» My Friend George

Jakob Draminsky Højmark: 'Cofradia – Urban_Soundscape #5'
Jakob Draminsky Højmark
Cofradia – Urban_Soundscape #5
(cd, Multisounds, 2004)

Med dette værk føjer den danskfødte, Barcelona-baserede komponist sig ind i rækken af kunstnere, der har bidraget til konceptet Urban_Soundscapes. Projektet består af en række musique concrete-forestillinger, hvor danske kunstnere tager udgangspunkt i hverdagslyde, der er hentet fra forskellige urbane sammenhænge, og skaber et collageagtigt musikalsk udtryk ud fra dem. Af andre bidrag til denne serie kan bl.a. nævnes Slip'n'slide fra 1996. Målet med selve konceptet er at skabe en art hybrid, der tillader mennesker fra et væld af uortodokse og oprindeligt slet ikke musikalske sammenhænge at arbejde sammen om at bidrage til et musikalsk udtryk. Gennem årene har der således medvirket alt fra havnebisser, psykoterapeuter, taxichauffører og soldater til selvfølgelig de kunstnerne, der har stået bag projektet.

Selve udførelsen af Cofradia – Urban_Soundscape #5 fandt sted på Charlottenborgs Efterårsudstilling i 2002, hvor Jakob Draminsky Højmark installerede ti orange 145 liters cementblandere i et 60 kvadratmeter stort rum. Ved at fylde dem med forskellige materialer og skifte deres vinkler var han i stand til at skabe et art udtryksfuldt instrument. Mens udstillingen kørte var han således i stand til at arbejde ekspressivt med lydstyrken, ligesom han illustrerede begreber som ”by”, ”høst” og ”skov” gennem forskellige klangfarver, der så at sige blev centrifugeret ud af materialer som plastik, gummi og træ.

På denne cd findes tre af de numre, der kom ud af Højmarks projekt. To af dem er studier i cementblanderens lydlige univers, mens det sidste er en live-optagelse. Ud af cementblandernes konstante kværnen skaber han en art summende, ambient musik, der konstant ændrer og forskyder sig i forskellige retninger og skifter klangfarve alt efter hvilken type materiale, der nu er på dagsordenen. Med sin evigt hoppende og hakkende rytmik bevæger Højmarks musik sig rent faktisk ofte hen i retning af klassisk glitch-electronica - dog med det twist, at de ti cementblanderes tilfældige hakken foregår i real time.

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at denne udgivelse, der bedst kan beskrives som højavantgardistisk, særdeles konceptbaseret lydkunst, bevæger sig lige på kanten af det, man egentlig kan betegne som musik. Alligevel giver Cofradia – Urban_Soundscape #5 en vis musikalsk mening, da Højmark får et særdeles lytteværdigt værk ud af sin musique concrete-komposition, der med sit store fokus på tilfældige lydlige inputs stiller en række ganske spændende og særdeles vedkommende spørgsmål. På det strukturelle plan ligger hans musik nemlig, som tidligere nævnt, mistænkeligt tæt på glitch-genren, der i princippet bare arbejder med elektroniske fejlkilder i stedet for maskinelle samme. Derfor kan Højmark med et værk som dette netop være med til at bryde muren mellem avantgarden og electronicaen ned – vel at mærke på en helt anden måde, end man er vant til. Derfor er Cofradia – Urban_Soundscape #5 faktisk et ganske forfriskende bud på en anderledes og udfordrende lytteoplevelse.

Morten Bruhn

Morten Bruhn, 24. okt 2004