» Gæsteanmelder: The State, The Market & The DJ

BodaBoda Duo: 'BodaBoda Duo'
BodaBoda Duo
BodaBoda Duo
(cd, Honningmand, 2004)

I mange år – specielt efter at 70'ernes jazzrock var blevet kvalt i sin egen virtuositet og afsluttende visionsløshed – var jazzmiljøets stolteste slogan ”jazzen er ikke død, den lugter bare underligt”. Der var også en pæn portion sandhed i det, for selvom megen af den musik, der i samme åndedrag blev peget på, var lige så selvdød som Weather Report, skete der faktisk en lang række interessante sammenstød mellem jazztraditionen og helt moderne musikformer op gennem 80'erne og 90'erne. Endda ofte fra rocksiden, hvor navne som James Chance, Material, Ted Milton (Blurt), Essential Logic og KONK virkelig fik genren til at lugte endda særdeles sælsomt. Her i landet gjorde folk som T.S. Høeg og Pere Oliver Jørgens en tilsvarende behjertet indsats for at rydde op i traditionen og føre den nytænkning, der egentlig havde været en integreret del af genren siden starten, men af én eller anden grund var gået tabt undervejs, overbevisende videre. Og med de senere års møde mellem improviserende impulser fra den alternative rockscene, electronicaen og ikke mindst jazzen, der bl.a. har haft 90'ernes åbne musikmiljø i Chicago som forbillede, synes jazz-genren – eller noget, der i hvert fald ligner – at have overstået sin ”ildelugtende” fase for at genopstå nogenlunde intakt.

Dette har været synligt adskillige steder. Ikke mindst i København, hvor en lang række spændende jazz(?)grupper over de senere år er skudt op af jorden. En af dem er BodaBoda Duo – Jakob Thorkild samt Bjørn Heebøll, der også er med i kvintetten Slaraffenland – der siden 2001 har spillet en række koncerter på steder som Ungdomshuset, Christianshavns Beboerhus og Templet. Nu har gruppen – i selskab med produceren Thomas Vang – skabt et debutalbum, der er udkommet på Slaraffenlands selskab Honningmand.

Ser man BodaBoda Duo fra et dansk perspektiv, bevæger bandet sig rundt i samme territorium som f.eks. Capote, Cockpit Music og Trio Trash. Dvs. at den spiller en teknisk set uhyre kompetent musik med afsæt i den mere eksperimenterende og improviserende del af jazzgenren, hvor alting alligevel kan ske – og gør det. Som disse grupper er duoen et spyt i ansigtet på den mest stive og hornbrillede del af scenen, hvor der insisteres på søvndyssende musikalitet og respekt for traditionerne. Blot grundopstillingen – trommer og elektrisk guitar – er opsigtsvækkende i den sammenhæng, og da Thorkild og Heebøll sideløbende benytter sig af instrumenter som synth og turntables, bliver billedet ikke mindre broget. Heller ikke selvom de henter blæsere ind udefra på adskillige numre. Således ved man aldrig, om der venter elektroniske klangflader, forsagt sax- og trombonespil eller kradse, krampagtige freak outs bag det næste hjørne. Og det er ikke bare fordi de to har hengivet sig i improvisationer, der kunne føre dem hvor som helst hen: Mere end halvdelen af albummets numre er komponeret på forhånd af Jacob Thorkild.

Bjørn HeebøllAllerede på indledningen ”Criticize Me” slås pladens anarkistiske hjerte fast med en fanfare af grim, grumset syreguitar og fægtende trommer, der lyder som et stenskred. Og derfra fortsætter det med skæve musikalske indfald på række. ”The Dragon Blood Four” kombinerer en solidt trækkende rockbaggrund, der er Jimi Hendrix Experience værdigt, med en smægtende, iørefaldende blæsermelodi, før nummeret midtvejs kaster sig ud i et hav af improvisationer, der lader de enkelte instrumenter syre ud på kryds og tværs af hinanden. ”A Frog's Tale” er, meget passende titlen in mente, lyden af et stk. trommesæt og ét stk. guitar, der hopper rundt omkring hinanden i en finurlig leg, og ”Pogomotion” er kortfattet, stram og energisk jazzpunk, der næsten er ovre, før man kan nå at sige ”no wave”.

Gruppens egentlige force ligger dog i dens mere langstrakte, indadvendte numre, hvor den mere arbejder med at etablere og fastholde bestemte atmosfærer end gå amok med alskens vilde idéer. Skoleeksemplet er den afsluttende ”Whistle”, hvis slæbende, melankolske blæsertema hurtigt viser sig at være bygget til at holde. Endnu bedre bliver det, da Thorkilds blå, søgende guitar sætter ind og gennemløber en lang, magisk passage inden kompositionen atter nærmer sig sit udgangspunkt. Det er ikke her – eller for den sags skyld på et nært beslægtet, men mindre melankolsk nummer som ”Ballade # 3” – at BodaBoda Duo bærer sine mest opsigtsvækkende idéer til torvs, men det er her, de rører én. Og selvom humor, opfindsomhed og teknik hver især er smukke egenskaber, er sjælen til syvende og sidst al sand kunsts ædleste kendemærke. Derfor er det også på disse numre, at pladen vokser op over det niveau, der blot er ”interessant”, og bliver stor.

Taget som en helhed er BodaBoda Duo ikke et overrumplende udspil. Mest også fordi det rent faktisk ikke er radikalt nok. Det insisterer på at overskride grænser, men er egentlig stærkest, når det koncentrer sig om skabe fortættede stemninger. Et godt råd til duoen kunne derfor være at opgive stormen på paladset og kigge indad i stedet. Som det er nu, synes den til en vis grad at bekæmpe sine egne egentlige talenter – og det er synd.

Ikke desto mindre er Thorkild og Heebøll på mange måder nedkommet med en velskabt plade, der har masser af potentiale i sig. Nu mangler det blot at vokse helt til.

Steffen B. Pedersen, 11. feb 2005