiske passager får en rå kant, mens balladerne egentlig sjovt nok fremstår mere electronica-agtige, og det fungerer godt. Og så fortjener de herrer Gahan og Gore ros for deres vokaler, som på fin vis supplerer hinanden undervejs; sidstnævnte har efterhånden fået tillagt sig en imponerende vibrato, på én gang kraftfuld og behersket.

Touring The Angel får mine varme anbefalinger – den dokumenterer på glimrende vis Depeche Modes nuværende koncertform, og de er i temmelig god form, de sortsynede englændere. Faktisk mener jeg, vi skal tilbage til dengang, Wilder stadig slog sine folder i gruppen for at finde bedre live-materiale, så hvis man hører til fanskaren, mere eller mindre dedikeret, så bør man finde pengepungen frem.

Ras Bolding, 1. nov 2006