» Gæsteanmelder: Salli Lunn

GimmiJapan: 'GimmiJapan'
GimmiJapan
GimmiJapan
(demo, selvudgivelse, 2005)

De har været opvarmning for epo-555 og været månedens demo i Gaffa, så man må sige, at det indtil videre går ganske godt for det unge band GimmiJapan. Og hvorfor gør det så det? Fordi de spiller letfordøjelig indiepop med en charmerende lillepigevokal i front. Læg dertil små elektroniske detaljer som dappende clickrytmer, og en ganske nydelig forret er serveret. Problemet for GimmiJapan er nok bare, at det ser godt ud på tallerkenen, men smagen mangler, når man sætter tænderne i dem. Ingen af numrene er nemlig så poppede, at de bliver hængende i ørerne særlig længe efter, at man har lyttet til dem. Heller ikke efter fem lyt. Og det må vel siges at være en popmelodis væsentligste kvalitet.

GimmiJapanIdéen er jo ellers god nok. Den drømmende vokal, de let støjende og atmosfæriske guitarflader og den dynamiske rytmesektion. De nævner selv bl.a. Yo La Tengo, American Analog Set og Lali Puna som inspirationskilder, og de spøger da også rundt omkring på demoen. Men man skal altså kunne skrive gode sange, når man kreerer et lydbillede, der er så gennemført behageligt, at selv ikke et plejehjem ville blive fornærmet. Uden de gode sange ender man som elevatormuzak, og det tror jeg næppe er GimmiJapans ambition. De har takter til den gode sang i ”Teddy” med spinkle klaveranslag i starten efterfulgt af elektroniske beats, men især demoens sidste nummer ”Hidden Land”, hvor Therese Bindslevs vokal nærmer sig Pernille Rosendahls, er i stand til at holde interessen fanget nummeret ud.

Lydbilledet er således på plads, men GimmiJapan skal arbejde seriøst med sangskrivningen og desuden forsøge at komme væk fra deres sangskabelon, der resulterer i, at numrene altid ender i en form for instrumental tomgang.

Kim Elgaard Andersen, 27. jul 2005