» Gæsteanmelder: Esther Maria & The Song Horse

Kloster: 'Friendly Sessions As Performed By Kloster'
Kloster
Friendly Sessions As Performed By Kloster
(cd, Washington Inc.)

Lad det være sagt med det samme: Det lader vitterligt til, at disse optagelser, hvor det beslægtede band Glorybox er hidkaldt som assistance, er foregået i en venlig atmosfære. Kloster, der er en københavnsk duo, bestående af Jan Erik Stig og Mikael R. Andreasen, spiller i alle tilfælde en lavmælt, atmosfærisk musik, der ikke giver sig i kast med store og kantede armbevægelser. Der er på mange måder tale om et lo-fi foretagende, hvor der på undersøgende og insisterende vis arbejdes med de mindste melodiske byggesten.

De fleste af sangene er tydeligvis og primært skabt på akustiske præmisser. Ikke mindst den akustiske guitar får lov at bære sangene til dørs. Den er samtidig mixet så krystalklart, at vi kan høre den mindste vibration i tonerne, det mindste glid af fingrene på strengene. Dertil kommer dog en allestedsnærværende elektronisk 'ambience', et næsten umærkeligt, men derfor desto mere urovækkende bagtæppe af samplet lyd og støj. "Glasgow" tager i den sammenhæng, som det eneste nummer, skridtet fuldt ud og folder sig ud som en elektronisk collage.

Allerede åbningsnumret "I Let You In And It's So Cool" kan på mange måder tages frem som skabelon eller prototype for hele affæren. En amorf, men ikke uorganisk støj fører os langsomt over i et lydbillede, hvor vi finder et sagte tromme- og bas-spil, en akustisk guitar og en ditto til tilsyneladende her spillet gennem en 'flanger'. På toppen har vi så en prunkløs, næsten fjerlet stemme. Den efterfølgende "Come Around" følger i samme spor. Og det gør næsten for mange af numrene, selvom det ikke altid behøver at være en anke.

Der er egentlig ikke noget, der falder igennem, men der er altså heller ikke nok spændvidde i udtrykket til, at det for alvor får hårene til at rejse sig på armene og ryggen. Bedst er "Fire In The Hole" og ikke mindst det sidste nummer "Jubilee". På "Jubilee", hvor hårene faktisk rejser sig, er tempoet droslet helt derned, hvor vi hele tiden kommer i tvivl om, den har i sinde at fortsætte. Det karakteristisk fingerspil formår næsten ikke at holde sammen på Solrun Stig's halvt hviskende, halvt syngende monolog, men netop ved så demonstrativt at dvæle ved sin egen intensitet, skaber Kloster her et forløb af forunderlig musikalsk skønhed.

Friendly Sessions… er finanseret af Stig og Andreasen selv. Det er dog hverken til at høre eller se. Den forekommer i det store og hele ganske flyvefærdig og minder i sine bedste øjeblikke, og sikkert af helt uransagelige årsager, undertegnede om mini-lp'en Hum af danske Trains Boats And Planes. Pladen kan bestilles hos gruppen selv, mikael@washington-inc.net, eller via det lille hollandske selskab Sally Forth Records på følgende adresse: http://www.sallyforthrecords.com/shop/showarticle.php?artno=WR001.

Claus Falkenstrøm, 7. feb 2002