» Gæsteanmelder: Salli Lunn

Robin Proper-Sheppard: 'Koncert d. 9/5 2002 på Rust, København'
Robin Proper-Sheppard
Koncert d. 9/5 2002 på Rust, København
()

Denne aften, hvor det tidligere God Machine-medlem Robin Proper-Sheppard lagde turen ind forbi københavnske Café Rust, var i forvejen lagt an efter at blive en noget speciel oplevelse for dem, der mødte op. Annonceringen af koncerten var nemlig ret forvirrende: Var der tale om en regulær soloindsats, eller var det en Sophia-koncert, der var lagt op til? Det, man fik, var dog mest af alt en slags solokoncert. Robin Proper-Sheppard mødte nemlig op bevæbnet med sin akustiske guitar, mens en anden medbragt gut ornamenterede lyden med tonerne fra et elektrisk klaver. En nøgen opstilling, som man umiddelbart skulle tro, ikke kunne andet end at klæde Proper-Sheppards i forvejen ret nøgne og intime sangskrivning. Men hvordan fungerede eksperimentet i virkeligheden?

Robin Proper-Sheppard indledte, efter at have indtaget scenen, selve koncerten med lidt fodboldsnak, hvorefter han satte i gang med det første nummer - og næsten omgående knækkede sin første streng. Publikum holdt i ét nu vejret: Alle vidste på forhånd, at aftenens udfald var endda dybt afhængigt af herrens sindstilstand. Man kunne ganske vist under alle omstændigheder være sikker på, at materialet og stemmen ville være i orden - men man vidste også, at grænsen mellem den sublime og den middelmådige oplevelse ville gå ved, om han gad eller ikke gad at spille koncerten.

Heldigvis gad han dog godt at fortsætte - trods det lille uheld. Han var tilmed så entusiastisk, at han formåede at bruge ti minutter på at påmontere en ny streng - uden at en sjæl opdagede, at koncerten var blevet afbrudt.

Humor er normalt en dejlig ting - ikke mindst når den kommer fra indadvendte musikere, som til daglig ellers mest lader ordene kredse om emner som ensomhed og endnu mere ensomhed. De fanden-i-voldske kommentarer, Proper-Sheppard herefter kastede sig ud i mellem numrene, virkede dog generelt en smule malplacerede denne aften - med en enkelt undtagelse. Efter endnu et uheld med den "avancerede" elektronik midt i "Directionless" gav han op og lod sangen forsætte sådan her: "I'm loosing my direction, I'm loosing my direction, I'm loosing my direction, I'm loosing my direction - så der er vel ikke nogen grund til at kede nogen mere end højst nødvendigt". 1-0 til Robins selvironi.

Under koncerten skreg publikum gentagne gange på "The River Song" - men Proper-Sheppard mente ikke, at dette nummer passede ind i det akustiske sæt, og kvitterede i stedet med respektfulde versioner af John Lennons "Jealous Guy" og Leonard Cohens "Chelsea Hotel". Det indre formål med at kaste sig ud disse to gamle travere skinnede desværre ikke rigtigt igennem - men det var da et modigt træk, som han slap fint afsted med. Det var dog hans helt gamle materiale - især "Are You Happy Now?" - der opnåede den største grad af perfektion, hvilket uheldigvis også fik koncerten til at virke en smule forudsigelig. Og selv om Proper-Sheppard altså i det store og hele havde humøret i orden denne aften, vidste man til sidst ikke rigtigt, om man skulle være tilfreds med det, man havde overværet - eller i stedet ryste på hovedet. Helt perfekt for undertegnede blev aftenen i hvert tilfælde - trods en stor personlig kærlighed til Sophias musik - først derhjemme, da Red House Painters blev sat på cd-afspilleren.

Kasper Schütt-Jensen, 23. maj 2002

Se Sophias hjemmeside