» Gæsteanmeldere: Double Space

Klaus Schulze Feat. Lisa Gerrard: 'Rheingold – Live At The Loreley'
Klaus Schulze Feat. Lisa Gerrard
Rheingold – Live At The Loreley
(dvd, SPV/Target, 2009)

For ikke så længe siden slog den tyske electronicapioner Klaus Schulze pjalterne sammen med Dead Can Dance-sangerinden Lisa Gerrard, og det resulterede i dobbeltalbummet Farscape. Nu er det blevet til en dvd-udgivelse også, en optagelse fra det nye musikalske makkerpars koncertoptræden ved Loreley Festivalen sidste år. Når man sidder med dvd-omslaget mellem hænderne, så skulle man næsten tro, at det var designet med det helt specifikke formål at forvirre sin potentielle køber. Med titler som ”Rheingold”, ”Alberich”, ”Wotan” og ”Notung” skulle man jo umiddelbart tro, at der var tale om en eller anden Richard Wagner-opsætning, og sværdet afbilledet på forsiden sender vel også tankerne i denne retning. Eller evt. i retning af noget med metal i, måske den slags, der også gerne vælter sig rundt i alle ender af den nordiske mytologis mange kringelkroge. Men ingen af delene er tilfældet. I stedet byder dvd’en på en koncertoptagelse med elektronisk musik i den mere sfæriske og ambiente afdeling, i det store hele langt fra både Wagner og vikingemetal. Til gengæld får man også en ekstra skive med dokumentar og interview.

Klaus Schulze er en herre, der, i electronicakredse, blandt andet er kendt for sine mange og ofte stærkt improviserede koncertoptrædener, men koncerten på denne dvd-udgivelse er faktisk tyskerens første i omkring fem år. Og det kan man egentlig godt fornemme undervejs, i hvert fald, hvis man har et godt kendskab til Schulze. Hans improvisationer er ikke altid helt så sikkert udført, som man er vant til, og flere gange undervejs må han kæmpe med MiniMoog’en, der glider ud og ind af stemning. Men det er faktisk rart at være vidne til, for så må manden finde på noget andet, når teknikken ikke helt opfører sig som forventet, og her kan man godt mærke, at dét har Schulze oplevet en enkelt gang eller to før. Rart er det også, at disse unøjagtigheder og småfejl ikke er editeret væk eller behændigt klippet bort, som det ellers ofte kan være tilfældet med koncert-dvd’er – man kan naturligvis sagtens høre, at lyden har gennemgået grundig mastering efterfølgende for at optimere den til dvd-udgivelse, men der er ikke foretaget fusk og genindspilninger for at rette op på småfejl undervejs. Og tak for det. Det er altid prisværdigt med ærlige musikere.

Lisa Gerrard optræder naturligvis også på flere numre, men det ændrer ikke på den overordnede improvisatoriske strategi, både Schulze og Gerrard lytter til hinanden og forsøger at rette ind i forhold til hinandens udtryk; Schulzes kølige elektronik og Gerrards sensuelle stemme. Det fungerer fint, om end det også er tydeligt, at den improvisatoriske strategi medfører visse begrænsninger – måske netop fordi der ikke arbejdes med en på forhånd komponeret struktur, forbliver indslagene med Gerrard udpræget ambiente og, hånden på hjertet, også lidt enslydende, mens de passager, hvor Schulze arbejder alene med sine maskiner, levner mere rum til leg med både lyd og form. Det gør dog, at det helt overordnede forløb faktisk veksler mellem de mere dvælende vokalpassager og så de instrumentale, som i højere grad betjener sig af klassiske Schulze-dyder såsom prikkende sequencerfigurer, kosmiske lydflader og hvinende MiniMoog, og det fungerer i det store hele ganske godt. Ydermere er lyden klar og fyldig, og billederne flotte. Scenelyset passer godt til musikken, så visuelt er det også flot arbejde, med god balance mellem billeder af Gerrard, af Schulze og så de mange maskiner, der betjenes undervejs.

Udover koncertoptagelsen, bydes der også på en dokumentar om tilblivelsen af dvd’en, som er mixet og produceret i Peter Gabriels Real World-studie, og der findes også et langt interview, udført af Steven Wilson. Hvor førstnævnte mest beskæftiger sig med dvd’en, samarbejdet med Lisa Gerrard, koncertoptagelsen og det efterfølgende masteringarbejde, så dykker interviewet ned i flere forskellige dele af Schulzes karriere. Wilson repræsenterer på mange måder den klassiske Schulze-fan, der sætter pris på udgangspunktet i krautrock og halvfjerdsernes progressive scene, men har det sværere med firserperioden og også noget af den nyere elektroniske musik. På et tidspunkt får han sagt noget i retning af, at det sidste navn på musikscenen med en virkelig distinkt lyd, var The Police, og her skulle man jo nok mene, at man kunne komme på et par navne fra halvfemserne og frem, der også kvalificerer; jeg nævner i flæng Björk, Underworld, The Prodigy og Nine Inch Nails. Men fred være med det, for interviewet kommer omkring mange andre interessante emner, bl.a. musikindustriens nuværende situation, hvor de herrer Schulze og Wilson får snakket sig frem til, at godt nok har pladeindustrien altid været en underholdningsindustri, men at netop underholdningselementet i de senere år, på musikelementets bekostning, er blevet det eneste væsentlige, og det er en god pointe – ikke mindst fordi Schulze, med sin sludrende og ofte let humoristiske tone, på ingen måde fremstår som en sur gammel mand.

Det vrimler ikke just med Klaus Schulze live-dvd’er, så set i det lys, må udgivelsen være en kærkommen gave til alle fans. Både billede og lyd er i top, så her mangler ikke noget, hvorfor Rheingold – Live At The Loreley trygt kan anbefales til Schulze-fans, og formentlig også til de med hang til Lisa Gerrards produktion, herunder Dead Can Dance. For de mere nysgerrige er skiven med dokumentar og interview bestemt også værd at dykke ned i.

Ras Bolding, 9. mar 2009