Ecce Ancilla Domini vs. Kloster
Stillat min Själ
(cd-ep, Washington Inc., 2008)

Kloster
Live in Kristiansand
(cd, Washington Inc., 2009)

Ordene “kristendom” og “lo-fi” har traditionelt ikke det store med hinanden at gøre. Det ene ord forbindes med konservatisme og ortodoksi, det andet med anarkistisk frigjorthed. Men nu skriver vi jo 2009, og eftersom det ikke er alle former for kristen tro, som er blevet filtreret for meget gennem en vis temmelig intolerant herre ved navn Paulus (i evangelierne må man give Jesus, at han, selv i dag, fremstår som en frigørende filosof!), burde koblingen ikke virke umulig. Og det har den vel i og for sig heller aldrig været hos Kloster – fra starten lig med sangskriveren og multimusikeren Mikael R. Andreasen – som netop i mange år har manøvreret ubesværet rundt i feltet mellem folk, støjrock, sadcore og salmer. Og i den senere tid har Kloster markeret sig med to udgivelser, som på den ene side former sig som moderne, intense salme-samlinger, på den anden virkelig er undergrunds-udgivelser af en særdeles fedtet, skramlet støbning til det punkt, hvor selve skiverne i begge tilfælde er trykt med riller og ”plade-mærkater”, ligesom de er lagt ned i spartanske, men smukke indpakninger, der får den til at fremstå som ”breve” fra Kloster selv. De skeptiske vil nok mene, at det hele lugter af missionsvirksomhed, og det gør det måske også. Men i det mindste fra hjertet og uden fordømmende ord – helt modsat tidens ateistiske folkefront, der netop ikke har andet end fordømmelse, halvt forståede trossætninger og uigennemtænkt, fragmentarisk videnskab at basere sig på. Nuvel! Men til arbejdet….

Den første ting er et samarbejde – mere end en decideret split-ep – mellem Kloster og det sveske projekt Ecce Ancilla Domina, som har multimusikeren og vokalisten Lina Wallinder i centrum. Faktisk med førstnævnte gruppering i centrum i forholdet 4:3. Ecce Ancilla Domina trækker kraftigt på 90’ernes alternative, islandske rocklyd, og der er ikke langt til hverken Björk eller Múm på Wallinders sfæriske og ikke så lidt salme-skårne bidrag, der ofte lyrisk baserer sig på Bibel-fragmenter. Men med en minimal og nøgent optaget instrumentering, der rækker fra akustisk guitar til klagende harmonika, passer hun på sin egen skæve facon glimrende ind i lo-fi æstetikken. ”In Your Arms” er endda en decideret skitse, der imidlertid ikke er mindre gribende end titelnummeret. Et nummer, der er svært at betegne som andet end en salme med sit langsomme tempo, sit slidstærke melodiforlæg og sit flydende, spirituelle rum. ”Hymn 474:1”, derimod, er en dunkel sag, der fører sig frem med en flænsende, underproduceret akustisk guitar og et lisende vokalforedrag. Men det sande højdepunkt i Wallinders materiale er den på én gang høje og fjollede udgave af A.P. Carters (grundlæggeren af The Carter Family) ”Keep on the Sunny Side”, som hun har indspillet med sin egen familie. En kluntet, men humørfyldt og nærværende version af et klassisk country-nummer er det. Om man kan lide Wallinders intenst religiøse tone, som synes mere amerikansk end svensk, er en smagssag, men musikalsk må Ecce Ancilla Domina betegnes som et glimrende bud på skrabet americana, som er blevet filtreret gennem en lignende skrabet skandinavisk musikforståelse.

Det bedste er dog – lidt skægt, eftersom Kloster er langt mere amerikansk i grundtonen – Klosters tre bidrag. Her sætter Andreasen ikke en fod forkert med mindre, at man i sig selv er imod hans (med alderen) stadigt mere synlige tro. ”Wayfaring Stranger” er et formidabelt take på den amerikanske traditional, der starter som et simpelt, men indfølt folknummer for at tage bad i et læskende springvand af underspillet støjguitar. ”To Welcome and Embrace Us” er et særdeles velkomponeret og –produceret stykke jazz-folk med fretless bass og vokalarrangementer, som kunne gøre Beach Boys misundelige.

Og det sande kunststykke er fortolkningen af bønnen ”From St. Patrick’s Breastplate”, som stammer helt tilbage fra Irlands svar på Sct. Ansgar, Den Grønne Ø’s reformator Sct. Patrick (373 – 493 – well, livslængden er et diskussionspunkt!). Det middelalderlige, men banjo-drevne stykke hviler på adskillige rolige plateauer, samtidig med, at det tegner et tydeligt spor mellem irske og amerikanske folkemusik-traditioner. Endda med et tungt og støjende, om end nedmixet klimaks, der netop føles sakralt på en anden måde. En smuk bjergtop i et generelt flot landskab.

”Hej, jeg hedder Mikael. Undskyld, jeg ikke snakker norsk. Jeg kan forsöke litt”. Således indleder Andreasen nøgent, men charmerende, albummet Live in Kristiansand. Og bortset fra det faktum, at gruppen – efter i mange år har været et soloprojekt – i denne omgang præsenteres som en duo, der også inkluderer Stillat Min Själ-sangerinden Solrun Stig, siger det meget om Klosters på én gang skrøbelige og selvsikre fremtræden på albummet. Musikken mangler ikke noget – alt er gennemøvet og sidder, som det skal, ligesom det er velproduceret – men Andreasen er tilsyneladende noget frapperet over ikke blot at stå foran et ikke specielt velkendt publikum, men også med en ny line-up. Hvilket sådan set er charmerende. Alligevel er musikken – selvom den er velklingende – langt fra så stærk, som den typisk er i Klosters studie-optagelser. Det hele virker, måske pga. en vis nervøsitet, en kende for kønsløst og indstuderet. Forstå mig ret: Stigs luftige, men også karakterfulde backingvokaler er velkomne, og i længden vil samarbejdet givetvis kaste noget stærkt af sig. Men her virker Andreasen lidt som en hare, der er blevet fanget i lyskeglen fra en bil, og selvom der ikke er noget at udsætte på musikken som sådan, formår han ikke at tilføje materialet den kant, der gør det ubestrideligt relevant – ikke blot for troende, men for alle.

Så køb split-ep’en, hvis du vil opleve to kunstnere, som fyrer på alle kedler, og køb (måske!) Live in Kristiansand, hvis du er ude efter en nogenlunde samlet og hyggelig fremstilling af Kloster-kataloget. Eller bare en tid i hyggeligt selskab.

Og glem alt om at isolere verden i tro eller ikke-tro. Selv nu, hvor krisen kradser, er den stor nok til at rumme begge positioner. Stor nok til dialog. Men ikke mindst: Stor nok til at lade kunsten tale for sig selv.

Steffen B. Pedersen, 7. maj 2009