» Majessic Dreams

Autopoetic: 'Demo'
Autopoetic
Demo
(demo-cd, eget selskab, 2007)

Det er skægt, som øjeblikkets alternative danske rockscene tydeligt falder i to fraktioner: En, som vover pelsen, tænker særdeles originalt og burde kunne sætte nye internationale dagsordener (stort set hele den fraktion, som på den ene eller den anden måde tangerer den frie jazz), og én, der spiller betydeligt mere sikkert. Dele af den anden fraktion kører endda blindt videre efter samme regelbog som i 90'erne: At kopiere udenlandske trends med den vanlige forsinkelse på to år eller mere. Dette er ikke altid ensbetydende med, at kvaliteten i sig selv mangler - lyt blot til f.eks. Veto og Duné, der ikke tager mange musikalske chancer, men alligevel blænder. Men det kræver virkelig sit at lave noget markant i et felt, der, som indierockens danske midterstribe, er overrendt eller sågar uddateret uden at menigmand tilsyneladende ved det.

Københavnske Autopoetic, der blev dannet i 2006 og pt. kører på første demo, følger "kopimønstret", selvom de i den medfølgende pressemeddelelse naturligvis insisterer på deres egen originalitet. Hvem gør ikke det? Reelt lyder de hen i retning af det senere Kashmir med strejf af Coldplay (specielt hvad angår Simon Tofts vokal) og til tider ældre, mere grungede formularer. Hvilket naturligvis får den lange kniv til at klø i bæltet på nærværende anmelder, der i stigende grad mener, at det ikke længere er nok blot at minde om nogen som helst andre, kvaliteten af forbillederne uagtet. Udbuddet af nye bands for tiden er så stort, at det simpelthen ikke rækker at skrive hæderlige sange og fremføre dem præsentabelt, som Autopoetic faktisk gør det. Men som bandet selv skriver, arbejder det stadig på at udvikle musikken, hvorfor det har brug for konstruktiv kritik. Mit primære - og konstruktivt mente - kritikpunkt er, at gruppen helt grundlæggende bør finde sig selv.

Men så er resten til gengæld også i orden. Bevares: Selvom den skrøbelige lyd, den krystalklare akustiske guitar og den fine, indfølte vokalaflevering på "Continuum" gør meget for den ellers lidt spinkle komposition, er der ikke tale om et udsøgt åbningsnummer. Og både "These Grey Zones" og "The Conclusion" er, selvom de stiger og falder fint, lige anonyme nok til at blive husket for andet end den i øvrigt fremragende guitarist Frederik Brünners kontrastfyldte spil, der det ene øjeblik kan falde sagte som dug eller vibrere stratosfærisk, det andet tordne igennem med en ganske massiv slagkraft. Men der er to sange, der stikker særdeles positivt ud: Den intenst tikkende "Scheming", hvis kulminationer minder om The Beatles eller Oasis i bedste rockgear, og som tilmed løftes af et stemningsmættet fingerspil under versene. Den sang kunne blive et hit. Og så er der den afsluttende "Christian Men" - lyrisk set et ganske vellykket gok i nødden til kristen passivitet, som, i en reciteret passage undervejs, næsten får en apokalyptisk tone - der er lige så vellykket filmisk og billedrig, som "Scheming" er fængende og energisk. Her leverer Autopoetic materiale af en standard, der kan sikre dem en pæn position på dansk alternativ rocks midtbane. Og i øvrigt: Ros for produktionen, der er klar, dynamisk og sensitiv.

Men om jeg så ville købe et helt album med Autopoetic? Nej. For det første bør standarden af repertoiret trods alt hæves en smule, så alt er lige så markant som de fremhævede numre. Og for det andet vil jeg gerne høre, hvem de - og ingen andre - er. Men arbejder de videre med at udvikle musikken, som de skriver, kan de givetvis nå frem til det punkt, hvor selv denne anmelder fisker pungen frem. De skylder i hvert fald sig selv at prøve nu, hvor alt andet fodarbejde er på plads.

Steffen B. Pedersen, 22. maj 2007