» Signe Høirup Wille-Jørgensen

Mellemblond: 'Elastisk / Mellemblond på Bellahøj'
Mellemblond  Geiger anbefaler!
Elastisk / Mellemblond på Bellahøj
(ep/dvd, Auditorium, 2011)

Med sit tredje udspil kandiderer det danske band Mellemblond for alvor til blive en en af de førende eksponenter for den dansksprogede rock. Her mødes inspirationen fra den danske digtning med lyden fra den moderne rock, og sød musik opstår.

Den danske trio Mellemblond er et nyt bekendtskab. Det vil sige: Jeg har ikke kunnet undgå at høre og se dem fremhævet rundt omkring fx hos andre, danske musikbloggere. Og jeg har ikke kunnet undgå at spidse ører, når Mellemblond blev fremhævet som noget af det bedste, man kan finde inden for den dansksprogede rock.

For ikke så længe siden skrev jeg om CV Jørgensen Det ganske lille band og kunne i den forbindelse ikke lade være med at tænke på, om der kom nogen, der kunne bære faklen videre i danskrocken, nu hvor Jørgensen selv har lagt den fra sig – mere eller mindre. Og der er heldigvis tegn i sol og måne på, at der også sker noget på den front. Vi har stadigvæk fakkelbærere som fx Peter Olesen, Jens Unmack og Nikolaj Nørlund. Og der er nye på vej. For snart længe siden omtalte jeg Ulige Numre, der med deres ep og ikke mindst deres hitsang om København, demonstrerede, at det stadigvæk er muligt at skrive rocktekster, der bærer poesien i sig.

Måske er der tale om en opblomstring af den kvalificerede dansksprogede rock? Selvfølgelig er det et spinkelt grundlag at bygge på – Ulige Numre og så Mellemblond. Men ikke mindst Mellemblond, der havde et album og en ep på samvittigheden, før udsendelsen af ep'en Elastisk, giver grund til optimisme på den dansksprogede rocks vegne. Her der er vitterligt noget at komme efter, hvis man er en hund efter tekster, der vil mere end den banale pop- eller rocktekst.

Når tanken falder på dansksproget rock, så er det – i hvert fald for min generation – at tænke på C. V. Jørgensen og i anden omgang på Eik Skalø fra Steppeulvene. Begge fremtrædende eksempler på sangskrivere, der i kølvandet på Bob Dylan var med til at gøre beatteksterne til noget særligt. Selv om Mellemblond altså tager tråden op fra de to, så har bandet – og det vil især sige sangskriver Kristoffer Munck Mortensen – et andet afsæt.

Dette afsæt får man et fint indtryk af i Jesper Ravn Nielsens film om gruppen, Mellemblond på Bellahøj, der følger bandet i øvelokalet og på Amager Fælled. Filmen indledes meget sigende med et citat af den danske digter Thøger Larsen (1875-1928): ”Gennem nattemulmet/Gaar Afgrundsdybet/Der er lys i Mørket/og Mulm i lyset” (1923). Kristoffer Munck Mortensen står på fælleden og læser fra en digtantologi med tekster af Larsen, Otto Gelsted, I. P. Jacobsen m.fl. Og han fortæller om sine oplevelser med at læse digtene. Hvordan de skal læses nogle gange, før man forstår. “Når man finder det rigtige digt, kan man komme ind i en anden verden”, siger Kristoffer et sted og antyder dermed, hvad en poetiske tilgang til sproget kan gøre. Og han knytter en direkte forbindelse til den danske digttradition, når han siger – om et af Larsens digte – at “det kunne jo godt være skrevet i går”. Måske til forskel for Jørgensen og Skaløe, så vedgår Kristoffer Munck Mortensen åbenlyst sin gæld til den danske digttradition. I selve anslaget. Det understreges et sted i filmen, hvor Kristoffer funderer over ordet 'afsavn' – om man kan sige 'mærke' i stedet for at 'lide' afsavn. Et snapshot af digteren på arbejde. Og forbindelsen mellem digtningen og musikken bliver helt tydelig, når Kristoffer giver udtryk for, at “når sproget bliver musikalsk, så bliver det som en sang, du også bare kan høre”. Det er en digterisk holdning, hvor det udvendige forhold mellem tekst og musik for længst er overskredet. Det digteriske sprog er allerede musik i kraft af sin metrik. Og denne holdning gør – efter min mening – Kristoffer Munck Mortensen og Mellemblond til noget udsædvanligt i dansk rocksammenhæng.

Det er efterhånden et par måneder siden, Mellemblond fik udsendt deres seneste ep Elastisk. Og jeg har ikke kunnet undgå at bemærke, at nogle anmeldere fremhæver blues som gruppens primære musikalske inspiration. Men, selv om det ikke er decideret forkert (for rock er blues et eller andet sted...), så har jeg svært ved at høre, at det skulle være det dominerende træk. Tværtom er der meget andet, der falder mig ind, medens jeg lytter til Elastisk. I mine prøvede ører spiller Mellemblond, der ud over sangskriver og guitarist Kristoffer består af Jens Hein på basguitar og Rasmus Valdorf på trommer, en melodiøs, moderne rock, der bærer præg af moderne guitarrock med grungen som et pejlemærke, men også med associative islæt af meget andet fra rockhistoriens store bog. Fx hører jeg spor af The Band i et nummer som det tætte, neddæmpede “På vippen”. Og apropos C. V. Jørgensen, så kan det ikke skjules, at Kristoffer Munck Mortensen kan minde lidt om Lyngbypoeten, når han synger. Tydeligst i den anden sang på Ep'en: Mørkt stof. Men der er mest tale om et diskret nik i retning af den i dansk sammenhæng uomgængelige Jørgensen... Et nik i retning af den musikalske tradition.

Selv om Elastisk kun er et lille halvt album med fem numre, som giver appetit på et nyt fuldt album fra Mellemblond, så der tale om en varieret håndfuld, velproducerede og velturnede sange, hvor tekst og musik går fint hånd i hånd som et kærestepar på Amager Fælled. Og med Elastisk kandiderer Mellemblond til at blive en af den dansksprogede rocks fornemste eksponenter. Mindst.

Hermed varmt anbefalet.

Carsten Præst, 25. jan 2012