» Gæsteanmelder: Salli Lunn

Panicphobia: 'Handle with Care – Might Panic'
Panicphobia
Handle with Care – Might Panic
(mp3-ep, MyMusic.dk, 2007)

I intentionen er der for få bands af århusianske Panicphobias slags: Som udgangspunkt spiller de det, de selv betegner som "legende rock", og forsøger efter bedste evne "at afsøge nye musikalske territorier og undgå at træde i andres fodspor". De indrømmer dog samtidig at befinde sig et sted i feltet mellem alternativ og progressiv rock, og dette bærer de fem numre på den digitale debutdemo Handle with Care - Might Panic tydeligt præg af. Også i så høj grad, at det legende ca. halvdelen af tiden begrænser sig til den blændende guitarist Peter Fjordbaks rige tonevæv og sangeren Olav Arnkjærs mange vokale facetter. Men ok: Der findes ikke den alternative rockgruppe, som ikke påstår at have opfundet hjulet fra bunden af, og i den sammenhæng må man sige, at Panicphobia er tættere på at tale sandt end de fleste.

På de første par numre stikker gruppen i hvert fald overbevisende ud fra enhver alternativ midtergrød. "Perfect and Senseless" låner fra både afrikansk hi-life og - i vokalføringen - jamaicansk reggae, og på en eller anden måde formår gruppen at få vævet disse elementer ind i en ellers tør, strømførende støjrocksang. På "What Trees Think" dukker den afrikanske guitarteknik atter op i glimt, men på et reelt legesygt nummer, der, gennem et hav af finurlige breaks, glider fra Syd Barrettsk whimsy over mere massive, progressive passager til fængende, næsten britpop-agtige stormløb på sanserne. Overrumplende.

"Die Heart" er så i noget højere grad det, man forventer af et indienummer, om end meget tungt, dystert og skarpt. Lige dele Birthday Party og Radiohead med tung, rugende bas og en vokal, der glider hudløst og blødende rundt i højttaleren. Ikke skidt - det er der faktisk ikke noget, der er her - men måske ikke ligefrem et brud på enhver vanetænkning. Og det er "Time" heller ikke med sine ellers flotte bas- og guitarvæv, der lægger bunden for en skurrende, rastløs vokal. Nummeret er måske demoens flotteste - ét langt studie i at skabe gåsehud hos lytteren - men ret beset ligger det hverken ret langt fra Barra Head, Radiohead eller Joy Division.

Nej, så er man tilbage i mere skævt territorium igen med den afsluttende "The Art of Building a Rocket", som peger tilbage på den type tumultariske sammenstød mellem rock og jazz, Primus og det tidlige Düreforsög skabte tilbage i 90'erne. Det skægge - og interessante - er så, at selve lyduniverset er rent indie: Tynde guitarlyde, ditto trommer og en vokal, der mere leger end rabler eller growler. Også her er man på relativt uopdyrket territorium.

Underligt nok er det så netop de numre, hvor Panicphobia bedst lever op til deres målsætning, der fæstner sig mindst hos undertegnede. Kan det være, at legesygen i disse faktisk tager så meget overhånd, at den røde tråd fortoner sig? Men det er uden tvivl dem, de bør satse på - og faktisk gør det, at visse numre har en anderledes gennemtrængende patos, ep'en lettere ujævn. Nogen perfekt demo har Panicphobia ikke begået - også fordi, at de engelsksprogede tekster, der ellers ofte truer med at være temmelig gode, trænger til gennemgribende korrekturer. Men at den rummer kimen til noget temmelig personligt - og i længden måske også uundværligt - er der ingen tvivl om.

Steffen B. Pedersen, 10. okt 2007