» My Friend George

Hiphop ‘89: Big Daddy Kane, MC Einar, Mister Cee, Dope Soulotion, Kenneth Bager, Chief One og Cutshock: 'KB-Hallen, København, 1989'
Hiphop ‘89: Big Daddy Kane, MC Einar, Mister Cee, Dope Soulotion, Kenneth Bager, Chief One og Cutshock
KB-Hallen, København, 1989

Efter at have stået og ventet i mindst ti graders kulde i halvanden time - og efter en lang og trættende togtur fra Jylland til hovedstaden - blev Undergrounds udsendte forventningsfulde lukket ind i KB-Hallen, som skulle komme til at danne rammen for firserne sidste store danske hiphop-brag: Hiphop ‘89. Et arrangement, man ikke kunne andet end se frem til med et mylder af sommerfugle i maven. Ikke nok med, at landets bedste DJ's og grupper var kørt i stilling - billetten var prydet med navnet på én af de mest spændende og hurtige rappere, USA har leveret i lang, lang tid: Big Daddy Kane.

Før iskrystallerne var blevet rystet af tøjet var Big Daddy Kanes DJ, Mister Cee, da også allerede igang med at varme op til selve begivenheden - et job, han klarede ganske udemærket. Véd at totalmixe et par ekstremt effektive beats fik han hurtigt publikum i sin hule hånd.

Efter dette indledende show entrede konferencieren MC Kalle scenen for at introducere de første optrædende, Dope Soulotion, der var kommet ind som ekstra medvirkende. Som det viste sig, stod denne gruppe for en solid gang undergrunds-hiphop - hverken mere eller mindre.

Den næste optrædende, Kenneth Bager, afviklede et upåklageligt - men heller ikke opsigtsvækkende - DJ-sæt, der førte over i Rockers By Choice-chefen Chief Ones afdeling. Blandt publikum var der særdeles delte meninger om chefens optræden, som mest bestod i at spille Planet Rock og Zulu Nation-plader - dog assisteret af DJ Soulshock, der hjalp til med lidt scratch ind imellem. Efter en times tid i selskab med dét team var det dog blevet tid til at MC Einar - der af arrangørerne selv blev betragtet som aftenens andet hovednavn - skulle gå på scenen.

Gruppen - eller rettere Einar selv, der havde fået lidt for meget most indenbords - formåede dog lidt for hurtigt at ødelægge den gode stemning, der ellers havde hersket aftenen igennem. Han kunne ikke huske teksten til “Én af Den Slags Dage”, og folk begyndte utålmodigt at råbe efter Big Daddy Kane. Da arrangørerne mærkede den tiltagende stemning mod MC Einar sendte de dansetruppen Out of Control ind på scenen for at peppe showet op - mens dette viste sig ikke at være klogt, eftersom de fik DJ Jans pickup til at hoppe, så det blev umuligt for ham at få styr på sine scratches. Det eneste ophidsende ved koncerten var backing-sangerinden Signes påklædning - eller rettere mangel på samme. Efter denne katastrofale koncert er der da også blevet snakket en del om en forestående opløsning af MC Einar - bl.a. har DJ Peyk overvejet at samarbejde med Rip Rap Rock og producere andet dansk hiphop.

Alt dette blev dog hurtigt glemt da Big Daddy Kane gik på scenen. Det var klart nok ham, publikum var kommet for at se - for os, der var så privilegerede at stå tæt på scenekanten, blev mast betragteligt tyndere ved de første toner. Der var da heller ingen, der gik skuffede hjem. Big Daddy Kane beviste, at der kun er meget, meget få, der kan hamle op med ham i rap-disciplinen. Han behøvede ikke at holde lange og kedelige pauser for at få pusten - og da alle numrene blev leveret i uptempo-versioner skulle man være kvik for at følge med teksterne. Selvom han lod en del af sit bedste materiale fra Long Live the Kane og It's a Big Daddy Thing blive derhjemme fik han også - uden noget, der blot lignede besvær - salen til at dampe og koge. Hvis MC Einar havde været en fuser, var dét her en regulær eksplosion!

Da Cutshock efterfølgende kom på scenen for at vende plader var stemningen naturligvis helt i top igen - og MC Kalle gik, som en ekstra behagelig overraskelse, på scenen for at fyre sit bidrag til Solid Productions' compilation-plade af samme navn i hovedet på det tilbageværende publikum. Funkende fedt. Derefter blev aftenen rundet af med lidt fri dans på og nedenfor scenen. En lejlighed, som pladeselskabsmanden og skribenten Jeppe Bisgaard benyttede til at fremføre en mystisk dans efter følgende recept: Sving benene op i en vinkel på 362,5 grader, løft op i trøjen og peg uhæmmet på din Jungle Brothers-T-shirt!

Da lysene i KB-Hallen blev slukket - og hjemturen over Storebælt så småt begyndte at true igen - stod man tilbage med en overdådig oplevelse, som det nok ikke var mange af de tilstedeværende, der ville have undværet for noget i verden.

Robert Christensen og Christian Bødtker Høj, 11. dec 1989

Redigeret af Steffen B. Pedersen i oktober 2002