» Knút Háberg Eysturstein

PJ Harvey: 'Stories from the city, stories from the sea'
PJ Harvey
Stories from the city, stories from the sea
(cd, Island Records)

Polly Jean Harvey har siden sin debut i 1992 med lp'en Dry været en af Englands mest markante kvindelige rock-skikkelser. Hun har med sig selv som indsats formået, ligesom Janis Joplin og Patti Smith, at udfordre de fore-stillinger og overskride de begrænsninger, der knytter sig til den kvindelige solist i rock-branchen. Især de tidlige plader lagde således ryg til en provokerende, næsten aggressiv exhibitionisme, der med baggrund i en anderledes rå, feministisk retorik satte ord på kærlighedens mørke og lystfyldte sider. Gennembruds-singlen ”Sheela-na-gig” handlede således symptomatisk om en manisk, kvindelig blotter. Harvey har på eksperimenterende vis sat en række kvindelige identiteter i scene op gennem 90'erne. Således stiftede vi på Rid Of Me (1993) bekendtskab med den over-potente ”50ft Queenie” og på To Bring You My Love (1995) hørte vi til en gotisk-dæmonisk chanteuse, Harvey selv betegnede som ”Joan Crawford on acid”.

To Bring You My Love var dog et skridt væk fra de tidlige kantede, punk-aggressive hymner. I stedet ren-dyrkedes i højere grad det blues-element, der fra starten havde været en central del af Harveys sangskrivning. Pladen knyttede som sådan an til den sene, afdæmpede Nick Cave og dennes dekadente, gammeltestamentelige univers. Den efter-følgende plade Is This Desire? (1998) var en lignende tour de force, der flot og gnistrende beskrev en række tragiske kvinde-skikkelser. Pladen var dog også et ærligt forsøg på at smelte den seneste musikalske teknologi sammen med det rå, nedbarberede univers, der er Harveys helt eget.

Stories From the City, Stories From the Sea henter sin titel fra Harveys rejser mellem New York og Dorset, England, er vendt tilbage til de helt tidlige pladers minimalistiske opsætning og struktur. Trommeslager Rob Ellis, Bad Seeds-bassist mv. Mick Harvey og Thom Yorke på gæstevokal bidrager dog på alle leder og kanter med en anderledes harmonisk fylde og intensitet. Det er altså ikke en tilbagevenden til det samme musikalske udgangspunkt. Nok genfinder vi i numre som ”This Is Love” og ”Kamikaze” den samme skarpslebne og tætte guitarrock som på Dry og Rid Of Me, men pladen er som helhed langt mere afdæmpet og poetisk og føjer sig i den forstand mere til de seneste to plader.

Stories From the City, Stories From the Sea er de dramatiske iscenesættelser aftaget. Vi bliver dog stadig smidt hovedkulds ned i kærlighedens beskidte rendesten, hvor angst, vold og længsel er de centrale omdrejnings-punkter, men Harvey synes at have taget et skridt tilbage og tegner hermed samtidig et intimt, men også et indsigts-fuldt og afklaret billede af sig selv. Livet er komplekst, og fortabelsen og rodet er også tilstede, men der fornemmes frem for alt, hvordan en ny uproblematisk følelse har fæstnet sig i sange som ”Good Fortune”, ”A Place Called Home” og ”Beautiful Feeling”.

Flere af sangene har i det hele taget et retrospektivt snit. Dette element kommer tydeligst frem i den afsluttende ballade ”We Float”. ”We wanted to find love/We wanted to find success/Until nothing was enough/Until my middle name was excess/And somehow I lost Touch (…) I was in need of help/Heading to black out”. Balladen beskriver råt for usødet den ungdommelige hunger og forslugenhed. Den viser drømmenes hovmod, men også omkostningerne - fortabelse, forvirring og menneskelig opløsning. Omkvædet lyder da
modsvarende optimistisk og livsbekræftende: ”But now we float/Take life as it comes”. De krasse modsætninger, den glohede friktion er tilsyneladende afløst af en næsten viljeløs ro og balance.

Pladens arrangementer og lyd har måske nok skabt Harveys hidtil mest tilgængelige udtryk. Det betyder dog ikke at Stories From the City, Stories From the Sea som helhed har tabt den kontante drivkraft eller intensitet, der er så karakteristisk for Harvey. Stories From the City, Stories From the Sea føjer ikke afgørende nyt til rock-skikkelsen PJ Harvey, men den beviser dog til fulde, at der stadig kan skrives simple, fremragende sange bagom tidens populærmusikalske gabestok.

Claus Falkenstrøm, 1. dec 2000

Se PJ Harveys hjemmeside